Αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Επιστρέφει στο προσκήνιο

Το έργο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη αποτελούσε μέρος του λεγόμενου «μεγάλου χτυπήματος» των ρωσικών ενεργειακών έργων στη Βουλγαρία

Η ιδέα της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, η οποία είχε αναβιώσει νωρίτερα από τον πρόεδρο της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ, έλαβε την υποστήριξη της ρωσικής πετρελαϊκής εταιρείας Lukoil, μετά από συζητήσεις στο συμβούλιο συνεργασίας μεταξύ του διυλιστηρίου πετρελαίου της Lukoil και των τοπικών αρχών στο Μπουργκάς την Τρίτη.
«Η υλοποίηση του πετρελαϊκού έργου από το κράτος ή από σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι μια απόφαση που θα συμβάλει στη βελτίωση της εφοδιαστικής με την αποφυγή των προβληματικών στενών (στην Τουρκία)», σχολίασε η εταιρεία, όπως αναφέρει το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων BTA.
Η Lukoil ισχυρίζεται ότι το έργο θα μπορούσε να συμβάλει στην αντικατάσταση του ρωσικού πετρελαίου που εισάγει σήμερα με δεξαμενόπλοια μέσω του λιμανιού του Ρόζενετς. Η Βουλγαρία έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί ρωσικό πετρέλαιο μέχρι το τέλος του 2024. Το έργο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη αποτελούσε μέρος του λεγόμενου «μεγάλου χτυπήματος» των ρωσικών ενεργειακών έργων στη Βουλγαρία, το οποίο περιελάμβανε επίσης το νέο πυρηνικό εργοστάσιο στο Μπέλενε, τον αγωγό φυσικού αερίου South Stream.
Η Βουλγαρία συμφώνησε να υλοποιήσει αυτά τα έργα πριν από 16 χρόνια, κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Γκεόργκι Παρβάνοφ. Ο αγωγός φυσικού αερίου κατασκευάστηκε, αλλά ως συνέχεια του «Turkish Stream». Η κυβέρνηση GERB του πρώην πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ ξεκίνησε το έργο του φυσικού αερίου. Ο ΑΗΣ Μπέλενε μάλλον δεν θα κατασκευαστεί ποτέ, αλλά οι αντιδραστήρες έχουν παραδοθεί και εδώ και καιρό υπάρχουν συζητήσεις για τη χρήση τους για μια νέα πυρηνική μονάδα στον ΑΗΣ Κοζλοντούι. Η Σόφια εγκατέλειψε τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη το 2011, αλλά η διεθνής εταιρεία του έργου Trans Balkan Pipeline B.V. συνεχίζει να υπάρχει.
Η νέα ιδέα είναι να κατασκευαστεί ο πετρελαιαγωγός ως Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς. Η Βουλγαρία θέλει να εισάγει πετρέλαιο μέσω αυτού από τη Μεσόγειο Θάλασσα. Η προηγούμενη ιδέα ήταν το ρωσικό πετρέλαιο να φτάνει στο ελληνικό λιμάνι μέσω Βουλγαρίας.
Στα τέλη Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους, ο Ρούμεν Ράντεφ ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου «Μαύρη Θάλασσα: Εγγύς Ανατολή» ότι θα πρέπει να εξεταστεί η επανέναρξη του έργου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.
«Αυτή η σχέση προοριζόταν για το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά τώρα πρέπει να σκεφτούμε το αντίθετο», δήλωσε τότε. «Τα δεξαμενόπλοια με τα οποία συνεργάζεται το διυλιστήριο της Lukoil Neftohim δεν θα υπάρχουν (μετά το 2024) και θα πρέπει να περιμένουμε 30 ημέρες για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια και να πληρώνουμε υψηλά τέλη αν έρχονται μέσω της Μεσογείου», πρόσθεσε τότε.
Η Lukoil Neftohim Burgas ανακοίνωσε ότι το έργο αυτό θα μπορούσε να εξελιχθεί σε πετρελαϊκό κόμβο της «Μαύρης Θάλασσας», ο οποίος θα αυξήσει το ρόλο της Βουλγαρίας στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής. Η υπηρεσιακή κυβέρνηση ασκεί επί του παρόντος πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε η Lukoil να συνεχίσει να εξάγει πετρελαιοειδή ρωσικής παραγωγής από τη Βουλγαρία. Μέχρι το τέλος του 2024, η Βουλγαρία θα παραμείνει εξαιρούμενη από το εμπάργκο της ΕΕ που απαγορεύει σήμερα τις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης.
πηγή: euractiv

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο