Του Γιώργου Πανταζίδη
Δεν έβγαλε την μεγάλη είδηση το αναπτυξιακό συνέδριο για την Αλεξανδρούπολη που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο από την ΓΑΙΑΟΣΕ σε συνεργασία με τον Δήμο και τον ΟΛΑ. Οι κεντρικοί ομιλητές στις παρεμβάσεις τους υπογράμμισαν την ανάγκη να προχωρήσουν οι υποδομές που απαιτούνται για την ανάπτυξη του διαμετακομιστικού κέντρου , αλλά και για να γίνουν πράξη οι συνδυασμένες μεταφορές προς όφελος της ανάπτυξης της περιοχής.
Οι εισηγητές του συνεδρίου επιχείρησαν να αναδείξουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης, ως διαμετακομιστικό κέντρο λόγω της γεωγραφικής της θέσης, αλλά και της παρουσίας του λιμανιού, του σιδηροδρόμου, του αεροδρομίου και της Εγνατίας. Ωστόσο, υπήρξε και προβληματισμός τόσο για το πεδίο χρηματοδότησης των όποιων επενδύσεων, αλλα και τον χρόνο υλοποίησης των όποιων σχεδίων αφού εδώ και χρόνια ακόμη για διαμετακομιστικό κέντρο, αλλά δεν το βλέπουμε. Παράλληλα, τονίσθηκε η ανάγκη για συνέργειες μεταξύ ΓΑΙΟΑΣΕ, Δήμου και ΟΛΑ, ώστε να επιτευχθούν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Να σημειώσουμε ότι αν και είχαν προσκληθεί δεν παρευρέθηκαν τελικά οι Υπουργοί κ.κ. Σπίρτζης , Νοτοπούλου (η οποία ήταν και ομιλήτρια εντός του προγράμματος, και απλά απέστειλε χαιρετισμό δια αντιπροσώπου) γεγονός που προκάλεσε αλγεινή εντύπωση
Ανησυχεί για την καθυστέρηση ο κ. Λαμπάκης
Στον χαιρετισμό του ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης κ. Βαγγέλης Λαμπάκης ήταν επικριτικός προς τις πολιτικές ηγεσίες των προηγούμενων χρόνων , αφού «το τρένο της ανάπτυξης περνά και φεύγει», εξέφρασε τον προβληματισμό, την πικρία και τον φόβο ότι το λιμάνι τελικά θα παραμείνει όπως είναι σήμερα, τονίζοντας τις καθυστερήσεις που υπάρχουν εδώ και 3,5 χρόνια, όσο αφορά τον δημόσιο διαγωνισμό, για το διαμετακομιστικό κέντρο και την αξιοποίηση χώρων του λιμανιού που θα μπορούσε να αλλάξει την οικονομία της περιοχής.
Σχίζας: Σε προτεραιότητα η Αλεξανδρούπολη, μεγάλες οι δυνατότητες
Στην υψηλή γεωστρατηγική σημασία και αξία της περιοχής του Έβρου στάθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Θανάσης Σχίζας. Αφού έκανε εκτενή αναφορά στις εξελίξεις με το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο και στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, υπογράμμισε ότι είναι σημαντικό να αξιοποιηθεί μέσα από συνέργεια και συνεργασία, στο μέγιστο βαθμό, το λιμάνι και ο σιδηροδρομικός άξονας, που με τις κατάλληλες προϋποθέσεις που θα διαμορφωθούν θα μπορέσουν να κάνουν γρήγορη απόσβεση στην επένδυση το εμπορευματικού κέντρου και να φέρουν κέρδη.
Ο κ Σχίζας εκτίμησε ότι η Αλεξανδρούπολη είναι ένας τόπος υψηλής γεωστρατηγικής σημασίας και αν χειριστούμε σωστά ότι χρειάζεται τα αποτελέσματα θα είναι εντυπωσιακά. «Η Αλεξανδρούπολη είναι για εμάς στρατηγική επιλογή. «Η προσπάθειά μας είναι να αναδείξουμε σε πρώτο βαθμό τις δυνατότητες που μπορεί να έχει το λιμάνι και από την άλλη θέλουμε να σταθμίσουμε πως θα πρέπει να χειριστούμε το κομμάτι της υποστήριξης του λιμένα, με αντίστοιχες υποδομές και αυτές είναι τα εμπορευματικά κέντρα τα οποία προωθούμε. Και ας μην ξεχνάμε ότι δίπλα μας υπάρχει μια αγορά 20-25 εκατομ. και είναι πιο φθηνό να μεταφερθούν φορτία από την Αλεξανδρούπολη στην Κωνσταντινούπολη».
Δημητρίου: «Τάση οι συγκοινωνιακοί κόμβοι»
Επικριτικός προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ εμφανίστηκε ο κ. Δημήτρης Δημητρίου, Καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του Δ.Π.Θ. και πρόεδρος του «Ελ. Βενιζέλος». Στην Ευρώπη πάνε μπροστά οι εμπορευματικές μεταφορές, τάση οι συγκοινωνιακοί κόμβοι, σημαντικός ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν μεταξύ άλλων τα λόγια του .
Ο κ. Δημητρίου αναφέρθηκε επισης στην αναγκαία ελκυστικότητα, της όποιας επένδυσης, στην εκτιμώμενη άνοδο των δεικτών στις εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη πάνω και από το 3-4% ειδικά στα ομαδοποιημένα φορτία και στο παγκόσμιο ενδιαφέρον για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις
Δούκας: «Όχι άλλη πίστωση χρόνου»
«Οι πολίτες της περιοχής είναι προφανές ότι δεν δίνουν άλλη πίστωση χρόνου, εκτός εκείνης που πρέπει να υπάρξει για να γίνει το σχέδιο πραγματικό και να έχει προοπτικές θετικής διεξόδου. Λυπούμαστε αλλά δεν δίνουμε άλλο χρόνο» ήταν τα πρώτα λόγια του προέδρου του Οργανισμού Λιμένα, κ. Χρήστου Δούκα.
Στη συνέχεια προχώρησε σε εκτενή αναφορά στην φιλοσοφία και επιλογή της μη πώλησης ενός περιφερειακού λιμένα, εξηγώντας πως «σε αντίθεση με τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στην τοπική και την εθνική οικονομία». Αναφέρθηκε στον σαφή διαχωρισμό του φορέα διαχείρισης ενός λιμένα από τους παρόχους υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται μέσα στο λιμάνι, παρέχοντας συγκεκριμένες υπηρεσίες.
«Το γεγονός αυτό αποτέλεσε και τον πυλώνα για τη σημερινή κυβέρνηση, στη διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης των περιφερειακών λιμένων που συμπυκνώνεται στα εξής: Δημόσιος χαρακτήρας του φορέα διαχείρισης και ιδιώτες-παρόχους υπηρεσιών στους οποίους υποπαραχωρούνται για χρήση και εκμετάλλευση λιμενικές εγκαταστάσεις, υπηρεσίες και δραστηριότητες που παρουσιάζουν δυναμική, διαθέτουν προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης και επομένως επενδυτικό ενδιαφέρον», είπε ο κ. Δούκας.
Αντωνούδης: «Η σημασία της αρμονικής λειτουργίας των συνδυασμένων μεταφορών»
Στο γεωγραφικό πλεονέκτημα της Αλεξανδρούπολης και στη σημασία της αρμονικής λειτουργίας των συνδυασμένων μεταφορών, ώστε να δώσουν και το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός Α.Ε., Απόστολος Αντωνούδης, αναφέρει η ΕΡΤ.
«Η Αλεξανδρούπολη είναι μια περιοχή που συνδυάζει, έχει αυτό το γεωγραφικό πλεονέκτημα, και θεωρούμε ότι από εδώ και πέρα, αν μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε όλα αυτά τα πλεονεκτήματα, θα μπορέσει και η Αλεξανδρούπολη και η ευρύτερη περιοχή να αποτελέσει ένα κέντρο διεθνών μεταφορών και δικτύων,» είπε.