Νέα προσπάθεια εξεύρεσης λύσης για τα σκουπίδια της Σαμοθράκης

Ανάγκη επιδιόρθωσης των οχημάτων του Δήμου, σε συνεργασία με τη ΔΙΑΑΜΑΘ, που ενώ αγοράστηκαν ως κλειστού τύπου, τελικά είναι ανοικτού… Μέχρι τις 31/8 η εταιρεία ΣΑΟΣ θα μεταφέρει τα απορρίμματα, παρά τα προβλήματα και τους κινδύνους που καταγγέλλει.

Της Κικής Ηπειρώτου

Την απόφαση να δοθεί το χρονικό περιθώριο στο Δήμο Σαμοθράκης και τη ΔΙΑΑΜΑΘ προκειμένου να προβούν σε όλες εκείνες τις παρεμβάσεις, ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει με τη μεταφορά των απορριμμάτων του νησιού με δρομολόγια της SAOS FERRIES, έλαβαν από κοινού τα εμπλεκόμενα μέρη μετά από σύσκεψη της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων ΑΜΘ που πραγματοποιήθηκε στην Αλεξανδρούπολη.

Όπως είναι ήδη γνωστό, το τελευταίο διάστημα έχει προκύψει μία αντιπαράθεση μεταξύ της ακτοπλοϊκής εταιρείας και του Δήμου Σαμοθράκης, αναφορικά με τη συνέχιση της μεταφοράς των απορριμμάτων του νησιού με τα δρομολόγια της εταιρείας, μαζί με τους επιβάτες. Η εταιρεία επισήμανε στις ανακοινώσεις της τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να βρεθεί μία άλλη λύση για τη μεταφορά των σκουπιδιών, αφού η παρούσα κατάσταση συνιστά κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και αμαυρώνει την εικόνα του ίδιου του νησιού. Τελικώς, μετά από ανταλλαγή ανακοινώσεων με το Δήμο Σαμοθράκης, αποφάσισε να συνεχίσει να μεταφέρει τα απορρίμματα, με ένα ειδικό δρομολόγιο την εβδομάδα, άνευ επιβατών και χωρίς επιπλέον κόστος, ως τις 31/8. Ο Δήμος από την πλευρά του τόνισε πως η μεταφορά των απορριμμάτων γίνεται βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, ενώ κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα, τα οποία σε πρώτη φάση απορρίφθηκαν και η τελική απόφαση θα παρθεί στις 4/7.

Σημειώνεται πως σε  επιθεώρηση που πραγματοποιήθηκε στο πλοίο της εταιρείας στις 6 Ιουνίου, μεταξύ άλλων, διαπιστώθηκε ότι τα δύο απορριμματοφόρα με τα σύμμεικτα αστικά στερεά απόβλητα είχαν στην οροφή τους συρόμενη θύρα, η οποία άφηνε περιμετρικά ανοίγματα ( περίπου 2- 3 εκατοστά), από τα οποία διαχέονταν η οσμή των απορριμμάτων, με αποτέλεσμα η όλη κατασκευή του οχήματος να μην μπορεί να θεωρηθεί κλειστού τύπου. Όπως επισημαίνεται ωστόσο στη νομοθεσία, τα οχήματα που μεταφέρουν απορρίμματα μέσα σε πλοία, θα πρέπει να είναι κλειστού τύπου.

Κι εδώ υπάρχει ένα παράδοξο, που ίσως μόνο στην ελληνική πραγματικότητα συναντάται. Τα απορριμματοφόρα που είχε προμηθευτεί και παρέλαβε η περιφέρεια ΑΜΘ το 2010 υποτίθεται πως ήταν κλειστού τύπου. Ωστόσο, όπως διαπιστώνεται εκ των ύστερων, ήταν ανοικτού τύπου… Του θέματος, όπως αποφασίστηκε στην προχθεσινή σύσκεψη, θα επιληφθεί η ΔΙΑΑΜΑΘ, σε συνεργασία με το Δήμο Σαμοθράκης, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες επιδιορθώσεις που θα μετατρέψουν τα απορριμματοφόρα σε κλειστού τύπου, προκειμένου η μεταφορά των σκουπιδιών να γίνεται με όσο το δυνατόν λιγότερη δυσοσμία και διαρροές.

Αυτό που επισημάνθηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΙΑΑΜΑΘ Γιώργο Βογιατζή, είναι πως θα ακολουθήσουν συναντήσεις ώστε να ξεκαθαριστεί το θέμα της προμήθειας κλειστού τύπου οχημάτων, που τελικά αποδείχθηκαν ανοιχτού. «Είναι μία αστοχία, η οποία θα διορθωθεί», σημείωσε ο ίδιος.  Παράλληλα, αναφορικά με την οριστική λύση του προβλήματος με τα σκουπίδια του νησιού, ενημέρωσε πως τις επόμενες μέρες η ΔΙΑΑΜΑΘ παραλαμβάνει τις προσφορές για τις μελέτες του χώρου υγειονομικής ταφής και της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων, ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές και  να μην χρειάζεται να γίνεται αυτή η μεταφορά μέσω πλοίου. «Σε 5μήνες σύμφωνα με τα τεύχη, πρέπει να παραλάβουμε τις μελέτες και προχωράμε για οριστική λύση του θέματος», σημείωσε ο κ. Βογιατζής, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι δεν είναι δυνατόν να μεταφέρονται με το πλοίο απορρίμματα, των οποίων η αποκομιδή έγινε πριν αρκετές μέρες, καθώς τότε είναι που δημιουργούνται οσμές, ακόμη και σκουλήκια και τρωκτικά.

Ο Αντιδήμαρχος Σαμοθράκης Νίκος Γαλατούμος σημείωσε πως πρέπει να λυθεί το θέμα με τα οχήματα, ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στον σχεδιασμό που προτείνει ο δήμος στην εταιρεία για τη μεταφορά των απορριμμάτων, σε συγκριμένες ημερομηνίες και όχι μία φορά την εβδομάδα, ή όποτε αποφασίζει η ΣΑΟΣ.

Ο εκπρόσωπος της ΣΑΟΣ FERRIES Δημήτρης Λαζόπουλος σημείωσε πως η εταιρεία συμφώνησε να διευκολύνει το Δήμο, προσωρινά, και τελικώς καταλήξαμε να έχουμε μία μόνιμη κατάσταση που εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Στάθηκε στη νομοθεσία, η οποία θα πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί από όλους, με την τήρηση των προϋποθέσεων που ορίζονται. Σημείωσε δε πως τα ειδικά δρομολόγια, τα χωρίς επιβάτες, για τη μεταφορά των απορριμμμάτων που πρότεινε η εταιρεία, επικροτήθηκαν και από τον υπουργό Ναυτιλίας.

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ ΑΜΘ και δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης, έκανε λόγο για μία Σολομώντεια λύση, σημειώνοντας πως όλες οι πλευρές συμφώνησαν ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος που απαιτείται προκειμένου να καλυφθούν πλήρως οι προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος, ώστε να είναι εφικτή η μεταφορά των απορριμμάτων χωρίς τα σημερινά προβλήματα, μέχρις ότου ο δήμος να αποκτήσει τις υποδομές που χρειάζεται.

Ο  Χριστόδουλος Μαμσάκος, δήμαρχος Δράμας και Πρόεδρος της ΔΙΑΑΜΑΘ, σημείωσε πως η νομική υπηρεσία της ΔΙΑΑΜΑΘ παρακολουθεί στενά την υπόθεση και συνδράμει το δήμο Σαμοθράκης ώστε να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το ζήτημα που έχει προκύψει. «Είμαστε σε επικοινωνία και με τον γενικό γραμματέα απορριμμάτων και θα δούμε πώς θα δώσουμε συγκεκριμένη λύση σε ένα πρόβλημα που δεν ταλανίζει μόνο το Δήμο Σαμοθράκης, αλλά όλους μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η έκθεση επιθεώρησης της Π.Ε. Έβρου

Την Τετάρτη  06 Ιουνίου  2018 και ώρα 17:30 μ.μ., μετά  από προφορική εντολή του κ. Αντιπεριφερειάρχη της Περιφερειακής  Ενότητας Έβρου, κατά την από 04 Ιουνίου 2018  σύσκεψη και  την λήψη του υπ΄ αριθμ. 2132.17/2288/06-06-2018  εγγράφου του Κεντρικού Λιμεναρχείου Αλεξανδρούπολης, σε εφαρμογή του άρθρου 84, του Ν. 4316/2014 (ΦΕΚ 270 Α/24-12-2014), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,  πραγματοποιήσαμε επιθεώρηση στο Ε/Γ – Ο/Γ ΣΑΟΝΗΣΟΣ της «SAOS FERRIES», το οποίο κατέπλευσε στον Λιμένα της Αλεξανδρούπολης προερχόμενο από το νησί της Σαμοθράκης, παρουσία υπαλλήλων του Κεντρικού Λιμεναρχείου Αλεξανδρούπολης και εκπροσώπου της εταιρείας.

        Κατά τον έλεγχο διαπιστώσαμε ότι:

  1. Το δρομολόγιο ήταν έκτακτο, κενό επιβατών και μετέφερε μόνο φορτηγά οχήματα.
  2. Εντός του πλοίου υπήρχαν τα με αριθμό κυκλοφορίας ΚΥ 8679 και ΚΥ 8687 απορριμματοφόρα φορτηγά οχήματα κλειστού τύπου, μάρκας VOLVO, χωρητικότητας 46 κ.μ., έκαστο, που μετέφεραν σύμμεικτα αστικά στερεά απόβλητα. Επίσης υπήρχε ένα απορριμματοφόρο φορτηγό όχημα, μάρκας MERCEDES  με αριθμό κυκλοφορίας ΚΗΗ 4113, χωρητικότητας 16 κ.μ., με  ανακυκλώσιμα υλικά.
  3. Εντός του πλοίου (γκαράζ), καθώς στον υπαίθριο χώρο στάθμευσης των απορριμματοφόρων στον λιμένα υπήρχε δυσοσμία στερεών απορριμμάτων.
  4. Όλα τα απορριμματοφόρα οπτικά ήταν σε καλή κατάσταση (καθαρά, βαμμένα).
  5. Τα δύο απορριμματοφόρα με τα σύμμεικτα αστικά στερεά απόβλητα είχαν στο πίσω μέρος τους πόρτα, η οποία ήταν στεγανή.
  6. Στα ανωτέρω δύο οχήματα υπήρχε συλλέκτης στραγγισμάτων κάτω από την πίσω πόρτα για συλλογή τυχόντων διαρροών στραγγισμάτων.
  7. Από το φορτηγό με αριθμό κυκλοφορίας ΚΥ 8687 και από βάνα που υπήρχε στον συλλέκτη των στραγγισμάτων στο πίσω και κάτω μέρος του φορτηγού έσταζε μικρή ποσότητα υγρών στο δάπεδο του πλοίου μη εκτεταμένης απορροής.
  8. Τα δύο απορριμματοφόρα με τα σύμμεικτα αστικά στερεά απόβλητα είχαν στο επάνω μέρος (οροφή) συρόμενη θύρα για την πλήρωσή τους, η οποία άφηνε περιμετρικά ανοίγματα ( περίπου 2- 3 εκατοστά) εκ κατασκευής, από τα οποία διαχέονταν η οσμή των απορριμμάτων, με αποτέλεσμα η όλη κατασκευή του οχήματος να μην μπορεί να θεωρηθεί κλειστού τύπου.
  9. Δεν έφεραν εξαεριστικά, ώστε να διαθέτουν φλογοπαγίδες και φίλτρα οσμών για το εκλυόμενο βιοαέριο, διότι σύμφωνα με τα παραπάνω δεν θεωρούνται κλειστού τύπου.
  10. Στα δύο απορριμματοφόρα με τα σύμμεικτα αστικά στερεά απόβλητα δεν αναγραφόταν στις κάθετες και οριζόντιες επιφάνειές τους « ΑΣΤΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ».

Μετά  τα ανωτέρω:

  1. Έχει εφαρμογή η παράγραφος 6α, του άρθρου 84, του Ν. 4316/2014 (ΦΕΚ 270 Α/24-12-2014).
  2. Με τα υφιστάμενα απορριμματοφόρα σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων δεν έχει εφαρμογή η παράγραφος 1, του άρθρου 34, του Νόμου 4532/2018 (ΦΕΚ 63Α/05-04-18), η οποία προσθέτει περίπτωση ζ στην παράγραφο 6 του άρθρου 84, του Ν. 4316/2014 (ΦΕΚ 270 Α/24-12-2014).

Συνεπώς η θαλάσσια μεταφορά των  σύμμεικτων  αστικών  στερεών αποβλήτων με τα προαναφερόμενα απορριμματοφόρα οχήματα πρέπει να πραγματοποιείται σε δρομολόγια άνευ επιβατών, εκτός και εάν αυτά μετατραπούν σε κλειστού τύπου.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο