Νέα εποχή άνοιξε για τα πολιτιστικά δρώμενα της Αλεξανδρούπολης

Ανοιξε τις πύλες του το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο και υποδέχθηκε τους πρώτους του επισκέπτες παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. Ταξίδι στη μνήμη και την ιστορία η περιοδική έκθεση. Οι πρόσφυγες της Ραιδεστού πήραν μαζί τους τη μεγαλύτερη περιουσία τους, την ίδια την ιστορία και τον πολιτισμό τους.

Της Κικής Ηπειρώτου

Μια έκθεση – ταξίδι στη μνήμη και φόρο τιμής στην προσφυγική μας ιστορία αποτελεί η περιοδική έκθεση με την οποία άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του για το κοινό το Αρχαιολογικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης. Τα εγκαίνια της έκθεσης «Ραιδεστός -Θεσσαλονίκη-Αρχαιότητες σε ένα ταξίδι προσφυγιάς» έγιναν το απόγευμα του Σαββάτου, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου.

Οι πρόσφυγες από τη Ραιδεστό, που βίαια εκριζώθηκαν από την εστία τους, πάνω στην τρέλα του διωγμού και τον αγώνα για επιβίωση, πήραν μαζί βασικά υπάρχοντα για την επιβίωσή τους. Αυτά δεν ήταν μόνο ρούχα και τρόφιμα.

Ήταν και η ίδια η ιστορία τους, ο πολιτισμός τους, η μεγαλύτερη περιουσία τους. Ήταν τα λίθινα γλυπτά που παρουσιάζονται σήμερα, περίπου έναν αιώνα αργότερα, στην έκθεση και που αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες της σύνδεσης του τότε παρόντος με το αρχαιοελληνικό παρελθόν, λειτουργώντας ως τεκμήρια μιας αδιάσπαστης συνέχειας και ως εχέγγυα των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στα διαφιλονικούμενα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η έκθεση παρουσιάστηκε επί 16 μήνες (Ιανουάριος 2016-Μάιος 2017) στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, συγκεντρώνοντας περισσότερους από 100.000 επισκέπτες. Για τον επόμενο χρόνο, οι αρχαιότητες βρήκαν φιλόξενη στέγη στο νέο αρχαιολογικό μουσείο της Αλεξανδρούπολης, χάρις στο μεράκι, την επιμονή και το όραμα τόσο των αρχαιολόγων της περιοχής, της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας που συνέβαλαν στο να γίνει το όνειρο πραγματικότητα. Μεταξύ των χορηγών της έκθεσης, ο αγωγός φυσικού αερίου TAΡ, ο όμιλος αγροτεχνολογίας Ευθυμιάδη, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης (με ποσό 15.000 ευρώ) και η περιφέρεια ΑΜΘ.

Η προσφυγιά και τα μηνύματα της έκθεσης

Όπως ανέφερε η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Αλεξανδρούπολης και προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Έβρου Δόμνα Τερζοπούλου, καλωσορίζοντας το κοινό που κατέκλυσε την αίθουσα εκδηλώσεων του μουσείου, αλλά και το χώρο της έκθεσης, η έκθεση αυτή, στέλνει το  μήνυμα όχι μόνο για τον διαρκή πόνο της προσφυγιάς, αλλά και για την ελπίδα και τον αγώνα που δεν πρέπει να εγκαταλείπουμε ποτέ. Εξέφρασε τις θερμές της ευχαριστίες προς όλους όσοι συνέβαλαν στην υλοποίηση της έκθεσης, τονίζοντας πως η μόνιμη έκθεση του μουσείου θα είναι έτοιμη το 2020.

Η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ροδόπης Χρύσα Καραδήμα αποκάλυψε πως η ιδέα για τη μεταφορά της έκθεσης από τη Θεσσαλονίκη στην Αλεξανδρούπολη ανήκει στην κα Τερζοπούλου. Όπως ανέφερε, παρά τις δυσκολίες της Εφορείας, ήταν αισθητή η ανάγκη επικοινωνίας με τους πολίτες και ανάδειξης του ρόλου του μουσείου στα πολιτιστικά δρώμενα της τοπικής κοινωνίας. Έτσι, θεωρήθηκε, δικαίως, πως η έκθεση αυτή θα έφερνε σε μία πρώτη επαφή το κοινό της πόλης με το νέο μουσείο και μάλιστα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το παρόν στην εκδήλωση έδωσε και η πρώην και επί 12 έτη διευθύντρια του αρχαιολογικού μουσείου Θεσσαλονίκης Πολυξένη Βελένη, για την  οποία η συγκεκριμένη έκθεση έχει και μία ιδιαίτερη αξία, αφού ο πατέρας της κατάγονταν από τη Ραιδεστό. Όπως σημείωσε, η παρουσίαση της έκθεσης στη Θεσσαλονίκη συνέπεσε χρονικά με τις τεράστιες προσφυγικές ροές που έφταναν στη χώρα μας, καθιστώντας την έτσι ως την πρώτη έκθεση, σε παγκόσμιο επίπεδο, με θέμα την προσφυγιά. Η κα Βελένη σημείωσε πως από το 2009, έχει γίνει παράδοση στο μουσείο της Θεσσαλονίκης να ‘ταξιδεύουν’ οι εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό ,ωστόσο, αυτή ήταν η πρώτη φορά που το ‘ταξίδι’ αυτό περιλάμβανε αρχαιότητες, αφού η ευθύνη για κάτι τέτοιο ήταν πολύ μεγάλη. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, το εγχείρημα στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία, καθώς το αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή με πολλή αγάπη τόσο η κυρία Καραδήμα, όσο και ο δήμαρχος Βαγγέλης Λαμπάκης, μεταξύ άλλων.

Πολιτισμός, γέφυρα ειρήνης με τις άλλες χώρες

Η διευθύντρια του αρχαιολογικού μουσείου Θεσσαλονίκης Ευαγγελία Στεφανή χαιρέτησε τη λειτουργία του νέου  μουσείο της Αλεξανδρούπολης, εκφράοζντας τη σιγουριά πως όσα γίνουν μέσα σε αυτό θα αποτελούν σταθμό, όχι μόνο για τα πολτιστικά δρώμενα της περιοχής αλλά και της υπόλοιπης χώρας. Ευχήθηκε ο πολιτισμός να συνεχίσει να αποτελεί γέφυρα ειρήνης με τις άλλες χώρες, δίχως άλλους πολέμους και προσφυγιές.

Ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς τόνισε πως ο κόσμος διψά να μάθει και να θαυμάσει την ιστορία του. Άλλωστε, η γεωγραφική θέση της περιοχής ευνοούσε πάντα την επικοινωνία, τις μεταφορές, τις συναλλαγές. Μίλησε για την αξιοποίηση της αρχαίας Εγνατίας Οδού, σημειώνοντας πως ο πολιτισμός βρίσκεται στο dna του Εβρίτη και γι’ αυτό η στήριξη της περιφέρειας σε θέματα πολιτισμού είναι δεδομένη και διαρκής. Σημειώνεται επίσης πως ο ίδιος, σε συνάντηση με την υπουργό πολιτισμού, πρότεινε την αξιοποίηση της σπηλιάς του Κύκλωπα στην Μάκρη.

Ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης, σημείωσε πως θα κάνει ακόμη περισσότερα για το μουσείο αυτό, λέγοντας πως η λειτουργία σήμερα του μουσείου είναι ένα γεγονός που προσφέρει ανείπωτη ευτυχία. Ζήτησε μάλιστα η έκθεση να μείνει εδώ για πάντα, λέγοντας πως θα υποβάλλει σχετικό έγγραφο αίτημα. Εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο κόσμος θα αγκαλιάσει αυτό τον χώρο, σημειώνοντας πως ο λαός αυτός, όπως αποδεικνύει και η ιστορία πίσω από τη συγκεκριμένα έκθεση ξέρει να κουβαλά και να τιμά την  ιστορία του.

Ο κ. Αλατζιδης, εκπροσωπώντας τον  Σύλλογο Ραιδεστού του ομίλου Αγροτεχνολογιών Ευθυμιάδη, σημείωσε πως μία ομάδα γενναίων προσφύγων διέσωσαν αυτά τα ιστορικά κειμήλια, θεωρώντας τα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τους.

Πρότυπο συνεργασίας τα δύο μουσεία Αλεξανδρούπολης και Θεσσαλονίκης

Τέλος, η υπουργός Πολιτισμού σημείωσε πως μπορεί ν α βρισκόμαστε στην άκρη της Ελλάδας, για το υπουργείο όμως κάθε περιοχή έχει ξεχωριστή σημασία και η μέριμνα είναι ίδια και μοιράζεται δίκαια σε όλη την επικράτεια. Χαρακτήρισε ως πρότυπο συνεργασίας τα δύο μουσεία Αλεξανδρούπολης και Θεσσαλονίκης, που θα έπρεπε να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Έκανε λόγο για μία πολύ  σημαντική έκθεση με ένα πολύ βαθύ και συγκινητικό χαρακτήρα. «Είναι πάρα πολύ σημαντικό και έχει μια σύνδεση του πόσο σημαντική είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά για την ταυτότητα μας, για την ιστορία μας, αλλά και για την αυτοπεποίθηση και τι δυνάμεις μπορούμε να έχουμε και να αναπτύξουμε στο μέλλον και πως μπορεί αυτή η πολιτιστική κληρονομιά να αποτελέσει πηγή ανάπτυξης και μιας καλύτερης ζωής για την περιφέρεια».

Για το τέμενος Βαγιαζήτ στο Διδυμότειχο

Στο περιθώριο της επίσκεψής της στην Αλεξανδρούπολη, η κ. Κονιόρδου, αναφέρθηκε και στην πρόοδο των εργασιών αποκατάστασης του Τεμένους Βαγιαζήτ στο Διδυμότειχο. «Είναι στις προτεραιότητες μας, υπάρχει ο φάκελος που κατατίθενται για τις εργασίες εντός του τεμένους με καταγραφή ,με ανασκαφές και με πρόβλεψη για το εξωτερικό και για το εσωτερικό του τεμένους όπως και για το στέγαστρο το προσωρινό για να προστατευθεί το τέμενος μέχρι να δούμε με ποιο τρόπο θα ολοκληρωθεί η στέγη,» δήλωσε η κ. Κονιόρδου υπογραμμίζοντας πως «υπάρχει σκέψη, υπάρχει δυνατότητα πρόβλεψης να γίνει ένας διεθνής διαγωνισμός, αλλά αυτά -όπως είπε-είναι θέματα στα οποία θα καταλήξει η επιτροπή, η γενική γραμματέας και υπηρεσιακοί παράγοντες ,οι οποίοι επισκέπτονται την Τετάρτη το Διδυμότειχο».

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο