Κοσμοπλημμύρα για το Black Friday

Στο κυνήγι της προσφοράς χιλιάδες καταναλωτές και στη χώρα μας. Με ενθουσιασμό, περιέργεια και διάθεση εξερεύνησης υποδέχθηκαν την «Μαύρη Παρασκευή» χιλιάδες Έλληνες καταναλωτές.

Με ενθουσιασμό, περιέργεια και διάθεση εξερεύνησης υποδέχθηκαν την «Μαύρη Παρασκευή» ή αλλιώς «Black Friday» χιλιάδες έλληνες καταναλωτές που από νωρίς το πρωί ξεχύθηκαν στους δρόμους στο κυνήγι των προσφορών. Νέοι, αλλά και άτομα μεγαλύτερων ηλικιών, μαθαίνοντας για το «Black Friday», έναν θεσμό που για πρώτη φορά έρχεται στην Ελλάδα -στις ΗΠΑ και σε ευρωπαϊκές πόλεις υφίσταται εδώ και δεκαετίες- αποφάσισαν να διαθέσουν χρήματα για αγορές ειδών ρουχισμού και προϊόντων τεχνολογίας σε τιμές χαμηλότερες από τις κανονικές.

Στο εξωτερικό, οι προσφορές που ισχύουν την «Μαύρη Παρασκευή» φτάνουν μέχρι και το 80%. Στην Ελλάδα, ωστόσο, και συγκεκριμένα στην Ερμού, κυμαίνονταν από 20% έως 50%. Δεδομένου ότι το «Black Friday» είναι ένας νέος θεσμός για την Ελλάδα, φάνηκε ότι δεν έχει αφομοιωθεί πλήρως από την εγχώρια αγορά.

Οι λιανέμποροι ακολούθησαν μια πιο συντηρητική πολιτική όσον αφορά στην μείωση των τιμών. Δεν ήταν, μάλιστα, λίγοι οι καταναλωτές που μιλώντας στο in.gr είπαν ότι δεν παρατήρησαν σημαντική διαφορά την «Μαύρη Παρασκευή» σε σχέση με άλλες εκπτωτικές περιόδους. Όπως ανέφεραν, δε, οι περισσότεροι δεν είχαν σκοπό να ξοδέψουν πάνω από 50 ευρώ.

Έξω από τα καταστήματα της Ερμού στην Αθήνα αναγραφόταν το ποσοστό της έκπτωσης, τραβώντας την περιέργεια του κόσμου. Πολλοί ήταν εκείνοι που αποφάσισαν να μπουν στα μαγαζιά, για να ελέγξουν τις τιμές και να αποφασίσουν, ανάλογα με τις δυνατότητές τους, τι ποσό μπορούν να διαθέσουν.

Είδη ρουχισμού και τεχνολογίας ήταν κυρίως τα προϊόντα που «έφευγαν» από τα ράφια των καταστημάτων. Οι καταναλωτές, όμως, φαίνονταν συγκρατημένοι στις αγορές τους για να μην βγουν εκτός προϋπολογισμού. Παρ’ όλο που από την Ερμού «παρήλασε» πλήθος κόσμου, οι περισσότεροι που έβγαιναν από τα μαγαζιά δεν κρατούσαν πολλές σακούλες στα χέρια. Κερδισμένοι της ημέρας φάνηκε ότι ήταν τα μεγάλα καταστήματα, στα οποία συγκεντρώθηκαν κυρίως τα πλήθη.

Εκτός από ουρές, όμως, έντονη ήταν και η παρουσία εκείνων που αντιδρούσαν για το Black Friday, με συνθήματα για τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, αλλά και για την περιθωριοποίηση της νέας γενιάς των 400 ευρώ.

Η «Black Friday» θεσπίστηκε στις ΗΠΑ και εορτάζεται σε αρκετές χώρες, την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου και είναι μια ημέρα όπου τα καταστήματα πραγματοποιούν μεγάλες εκπτώσεις έως 80%.
«Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτές εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο» δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο η αναπληρώτρια συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη.

Μεγάλη συμμετοχή εμπόρων και επιχειρήσεων

Σημαντικό εργαλείο προώθησης της «Black Friday» για τις εμπορικές επιχειρήσεις είναι τα κοινωνικά δίκτυα, μέσω των οποίων ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις προσφορές των προϊόντων τους.
Σύμφωνα με τις προσφορές που έχουν ανακοινωθεί, το ποσοστό των εκπτώσεων θα φτάνει έως 80% από την αρχική τιμή (όχι τη χαμηλή τιμή outlet που ισχύει ήδη στο εκπτωτικό χωριό) με έως και 40% έκπτωση από την τιμή outlet.

Η θέση των εμπορικών συλλόγων

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρήσεων Βασίλης Κορκίδης δήλωσε ότι ο θεσμός Black Friday σε ό,τι αφορά στη χώρα μας και δεδομένων των συνθηκών, «μάλλον ταιριάζει καλύτερα να ονομαστεί … blood Friday λόγω των καθημερινών προβλημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι έμποροι και οι μικρομεσαίοι με την αύξηση των φόρων, την προβληματική πρόσβαση στη χρηματοδότηση, τα κόκκινα δάνεια και άλλα πολλά ζητήματα που τους δημιουργούν ανασφάλεια για τη βιωσιμότητα τους στο άμεσο μέλλον».

Στόχος του διαδεδομένου θεσμού «Black Friday», σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιά, είναι η αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης ενόψει Χριστουγέννων, καθώς δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με μοναδικές προσφορές. Ο σύλλογος καλεί τα μέλη της, εάν επιθυμούν, να συμμετέχουν προσφέροντας είδη της επιχείρησης τους στους πελάτες-καταναλωτές σε εξαιρετικά συμφέρουσες τιμές.

Αντιδρούν οι ιδιωτικοί υπάλληλοι

«Μετά την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, μετά την καθιέρωση του θεσμού της λευκής νύχτας από διάφορους Δήμους της χώρας, οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, με επικεφαλής τα PUBLIC και το εκπτωτικό χωριό της Mc Arthur Glenn, ανακάλυψαν και την ‘Black Friday’», σημειώνει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας, σε ανακοίνωσή της.

Πώς προέκυψε ο όρος «Mαύρη Παρασκευή»

Η Μαύρη Παρασκευή (Black Friday) ήρθε και στην Ελλάδα με αλυσίδες (κυρίως) καταστημάτων να κάνουν μεγάλες προσφορές στους καταναλωτές. Είναι εδώ και πολλές δεκαετίες γνωστή πρακτική στις ΗΠΑ και άλλες χώρες του πλανήτη. Γιατί όμως «Μαύρη»;

Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, ο όρος -ο οποίος αφορά το 24ωρο μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών- εμφανίστηκε το 1951 και είχε να κάνει με τους εργαζόμενους που δήλωναν… άρρωστοι και μάλλον την κοπανούσαν από την εργασία τους, για να φτιάξουν το τέλειο 4ήμερο. Προφανώς, ένα τέτοιο σενάριο ήταν «μαύρο» για τους εργοδότες.

Είχε όμως να κάνει και με τον «πονοκέφαλο» που προκαλούσε στις αστυνομικές αρχές το μέγα πλήθος που έσπευδε στα καταστήματα για αγορές.

Κάποια στιγμή περίπου, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, έγινε προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί άλλος όρος, όπως «Big Friday», αλλά το σχέδιο δεν ευδοκίμησε.Υπάρχουν και άλλες εκδοχές. Οι λογιστές έγραφαν στα βιβλία τους με κόκκινο μολύβι τις χασούρες από το εμπόριο και με μαύρο τα κέρδη.

Η «μαύρη» Παρασκευή ήταν δηλαδή η αρχή των καλών νέων για τους εμπόρους, αφού από την Ημέρα των Ευχαριστιών και μετά ξεκινούσε ουσιαστικά η περίοδος των Χριστουγέννων, όταν ο κόσμος πλέον ήταν έτοιμος να ξοδέψει. Πρόσφατα, όπως τουλάχιστον αναφέρεται στην Wikipedia, έκανε την εμφάνισή της και μια ακόμα άσχημη εκδοχή: «Μαύρη» ήταν η Παρασκευή μετά τις Ευχαριστίες, επειδή στον Αμερικανικό Νότο (πριν τον Εμφύλιο) γινόταν εμπόριο σκλάβων…

Ελισάβετ Σταμοπούλου – in.gr

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο