«Η μουσική είναι αντίδοτο σε προβλήματα και συμβάσεις»

Συνέντευξη με την σοπράνο και καθηγήτρια Μονωδίας και Μελοδραματικής Νάντια Μαλακόζη.

«Δεν μπορεί κάποιος απλά να ντυθεί ένα ρόλο κλασικού τραγουδιστή, πρέπει να αποκτήσει παιδεία και κουλτούρα, αλλιώς φαίνεται ρηχός»

Της Κικής Ηπειρώτου

Για τα πρώτα της βήματα στο χώρο της μουσικής και του τραγουδιού, για τη μουσική παιδεία  της Αλεξανδρούπολης, για τα εφόδια που πρέπει να έχει κανείς για να ασχοληθεί με τον απαιτητικό, όσο και συναρπαστικό αυτό τομέα, μίλησε στη «ΓΝΩΜΗ» η σοπράνο και καθηγήτρια Μονωδίας και Μελοδραματικής στο δημοτικό ωδείο Νάντια Μαλακόζη.

Πότε ήταν η πρώτη φορά που αντιληφθήκατε ότι έχετε μία τόσο ωραία φωνή;

Ως παιδί και μαθήτρια του Δημοτικού ωδείου Αλεξανδρούπολης, στο μάθημα της χορωδίας, κατάλαβα ότι είχα μία διαφορετική φωνή από τα άλλα κορίτσια, με περισσότερη δύναμη και αντοχή καθώς και πλαστικότητα, μπορούσα εύκολα να αλλάζω χαρακτήρα και ύφος χωρίς να το έχω διδαχθεί ακόμα, είχα μουσικότητα και ισχυρή αντίληψη.

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με τη μουσική και το τραγούδι;

Φεύγοντας από την Αλεξανδρούπολη στη Θεσσαλονίκη, γράφτηκα στο τμήμα του κλασσικού τραγουδιού και της φωνητικής και βρήκα τον  χώρο μου. Αισθάνθηκα οικεία και απόλυτα ελεύθερα. Ήταν φυσικό για μένα να ακολουθήσω και επαγγελματικά τη μουσική και συγκεκριμένα το τραγούδι. Η μουσική και ο κόσμος της είχε μία αρχή: πρώτα θα πρέπει να τραγουδήσεις αυτό που παίζεις και μετά θα περάσει και στο όργανο που έχει επιλέξει ο κάθε μουσικός. Οπότε, η ανθρώπινη φωνή, ο ήχος, η παραγωγή της και η έκφρασή της ήταν αυτά που με κέρδισαν και με ιντριγκάραν.

Ποιο είναι το κλασικό ρεπερτόριο που αγαπάτε να ερμηνεύετε / σας εκφράζει;

Το ρεπερτόριο μπορεί να αλλάζει ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τα ερεθίσματα μιάς περιόδου. Άλλοτε μπορεί να με ενδιαφέρει να κινηθώ μουσικά σε απόλυτα κλασσική φόρμα και άλλες φορές όχι, εντάσσοντας και άλλα ήδη με διαφορετικά ηχοχρώματα και δυναμικές από τον κλασικισμό. Οι κλασικοί συνθέτες που αγαπώ και είναι όλοι αλλά με ιδιαίτερη αδυναμία σε συνθέτες του 19ου και 20ου αιώνα.

Τι εφόδια χρειάζεται να έχει κάποιος που θέλει να ασχοληθεί με τον τομέα αυτό; Αρκεί το έμφυτο ταλέντο;

Το έμφυτο ταλέντο είναι βοηθητικό, αλλά με τίποτα δεν μπορεί να είναι χρηστικό εάν δεν γίνει η ανάλογη δουλειά για να το υποστηρίξει. Πρέπει πέρα από την  φωνή να έχει μυαλό, ενέργεια και γνώσεις ως προς το αντικείμενο. Δεν μπορεί κάποιος απλά να ντυθεί ένα ρόλο κλασικού τραγουδιστή εάν δεν φτιάξει πρώτα τον εαυτό του γενικά σε πολλά επίπεδα, πρέπει να αποκτήσει παιδεία και κουλτούρα, αλλιώς φαίνεται ρηχός.

Ένα ενδιαφέρον κεφάλαιο στο βιογραφικό σας είναι και η μουσικοθεραπεία. Περί τίνος πρόκειται ακριβώς;

Μέσα από την ζωή  μου ως μουσικός και άνθρωπος συνάντησα ιδιαίτερα πρόσωπα και αυτά έφερναν στο μάθημα και τα θέματα τους. Από εκεί άρχισα να βρίσκω λύσεις και να τους βοηθάω μουσικό-εκφραστικά και έγινε φύση του μαθήματός του. Το μάθημα μου δεν μπορεί να είναι στεγνό και απρόσωπο, έχει μέσα την προσωπική εμπλοκή και των δύο μας εκείνη την ώρα. Η μουσική ως έκφραση και αποτέλεσμα, σαν αντίδοτο σε προβλήματα και συμβάσεις έρχεται και λύνει τον ανθρώπινο οργανισμό σε μία μουσικό-θεραπευτική διαδικασία.

Το Δημοτικό Ωδείο Αλεξανδρούπολης χαρακτηρίζεται ως ένα από τα σημαντικά «περιουσιακά» πολιτιστικά στοιχεία του τόπου μας. Και έχει βγάλει σημαντικούς μουσικούς. Το υπηρετείτε από διάφορα πόστα . Πώς κρίνετε την συμβολή του στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Αλεξανδρούπολης;  Πώς έχετε ζήσει την πορεία του μέσα σε αυτά τα χρόνια;

Πράγματι η ιστορία του είναι μεγάλη και έχει βοηθήσει και υποστηρίξει πολλούς μουσικούς. Είναι ανάγκη να υπάρχει για να υπάρχει σαν μουσικός φάρος, ένα σήμα κατατεθέν μουσικό της πόλης. Ήταν το πρώτο και παραμένει πρώτο καθώς κρατάει το υψηλό του επίπεδο σε μουσικές σπουδές και σε ύφος . Ήμουνα μαθήτρια του Δημοτικού Ωδείου και τώρα είμαι καθηγήτρια στο αγαπημένο μου τμήμα της Μονωδίας -Μελοδραματικής και οι αλλαγές στα χρόνια αυτά είναι πάντα για το καλύτερο και για την καλύτερη εκπαιδευτική πορεία και εξέλιξη του, έτσι ώστε να προσφέρει ποιότητα και να έχει γερά θεμέλια με τους μαθητές του..

Θεωρείτε πως διαθέτει μουσική παιδεία η Αλεξανδρούπολη;

 Προσπαθεί και πάντα θα είναι σε μια αναζήτηση για το κάτι παραπάνω και αυτό είναι καλό σημάδι ότι τα μουσικά πράγματα πάνε καλά και ο κόσμος θα μαθαίνει να ακούει και να υπάρχει σε δρώμενα και εκδηλώσεις επιπέδου.

Ποιο τραγούδι/μουσικό κομμάτι θα επιλέγατε για το soundtrack της ζωής σας;

Δεν μπορώ να διαλέξω, όπως δε μπορώ να διαλέξω συνθέτες. Μου αρέσουν πολλά και ξέρω ότι σίγουρα δεν θα ήθελα κάτι επιθετικό να είναι το μουσικό χαλί της ζωής μου. Θα προτιμούσα κάτι ευγενές και χαριτωμένο.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο