efhmerida1

Για ποιους λόγους ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για το Χ.Υ.Τ.Υ. Αλεξανδρούπολης

Πως χάθηκαν δύο χρόνια για την ολοκλήρωση της μονάδας διαχείρισης των απορριμμάτων.  Στη δικαιοσύνη θα προσφύγει  ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης.

του Γιάννη Λασκαράκη

Είναι πραγματικά λυπηρό γεγονός για την Αλεξανδρούπολη και για το περιβάλλον της.  Η συνολική διαχείριση των απορριμμάτων του Δήμου  θα καθυστερήσει και άλλο,  μια και το πρώτο στάδιό της,  ο διαγωνισμός για την κατασκευή της μονάδας Υγειονομικής Ταφής των Υπολειμμάτων, θα χρειαστεί  πιθανότατα να επαναληφθεί εξ αρχής και μάλιστα με τους νέους κανόνες που επιβάλλει ο νέος νόμος για τους διαγωνισμούς των δημοσίων έργων.  Δεδομένου μάλιστα ότι η κατασκευή της μονάδας διαχείρισης και αξιοποίησης των απορριμμάτων βρίσκεται ακόμη στο στάδιο των συζητήσεων, ο ΧΥΤΥ θα μπορούσε να αποτελεί μέχρι τότε τον ΧΥΤΑ, δηλαδή τον χώρο υγειονομικής ταφής όλων των απορριμμάτων του Δήμου.Συνέπεια αυτής της  καθυστέρησης θα είναι η επιβάρυνση των δημοτών , λόγω της μεταφοράς των απορριμμάτων στο ΧΥΤΥ της Κομοτηνής, προκειμένου να αποφευχθούν τα μεγάλα πρόστιμα που επιβάλλει η Ε.Ε. στην Ελλάδα λόγω των «χωματερών».

Μια σειρά από αντικρουόμενες  αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης και της Επιτροπής του άρθρου 152 του Νόμου 3463/2006, είχαν σαν αποτέλεσμα την ακύρωση του διαγωνισμού από την ίδια την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Πώς προέκυψε το όλο πρόβλημα

Το όλο πρόβλημα προέκυψε από την  λανθασμένη εκτίμηση του εάν ο διαγωνισμός είναι διεθνής ή όχι. Ο μεν Δήμος Αλεξανδρούπολης και ο Γενικός Γραμματέας της Μακεδονίας- Θράκης είχαν την άποψη ότι ο διαγωνισμός ορθά προκηρύχθηκε ως εθνικός διαγωνισμός, η δε  Επιτροπή του άρθρου 152 του Νόμου 3463/2006,  στην οποία συμμετέχει και πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, έκρινε ότι θα έπρεπε να γίνει διεθνής διαγωνισμός.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά και όσο πιο απλά και σύντομα μπορούμε και με βάση όσα μας εξέθεσαν έγκυροι νομικοί  και όσα διαβάσαμε στις αποφάσεις των «αποφαινομένων» οργάνων.

Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από τον Δήμο Αλεξανδρούπολης στις 3 Φεβρουαρίου του 2015 με την μέθοδο μελέτης –κατασκευής, με προϋπολογισμό 5.100.000 ευρώ. Στην δαπάνη του έργου προστίθεται και ένα ποσόν 250.000 ευρώ για την απαλλοτρίωση του γηπέδου κατασκευής του έργου. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, έργα προϋπολογισμού άνω των 5.170.000 ευρώ πρέπει να προκηρυχθούν με διεθνή διαγωνισμό. Ο Δήμος όμως έκρινε ότι το ποσό για την αγορά του οικοπέδου (υποέργο) δεν συμπεριλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του έργου και το προκήρυξε ως «εθνικό» έργο, μια και ο προϋπολογισμός του ήταν κάτω των 5.170.000 ευρώ.

Κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών του διαγωνισμού,  στον οποίο έλαβαν μέρος πέντε εργοληπτικές εταιρείες, κατατέθηκαν ενστάσεις για τη μη νόμιμη συμμετοχή  της μιας εκ των εταιρειών, για διάφορους λόγους, ο ένας από τους οποίους ήταν το  ότι το Πτυχίο της είχε λήξει.  Η επιτροπή του διαγωνισμού στην οποία μετέχουν  υπηρεσιακοί παράγοντες του Δήμου και εκπρόσωποι φορέων (ΠΕΔ, ΤΕΕ, εργοληπτών , ΔΙΑΜΑΑΘ)  απέρριψαν όλες αυτές τις ενστάσεις κατά πλειοψηφία (5-2) . Πρέπει σημειωθεί ότι οι εκπρόσωποι του ΤΕΕ και της ΠΕΔ  είναι και δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας του Δήμου Αλεξανδρούπολης.  Η απόφαση αυτή της Επιτροπής διαγωνισμού ενεκρίθη και από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου, με πλειοψηφία 4-1 (καταψήφισε ο Παύλος Μιχαηλίδης και απουσίαζαν οι Κ. Θυμιανίδης, Π. Ζητάκης, Φ. Τρέλη).

Κατά της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής προσέφυγαν οι ενιστάμενοι προς τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης , ο οποίος έκανε δεκτές όσες αφορούσαν  την μη κανονική,από άποψη ενημερότητας, κατάσταση του πτυχίου της μιας εταιρείας  (είχε λήξει η ισχύς του), την οποία απέκλεισε  από την συνέχεια του διαγωνισμού.

Επί αυτής της απόφασης του Γ.Γ. Μακεδονίας- Θράκης η αποκλεισθείσα εταιρεία  προσέφυγε στην επιτροπή του άρθρου 152 , επικαλούμενη  το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του έργου , μαζί με την αγορά του οικοπέδου, υπερβαίνει το όριο των 5.170.000, άρα ο Γενικός Γραμματέας δεν είναι αρμόδιος για την  εξέταση των ενστάσεων , αλλά τα δικαστήρια, έπειτα από προδικαστική προσφυγή ενώπιον  της αναθέτουσας αρχής (Δήμος).

Η συνολική διαχείριση των απορριμμάτων του Δήμου  θα καθυστερήσει και άλλο,  μια και το πρώτο στάδιό της, ο διαγωνισμός για την κατασκευή της μονάδας Υγειονομικής Ταφής των Υπολειμμάτων, θα χρειαστεί  πιθανότατα να επαναληφθεί

Συνέβη δηλαδή το εξής παράδοξο: Η εταιρεία,εκτός του ότι αμφισβήτησε  ακυρότητα του πτυχίου της, αμφισβήτησε και  την εγκυρότητα  του διαγωνισμού  στον οποίον πήρε μέρος, με σκοπό να θέσει εκτός αρμοδιότητας την απόφαση του Γ. Γραμματέα που ακύρωσε το πτυχίο της .

Πράγματι η  Επιτροπή του άρθρου 152 κάνει αποδεκτή την  προσφυγή της αποκλεισθείσας Εταιρείας, θεωρεί ότι ο διαγωνισμός έπρεπε να είναι διεθνής  και ακυρώνει την απόφαση του Γενικού Γραμματέα, ως αναρμοδίως ληφθείσα, χωρίς να εισέρχεται στην ουσία της  εγκυρότητας του πτυχίου .  Με την απόφαση αυτή της επιτροπής του άρθρου 152 η αποκλεισθείσα εταιρεία συνεχίζει να μετέχει στο διαγωνισμό, παρ’ όλο που το πτυχίο της έχει κριθεί άκυρο, διότι η απόφαση που το ακύρωσε κρίθηκε ότι λήφθηκε αναρμοδίως.

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Δήμος της Αλεξανδρούπολης δεν συμμετείχε με νομικό του εκπρόσωπο στην συνεδρίαση της Επιτροπής του άρθρου 152, ώστε να αντικρούσει την άποψη της επιτροπής ότι ο διαγωνισμός έπρεπε να είναι διεθνής και να υπερασπισθεί την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής σχετικά με την νομιμότητα του διαγωνισμού και την απόρριψη των ενστάσεων.

Ο κ. Λαμπάκης αντιθέτως υποστήριξε,σε σχετικό ερώτημά μας, ότι  η δημοτική αρχή δεν παρέστη  στη συνεδρίαση διότι αυτή δεν αφορούσε απόφαση του Δήμου, αλλά  απόφαση για ακύρωση πράξης του Γ. Γραμματέα,έπειτα από  ενστάσεις των διαγωνιζομένων.

Παρ’όλα αυτά ο Δήμος Αλεξανδρούπολης συνέχισε τη διαδικασία , προχωρώντας στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού , με την εξέταση των τεχνικών προσφορών και την βαθμολόγησή τους. Στο στάδιο αυτό αποκλείσθηκαν από την επιτροπή του διαγωνισμού τέσσερις  από τις πέντε εταιρείες και παρέμεινε μόνο αυτή που είχε αποκλεισθεί από τον Γ. Γραμματέα, η οποία , μετά το άνοιγμα κι της οικονομικής προσφοράς ανακηρύχθηκε μειοδότης του έργου.

Βαγγέλης Λαμπάκης, 

Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης

“Η απόφαση είναι παράνομη και θα την προσβάλλουμε στη δικαιοσύνη, διότι ο διαγωνισμός, σύμφωνα  με υπάρχουσα νομολογία και τις σχετικές εγκυκλίους, δεν θεωρείται διεθνής”.

Επί της συνέχισης του διαγωνισμού και της μη συμμόρφωσης του Δήμου στην απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 152, ο κ. Λαμπάκης υποστήριξε ότι η απόφαση αυτή είναι παράνομη και θα την προσβάλει στη δικαιοσύνη, διότι ο διαγωνισμός, σύμφωνα  με υπάρχουσα νομολογία και τις σχετικές εγκυκλίους, δεν θεωρείται διεθνής.

Εν τω μεταξύ εναντίον των αποφάσεων της Επιτροπής διαγωνισμού και της Οικονομικής Επιτροπής υποβλήθηκαν ενστάσεις από τους αποκλεισθέντες,  για τις οποίες  η  δημοτική αρχή  πληροφορούσε τους ενιστάμενους ότι έπρεπε να τις υποβάλλουν στον Γ. Γραμματέα της Αποκεντρωμένης , ο οποίοςόμως τις απέρριπτε χωρίς να τις εξετάσει, λόγω απαραδέκτου προσφυγής, συμμορφούμενος με την απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 152. Στην απόφαση  της Οικονομικής επιτροπής του Δήμου, με την οποία ανακηρύχθηκε ο ανάδοχος και ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός , υπήρξαν δύο λευκές ψήφοι, του Σάββα Μιχαηλίδη και της Φανής Τρέλη.

Μετά από αυτά η Αποκεντρωμένη Διοίκηση,  ασκώντας το δικαίωμα του «παρεμπίπτοντος»  ελέγχου των αποφάσεων των ΟΤΑ, ακύρωσε την  απόφαση της  Οικονομικής επιτροπής του  Δήμου Αλεξανδρούπολης , που ενέκρινε  την γνωμοδότηση της επιτροπής διαγωνισμού    για την επιλογή του αναδόχου για  την κατασκευή του έργου : “Κατασκευή χώρου υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ)  ανατολικού τομέα της περιφέρειας ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης”.

Το σκεπτικό της ακυρωτικής απόφασης του Γ. Γραμματέα της Αποκεντρωμένης

Σύμφωνα με το σκεπτικό της ακυρωτικής απόφασης του Γ. Γραμματέα της Αποκεντρωμένης, «η δημοτική αρχή δεν εξέτασε την προδικαστική προσφυγή κατά της αριθμ. 24/23-02-2016 απόφασης της οικονομική επιτροπής,  που ασκήθηκε στον δήμο κατ΄ εφαρμογή των   διατάξεων   του   Ν.3886/10,   άλλα   απεναντίας υπέδειξε   και   στους   λοιπούς συμμετέχοντες   ότι   οι    προσφυγές   υποβάλλονται   στον   Γενικό   Γραμματέα   μη εφαρμόζοντας   την    αριθμ.  8/39/12-08-2015   απόφαση   της   Ειδικής Επιτροπής ….   Ως   συνέπεια   των  ανωτέρω ενεργειών   της   δημοτικής   αρχής   είναι   η   κατ΄ ουσίαν  αφαίρεση από   τους διαγωνιζόμενους   του  δικαιώματος   που  προβλέπεται  από διατάξεις των ανωτέρω νόμων, να προσβάλλουν την εν λόγω απόφαση της οικονομικής επιτροπής ….. Με την αρίθμ. 25/17 απόφαση της οικονομικής επιτροπής του Δήμου Αλεξανδρούπολης ολοκληρώθηκε   η   διενέργεια   εθνικού διαγωνισμού,  παρόλο που με την αριθμ. 8/39/12-08-2015 απόφαση της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του Ν. 3463/2006,  κρίθηκε ότι ο διαγωνισμός για το εν  λόγω έργο εμπίπτει στις διατάξεις περί διεθνών διαγωνισμών».

Με βάση αυτή την απόφαση  ο διαγωνισμός θα πρέπει να επαναληφθεί με το νέο νόμο, για τον οποίο δεν έχουν ακόμη εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις που αφορούν   τους  διαγωνισμούς  με την μέθοδο μελέτη- κατασκευή, ενώ υπάρχουν διαφορές και στα θέματα της διαφάνειας στον ορισμό των Επιτροπών αξιολόγησης, οι οποίες θα ορίζονται με κλήρωση.

Κατά της  απόφασης αυτής του Γενικού Γραμματέα, ο Δήμος, όπως αναφέρθηκε,  θα  προσφύγει  στην Επιτροπή του άρθρου 152 και στα τακτικά δικαστήρια, υποστηρίζοντας ότι η δαπάνη για την απαλλοτρίωση του οικοπέδου δεν συμπεριλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του έργου, άρα δεν υπήρχε η αναγκαιότητα του διεθνούς διαγωνισμού. Και στην περίπτωση δικαίωσης  αυτής της προσφυγής του Δήμου, η οποία,  σύμφωνα με τους νομικούς, είναι βάσιμη, θα προκύψει το ζήτημα της ακυρότητας του πτυχίου της   εταιρείας που ανακηρύχθηκε ανάδοχος. Οπότε ο διαγωνισμός θα εμπλακεί και πάλι σε δικαστικές διαμάχες  και ατέρμονες διαδικασίες.

Η πιο σύντομη λύση , σύμφωνα με τους επαΐοντες,  είναι να εξαγορασθεί μια από τις υποβληθείσες μελέτες, αφού πρώτα συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης και να διακηρυχθεί ο διαγωνισμός μόνο για την κατασκευή του ΧΥΤΥ , που είναι και ο πιο απλός και σύντομος δρόμος και χωρίς το ενδεχόμενο χρονοβόρας διαδικασίας εξέτασης ενστάσεων.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο

Δικαιούχος ονόματος τομέα (domain name)
Ε. ΛΑΣΚΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΝΩΜΗ
ΑΦΜ: 082164919
ΔΟΥ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Ιδιοκτήτης: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Νόμιμος εκπρόσωπος: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής σύνταξης: Γιώργος Πανταζίδης
Διαχειριστής: Λασκαράκης Εμμανουήλ

Αρ. Μ.Η.Τ.: 232167

LOGO MHT RGB

              Μέλος του

media
Η ΓΝΩΜΗ - Καθημερινή Εφημερίδα της Θράκης

Τέρμα Αγίου Δημητρίου, Αλεξανδρούπολη

Τηλ 25510 24222, 29888

Fax : 25510 80606

email :  gnomi@gnomionline.gr