«Ασφυκτιά» το τελωνείο των Κήπων, μείζον θέμα υποστελέχωση και υποδομές

Της Κικής Ηπειρώτου

Ως ένα κορυφαίο έργο απόλυτης προτεραιότητας για τη μελλοντική – τότε – κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας χαρακτήριζε τον Σεπτέμβριο του 2017 την αναβάθμιση του τελωνείου των Κήπων, από την Αλεξανδρούπολη, ο τότε βουλευτής και σήμερα Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής. Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Δεκέμβριο του 2016, ο νέος πρόεδρος του κόμματος και σημερινός Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από το Τελωνείο των Κήπων, σε μία επίσκεψη «υψηλού συμβολισμού», όπως είχε χαρακτηριστεί, μίλησε για την αναγκαιότητα της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού των υποδομών για την εύρυθμη λειτουργία του διασυνοριακού μας σημείου.

Υπερδιπλασιασμός διερχομένων

Σήμερα, το τελωνείο των Κήπων, δέχεται περίπου 2,5 εκατομμύρια διερχόμενους, τον χρόνο, όταν πριν από 6-7 χρόνια, ο αριθμός τους δεν ξεπερνούσε το 1 εκατομμύριο.

Θα πίστευε κανείς πως αυτός ο υπερδιπλασιασμός των επισκεπτών, θα είχε κινητοποιήσει τόσο την προηγούμενη, όσο και τη σημερινή κυβέρνηση και τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να είχε δρομολογηθεί ήδη ένα συγκεκριμένο πλάνο, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα, είτε για νέες εγκαταστάσεις, όπως προτείνουν κάποιοι μέσω ΣΔΙΤ, είτε για μία «γενναία» αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών.

Βεβαίως, τι πιο λογικό από το να είχε προβλεφθεί και ένα «πακέτο» προσλήψεων, τόσο στο τελωνείο, όσο και στην αστυνομία, προκειμένου ο τεράστιος αυτός όγκος των επισκεπτών να εξυπηρετούνταν καλύτερα και ταχύτερα και να μην δημιουργούνται συχνά-πυκνά οι ουρές χιλιομέτρων που –δυστυχώς- έχουμε συνηθίσει. Κάτι που, όπως διαχρονικά λένε και οι επαγγελματίες του τουρισμού έχει ως αποτέλεσμα είτε τα εύλογα παράπονα και τη μεγάλη ταλαιπωρία επισκεπτών είτε ακόμη και τις ακυρώσεις κρατήσεων.

Κι όμως, η μόνη ουσιαστική παρέμβαση που έχει γίνει τα τελευταία 5 (ή μήπως 10;) χρόνια στο τελωνείο είναι η λειτουργία μίας επιπλέον λωρίδας διέλευσης επιβατικών αυτοκινήτων, με παρεμβάσεις της Περιφέρειας ΑΜΘ, πριν λίγους μήνες, ώστε πλέον ο έλεγχος να γίνεται από τέσσερις εισόδους διέλευσης για τα επιβατικά Ι.Χ., μία για τα λεωφορεία και μία για τα φορτηγά.

Παράλληλα, εδώ και καιρό, βρίσκονται σε εξέλιξη παράλληλες μελέτες της Εγνατίας Οδού, για το έργο της νέας γέφυρας μεταξύ Κήπων και Υψάλων, αλλά και για κατασκευή νέου συνοριακού σταθμού. Όπερ σημαίνει ότι είμαστε ακόμη στις μελέτες για κάτι που, όπως λένε όσοι ζουν από κοντά το πρόβλημα, θα έπρεπε να είχε ήδη γίνει… προχθές.

Υπό μελέτη, ακόμα, το έργο νέου συνοριακού σταθμού και πλήρως εξαρτώμενο από την πολύπλοκη πορεία της νέας γέφυρας Κήπων-Υψάλων
Μείζον θέμα η υποστελέχωση

Πέρα από τις υποδομές, για τις οποίες μάλιστα εξέδωσε ψήφισμα πριν λίγους μήνες και η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, το βασικό πρόβλημα στο τελωνείο των Κήπων είναι η έλλειψη προσωπικού. Όπως λέει στη «ΓΝΩΜΗ» ο νέος Προϊστάμενος του τελωνείου Χρόνης Τσομπανόπουλος, το οργανόγραμμα προβλέπει 82 θέσεις και αυτή την στιγμή, η υπηρεσία προσπαθεί να εξυπηρετήσει όλον αυτό τον όγκο δουλειάς με λιγότερους από 50 υπαλλήλους, σε οριακή λειτουργία. Οι εργαζόμενοι, όπως έχουν και οι ίδιοι καταγγείλει στο παρελθόν, έχουν ξεπεράσει προ πολλού τα όριά τους, με τα πολλά νυκτερινά και τα ελάχιστα ρεπό, προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν σε μία κατάσταση που, δυστυχώς, διαιωνίζεται και δεν προβλέπεται να αλλάξει άμεσα, με δεδομένο ότι η στρόφιγγα των προσλήψεων στο δημόσιο έχει κλείσει, ή οι όποιες προσλήψεις γίνονται με το σταγονόμετρο. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Τσομπανόπουλο, μόνο αν προσληφθεί επιπλέον προσωπικό θα μπορέσει να βελτιωθεί η κατάσταση με την αναμονή που παρατηρείται όλο και συχνότερα. Βεβαίως, σε αυτό το κομμάτι, έρχεται να προστεθεί και το πρόβλημα των ελλείψεων στην «γειτονική» υπηρεσία, την αστυνομία, που είναι επιφορτισμένη και με το έργο των διαβατηριακών ελέγχων, μια δουλειά που απαιτεί χρόνο και σχολαστικότητα.

«Κολλημένη» και η νέα γέφυρα

Παρά τις διαπιστώσεις και τις δηλώσεις, όλα αυτά τα χρόνια, από όλες τις πλευρές, δεν υπάρχει καμία σημαντική εξέλιξη στο  θέμα της δημιουργίας νέου τελωνείου ή έστω αναγκαίων παρεμβάσεων στο ήδη υπάρχον. Το 2016 ο εκλιπών περιφερειάρχης Γιώργος Παυλίδης είχε προτείνει την κατασκευή νέου τελωνείου στους Κήπους, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς είχε υπερθεματίσει τονίζοντας πως «έχουμε ένα υποστελεχωμένο τελωνείο με μέτριες ως άθλιες εγκαταστάσεις. Δεν μπορούμε να συζητούμε για έλευση τουριστών και ανάπτυξη, αν έχουμε έλλειψη υποδομών και προσωπικού… Θα κάνουμε ό,τι πρέπει και ό,τι μπορούμε ως Περιφέρεια, αλλά δεν είμαστε ο καταλύτης που θα διαφοροποιήσει τα πράγματα».

Κατά τη θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης, είχαν γίνει κάποια βήματα για μία παλιά ιστορία, την κατασκευή νέας γέφυρας, που θα ενώνει τα δυο μέρη και θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των  τελωνείων Κήπων – Υψάλων. Τον Σεπτέμβριο του 2017 ολοκληρώθηκαν οι απαιτούμενες διαδικασίες για την κύρωση του διακρατικού Πρωτοκόλλου από την Τουρκική Βουλή, όμως, από ελληνικής πλευράς μάλλον το θέμα έχει «κολλήσει». Πριν από περίπου ένα χρόνο, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτής της ΝΔ Α. Δημοσχάκη, η Εγνατία οδός, που έχει αναλάβει και χρηματοδοτηθεί με 2,5 εκ ευρώ για την εκπόνηση μελετών για το έργο της νέας γέφυρας, αλλά και για νέο συνοριακό σταθμό στους Κήπους, αναφέρει πως η εκκίνηση των διαδικασιών δημοπράτησης εκτιμάται ότι θα συμβεί εντός του 2020. Υπογραμμίζεται πάντως από την Εγνατία Οδό, ότι το ένα έργο δεν μπορεί να προχωρήσει δίχως το άλλο, κι ότι η μελετητική τους ωρίμανση θα πρέπει να συμβεί παράλληλα, λόγω της χωρικής και λειτουργικής συνάφειάς τους.

Ψήφισμα ΟΤΥΕ : «Απαρχαιωμένες δομές στο τελωνείο των Κήπων»

«Ανάγκη αναβάθμισης του εργασιακού περιβάλλοντος των υπαλλήλων του κλάδου, που παρέχουν τις υπηρεσίες του υπό αντίξοες και σχεδόν τριτοκοσμικές συνθήκες, αλλά και διαμόρφωσης κατάλληλων χώρων και εγκαταστάσεων για την υποδοχή και παραμονή του κοινού, ειδικά στα συνοριακά τελωνεία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο συνοριακός σταθμός του Τελωνείου Κήπων, όπου οι απαράδεκτες, ακατάλληλες, ανεπαρκείς και απαρχαιωμένες δομές του, οι οποίες χρονολογούνται από το 1964,

καθιστούν αναγκαία και επιτακτική την άμεση δρομολόγηση της ανέγερσης νέου συνοριακού σταθμού, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης της χώρας μας και της Ε.Ε. με την Τουρκία και τις χώρες της Ν.Δ. Ασίας. Αντίστοιχα προβλήματα παρουσιάζονται στο σύνολο των συνοριακών σταθμών (ενδεικτικά αναφέρουμε τα Τελωνεία Κω, Σάμου, Χίου κλπ.).

Ειδικότερα, ανάγκη συντήρησης των υφιστάμενων κτηριακών υποδομών, και διαμόρφωσής τους με τρόπο που να εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες των υπαλλήλων, αναβάθμισης της ενεργειακής

απόδοσης των κτηρίων (εκσυγχρονισμός συστημάτων θέρμανσης και θερμομόνωσης, αντικατάσταση κουφωμάτων όπου απαιτείται κλπ.), αποκατάστασης φθορών, αναδιαρρυθμίσεων.

Στόχος είναι η βελτίωση της λειτουργικότητας των υφιστάμενων χώρων, ώστε να είναι εφικτή η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Παράλληλα η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων θα επιφέρει μείωση στο κόστος λειτουργίας  τους, δίνοντας τη δυνατότητα κάλυψης άλλων σημαντικών λειτουργικών αναγκών των υπηρεσιών»

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο