Το θέμα της δημιουργίας νέου σταθμού διοδίων στη Μέστη, που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στους φορείς όλης της ΑΜΘ, απασχόλησε τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Αλεξανδρούπολης, το απόγευμα της Δευτέρας.
Τη διαφοροποίησή της από την στάση στήριξης των κινητοποιήσεων που εξέφρασαν οι άλλες παρατάξεις, εκδήλωσε η μείζων αντιπολίτευση.
Όπως ανέφερε ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης, την ημέρα της συνάντησης των φορέων της περιοχής με το αρμόδιο υπουργείο και το ΤΑΙΠΕΔ, δεν θα κλείσει τελικώς η αγορά, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί, προφανώς λόγω αντιδράσεων από επαγγελματίες. Ενημέρωσε αναλυτικά το σώμα για όσα διημείφθησαν στη συνάντηση των φορέων της ΑΜΘ στο Επιμελητήριο Έβρου, επισημαίνοντας για ακόμη μία φορά τις σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει για την περιοχή η υλοποίηση της απόφασης της Εγνατίας οδού για νέα διόδια, όχι μόνο στη Μέστη, αλλά και σε άλλα 3-4 σημεία ως τη Θεσσαλονίκη, τα επόμενα χρόνια.
Ο κ. Λαμπάκης ανέγνωσε την επιστολή προς τους αρμόδιους υπουργούς και το ΤΑΙΠΕΔ, την οποία υπογράφουν οι φορείς της ΑΜΘ, με την οποία συνέπλευσαν οι παρατάξεις του δημοτικού συμβουλίου, με εξαίρεση τη μείζονα αντιπολίτευση. Ο επικεφαλής Απόστολος Φωτιάδης, σημείωσε πως είναι εύκολο να έχει κανείς απόψεις αρεστές στα αυτιά πολλών και ιδιαίτερα στους ψηφοφόρους, τονίζοντας πως ο ίδιος δεν έχει ανάγκη να λαϊκίζει και να φαίνεται καλός. Επισήμανε πως κανείς δεν θέλει να πληρώνει διόδια, ωστόσο, όπως είπε, δεν συνάδει με τη δική του φιλοσοφία το «να αρνούμαστε κάτι που θα γίνει σίγουρα και να ρίχνουμε το μπαλάκι στην κακιά κυβέρνηση», δηλώνοντας πως «δεν θα γίνουμε συμμέτοχοι σε μια τέτοια λογική και θα ψηφίσουμε λευκό». Ο δήμαρχος, με τη σειρά του, υπογράμμισε πως αυτό το ‘λευκό’ θα δημιουργήσει αμφισβήτηση περί του δικαίου του αιτήματος των φορέων της Θράκης στους αρμόδιους υπουργούς, ωστόσο, τόνισε πως ο καθένας έχει το δικαίωμα και την ευθύνη του λόγου και της ψήφου του.
Η επιστολή των Φορέων
Η Εγνατία Οδός αποτελεί ένα σημαντικό έργο υποδομής που συμβάλει στην άρση της απομόνωσης των περιοχών από τις οποίες διέρχεται με σημαντικά οφέλη τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για τις τοπικές κοινωνίες συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξή τους. Πρόσθετος παράγοντας οφέλους είναι η επίτευξη σημαντικής ασφάλειας στις μετακινήσεις. Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στα πλαίσια αυτά έχει συμβάλει σημαντικά με οικονομικούς πόρους στην κατασκευή του έργου χρηματοδοτώντας από το ΠΕΠ τιμήματα του έργου.
Ο σχεδιασμός της οδού ως προς την προσβασιμότητά του δεν έγινε δυστυχώς με γνώμονα την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών αλλά με διαφορετικά κριτήρια, ένα εκ των οποίων ήταν η ανάπτυξη συστήματος διοδίων κατά την λειτουργία του.
Η τοποθέτησή του αυξάνει το κόστος των μετακινήσεων μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών της περιοχής. Με δεδομένη την έλλειψη εναλλακτικών διαδρομών (π.χ. περιοχές του Δήμου Σαππών- Μαρώνειας) καθίσταται προφανής ο εγκλωβισμός περιοχών και δραστηριοτήτων σε ένα άδικο σύστημα, με το οποίο καλούνται να σηκώσουν το βάρος συντήρησης και λειτουργίας ενός εθνικής εμβέλειας έργου, ομάδες πολιτών της περιφέρειας κατά εξοντωτικό τρόπο.
Οι φορείς της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θεωρούν ότι δεν πρέπει να επιβαρυνθούν με πρόσθετα βάρη για την συντήρηση και την λειτουργία του έργου, όπως προκύπτει από την εγκατάσταση των πρόσθετων διοδίων, όπως σχεδιάζονται. Θεωρούν ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού όπως διαμορφώνεται θα επιφέρει πρόσθετα βάρη στην Περιφέρεια, λειτουργώντας αντιαναπτυξιακά για την Περιοχή και μάλιστα για ένα έργο εθνικής κλίμακας με εθνικά οφέλη.
Δηλώνουν αποφασισμένοι και ομόφωνα ότι δεν θα επιτρέψουν την πρόσθετη άδικη και μη ηθική συμβολή τους σε υποχρεώσεις που δεν τους αναλογούν. Καλούν την Πολιτεία να λάβει άμεσα αποφάσεις για τον ανασχεδιασμό της λειτουργίας των διοδίων και την διακοπή κάθε διαδικασίας επιβολής πρόσθετης κοστολογικής επιβάρυνσης μέχρι την ολοκλήρωση του προτεινόμενου σχεδιασμού.
Οι φορείς και οι Πολίτες της Θράκης με αξιοπρεπή τρόπο καλούν την Πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της για την λύση του προβλήματος θεωρώντας ότι η ανταπόκριση της θα στηριχτεί σε βάσεις ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ και ΗΘΙΚΗΣ ώστε να μην απαιτηθούν πρόσθετες ενέργειες από τους θιγόμενους πληθυσμούς.
Μετά από την εναγωνιώδη κοινοποίηση επιστολών φορέων της Θράκης προς τους καθ’ ύλη αρμοδίους υπουργούς, εμπλεκομένων στη δημιουργία σταθμού διοδίων και ιδιαίτερα αυτού στη Μέστη, ανάμεσα στους νομούς Έβρου και Ροδόπης, επαγόμεθα επιπρόσθετα τα ακόλουθα:
Α. Ο λαός της Θράκης και ιδιαίτερα των δύο άνω νομών είναι αναστατωμένος και έτοιμος για κινητοποιήσεις σε περίπτωση ΜΗ ΜΑΤΑΙΩΣΗΣ του σταθμού διοδίων Μέστης.
Β. Η αποκοπή των δύο νομών που αποτελούν δίπολο ανάπτυξης στο χωροταξικό της περιφέρειας, καθιστά την μετακίνηση ανθρώπων και προϊόντων απαγορευτική.
Γ. Η ύπαρξη νοσοκομείων στο Διδυμότειχο – Αλεξανδρούπολη και Κομοτηνή με διαφορετικές ενδεδειγμένες υπηρεσίες επιβάλλουν μετακινήσεις ασθενών, οι στρατιωτικές μονάδες ένθεν κακείθεν της Μέστης την μετακίνηση στρατιωτικών, στο εφετείο στην Κομοτηνή μετακίνηση διαδίκων, μαρτύρων, δικηγόρων από τον Έβρο επίσης καθημερινά (με Πρωτοδικεία στην Ορεστιάδα και Αλεξανδρούπολη) . Το Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο με καθημερινές μετακινήσεις από Ορεστιάδα στην Ξάνθη, το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης με μετακινήσεις των Ροδοπαίων , η αποκεντρωμένη και η αιρετή περιφέρεια με έδρα την Κομοτηνή για όλους τους Δήμους του Έβρου και των άλλων νομών της περιφέρειας , των μεταξύ των δύο νομών εμπόριο και συναλλαγών και τέλος οι τεράστιες αποστάσεις για προσέγγιση της Ροδόπης από τον Έβρο (με δεδομένη την απόσταση του Έβρου 200 χιλ. από άκρη σε άκρη του) που επιβαρύνουν το κόμιστρο όλων των μεταφερομένων.
Όλα αυτά καταδυκνείουν ότι καθίσταται αδύνατη η επιβολή διοδίων στη Μέστη με επιπλέον οικονομική επιβάρυνση και δη τις περισσότερες φορές καθημερινή.
Δ. Η Θράκη και ειδικά ο Έβρος και η Ροδόπη, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες περιοχές και οι πτωχότερες στην Ελλάδα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίς καμία δυστυχώς οικονομική ανάπτυξη τα τελευταία είκοσι (20) έτη.
Ε. Ο κίνδυνος ερήμωσης του Έβρου λόγω των οικονομικών δυσχερειών και της προσβολής της οικονομίας του από τις διπλανές αγορές της Βουλγαρίας και της Τουρκίας, επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την όλη κοινωνικο-οικονομική κατάσταση.
ΣΤ. Η εθνική ιδιαίτερη διαμορφωθείσα τελευταία κατάσταση απαιτεί ελαφρύνσεις και όχι επιβαρύνσεις στην περιοχή.
Όλα αυτά καθιστούν επιβεβλημένη τη μη ίδρυση σταθμού διοδίων στη Μέστη Σαπών, συμπεφωνημένου τούτου από όλους ανεξαίρετα τους φορείς των άνω περιοχών, μη εξαιρουμένων όλων των βουλευτών όλων των κομμάτων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους αιτούμαστε τα παρακάτω:
Την ακύρωση ίδρυσης σταθμού διοδίων στη Μέστη.
Το συνολικό και δίκαιο επανασχεδιασμό λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της Θράκης .
Τη μη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη.
Παρακαλούμε για συνάντηση των θεσμικών μας αντιπροσώπων στο γραφείο σας την Δευτέρα 31-10-2016 και σε ώρα που θα μας προσδιορίσετε σύμφωνα με τις υποχρεώσεις σας.