Σε συνάντηση με Σπίρτζη και ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσουν να μην μπουν νέα διόδια. Στην περιοχή-κλειστή η αγορά σε όλη τη Θράκη την ήμερα της συνάντησης. Αναλογικό σύστημα διοδίων και μη παραχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτη στην ατζέντα των αιτημάτων.
Έτοιμοι για πολύ δυναμικές κινητοποιήσεις, προκειμένου να μην εγκατασταθούν διόδια στη Μέστη, δήλωσαν σύσσωμοι οι φορείς από Έβρο και Ροδόπη, που συμμετείχαν στην ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες το μεσημέρι στην Αλεξανδρούπολη.
Αυτό που τονίστηκε από όλους είναι πως η ευρύτερη περιοχή της Θράκης δεν αντέχει άλλα διόδια, καθώς η οικονομική αφαίμαξη σε όλες τις παραγωγικές τάξεις θα είναι πρωτόγνωρη και θα έχει σοβαρότατες επιπτώσεις στα ήδη πενιχρά εισοδήματα των κατοίκων.
Έτσι, αποφασίστηκε να ζητήσουν συνάντηση για τις 31 Οκτωβρίου, με τον αρμόδιο υπουργό υποδομών Χρήστο Σπίρτζη και τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα. Την ίδια μέρα, μάλιστα, θα είναι κλειστή η αγορά σε ολόκληρη τη Θράκη. Στη συνάντηση, η αντιπροσωπεία των φορέων της Θράκης θα ζητήσει να μην εγκατασταθούν νέα διόδια στην περιοχή, απορρίπτοντας τις αρχικές σκέψεις για αντιπρόταση λειτουργίας διοδίων στους Κήπους.
Παράλληλα, θα θέσουν θέμα αναλογικότητας για τα ήδη υπάρχοντα διόδια, ενώ θα ζητήσουν να μην ξεπουληθεί η Εγνατία Οδός, με τα ετήσια έσοδα του 1 δις ευρώ για λίγες δεκάδες εκατομμύρια, αλλά να διατηρήσει το δημόσιο χαρακτήρα της. Σημειώνεται πως σύμφωνα με την ΚΥΑ από το Νοέμβριο του 2014, που υπέγραψαν οι τότε υπουργοί Χαρδούβελης και Χρυσοχοϊδης, προβλέπονται συνολικά 7 διόδια από τον Έβρο ως τη Θεσσαλονίκη, από τα 3 που είναι σήμερα.
ΤΕΕ: Να δοθεί μία ορθολογική και ηθική βάση στην πρόταση των φορέων
Ιδιαίτερα χρήσιμη χαρακτηρίστηκε η τοποθέτηση του προέδρου του ΤΕΕ Θράκης Αργύρη Πλέσια, ο οποίος τόνισε πως θα πρέπει να δοθεί μία ορθολογική και ηθική βάση στην πρόταση των φορέων. Όπως ανέφερε, «αν τελικώς δεν γίνουν διόδια στη Μέστη και γίνουν 3 πριν τη Θεσσαλονίκη, είναι το ίδιο κακό. Οφείλουμε να διεκδικήσουμε την αναλογικότητα των διοδίων», είπε, ενώ συμπλήρωσε πως «η Εγνατία, κατά 70%, έχει χρηματοδοτηθεί μέσω των περιφερειακών προγραμμάτων της ΑΜΘ. Χάσαμε ανάπτυξη σε άλλα πράγματα για να γίνει αυτό το εθνικό έργο. Και η πολιτεία οφείλει να το αναγνωρίσει αυτό». Παράλληλα, εκτίμησε ότι η Εγνατία είναι λάθος σχεδιασμένη, σύμφωνα με μελέτη προσβασιμότητας του ΤΕΕ, κάτι που οφείλεται, όπως επισήμανε, στα διόδια.
«Φτιάξαμε αραιούς κόμβους με αποτέλεσμα να μην έχει η τοπική κοινωνία εύκολη προσβασιμότητα. Οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι έχουν εισόδους και εξόδους ανά 10 χλμ, η Εγνατία ανά 20-25. Αυτό, μόνο με τη χρέωση ανά χιλιόμετρο μπορεί να αποκατασταθεί». Η πρόταση των φορέων, θα πρέπει, σύμφωνα με τον κ. Πλέσια, να κινείται στους άξονες: στη θεσμοθέτηση ηλεκτρονικών διοδίων, με ορθολογικό αναλογικό σύστημα, στην ύπαρξη ειδικού τιμολογίου σε περιοχές με μη εναλλακτικό οδικό δίκτυο, στον έλεγχο κυκλοφορίας με βινιέτες στην είσοδο-έξοδο για όσους είναι τράνζιτ στην Ελλάδα, και τέλος, στην εφαρμογή από την Εγνατία των περιβαλλοντικών της δεσμεύσεων, δηλαδή στη δημιουργία πάρκινγκ και wc κάθε 10 χλμ αλλά και στην κατασκευή ΣΕΑ. «Δεν έχει νόημα να συζητάμε με βουλευτές. Μία ισχυρή αντιπροσωπεία πρέπει να συναντηθεί στην Αθήνα με τους καθ’ ύλην αρμόδιους και εκείνη τη μέρα, όλη η Θράκη να είναι κλειστή», κατέληξε ο κ. Πλέσιας.
ΕΒΕΑ: Τεράστια τα προβλήματα στις επιχειρήσεις
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Έβρου Χριστόδουλος Τοψίδης τόνισε πως κανείς δεν έχει την πρόθεση να κάνει πολιτική για το σοβαρό αυτό ζήτημα, επισημαίνοντας πως τα προβλήματα που θα προκαλέσει η λειτουργία διοδίων στη Μέστη, ειδικά στις επιχειρήσεις, θα είναι τεράστια.
Άμεση εφαρμογή της αναλογικότητας ζήτησε ο Λαμπάκης
Ο δήμαρχος της Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης υπογράμμισε ότι μία τέτοια εξέλιξη θα δημιουργήσει προβλήματα σε όλες τις παραγωγικές και επαγγελματικές τάξεις, από τους επαγγελματίες και τους αγρότες, με την αύξηση του κόστους μεταφοράς προϊόντων, μέχρι και τον στρατό, τα νοσοκομεία, τους κατοίκους. Παράλληλα, πρότεινε την άμεση εφαρμογή της αναλογικότητας, δηλαδή την καταβολή αντιτίμου ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει κανείς. Εξέφρασε την εκτίμηση ότι σε περίπτωση αρνητικής απάντησης, φορείς και κάτοικοι θα πρέπει να καταφύγουν σε πολύ σκληρές κινητοποιήσεις.
Σύσταση επιτροπής θέλει ο Πέτροβιτς
Ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς υπενθύμισε τις διεκδικήσεις της περιφέρειας για εγκατάσταση ενός σταθμού διοδίων στην ΑΜΘ και τις αντίστοιχες δεσμεύσεις που δεν υλοποιήθηκαν. Πρότεινε τη σύσταση μίας επιτροπής «όχι για το θεαθήναι», όπως είπε, αλλά με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και πράξεις, η οποία θα διεκδικήσει τη μη λειτουργία των διοδίων. Τέλος, ειδικά για τους επαγγελματίες της ΑΜΘ τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξει άλλο καθεστώς στο θέμα των διοδίων.
Ο αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης κ. Μέτιος κατέκρινε τη διοίκηση της Εγνατίας Οδού, που, όπως είπε «χρόνια τώρα δείχνει ότι δεν συζητά καθόλου, αποφασίζει μόνη της, δεν διαβουλεύεται με κανέναν». Αναφέρθηκε ότι λόγω των πολλών διοδίων, ειδικά τα μεγάλα φορτηγά, αναγκάζονται να πηγαίνουν από τα παλιά επαρχιακά δίκτυα, προκαλώντας τεράστια προβλήματα στους δρόμους, με αποτέλεσμα να δαπανώνται πολλά χρήματα για συντηρήσεις και αποκαταστάσεις.
Μεγάλη η ανησυχία των δημοτών των Σαπών
Τη μεγάλη ανησυχία των δημοτών του μετέφερε ο δήμαρχος Σαπών Γιάννης Σταυρίδης, όχι μόνο για τις οικονομικές επιπτώσεις, αλλά και για τα τροχαία που θα σημειώνονται στον παλιό δρομο, όπως γινόταν πριν 20 χρόνια. Ο δήμαρχος Ορεστιάδας Βασίλης Μαυρίδης, σημείωσε πως «δεν αντιδράσαμε όταν βγήκε η ΚΥΑ το 2014, μας έπιασαν στον ύπνο. Δεν το ξέραμε καν. Έχουμε ευθύνη όλοι, όσο κι αν δεν μας αρέσει». Παράλληλα, δήλωσε όχι και πολύ αισιόδοξος, εκτιμώντας ότι οι κυβερνώντες θα επικαλεστούν την ανάγκη για ισότιμη αντιμετώπιση όλων των πολιτών, λέγοντας ότι θα πρέπει να πληρώσουμε κι εμείς.
«Εμείς, όμως έχουμε υποστεί, ήδη, τεράστια επιβάρυνση και σε ανθρώπινες ζωές όλα αυτά τα χρόνια». Επιπλέον, εκτίμησε ότι θα πρέπει θέση των φορέων να είναι η μη δημιουργία νέων διοδίων, κι όχι η μεταφορά στους Κήπους και να δοθεί περιθώριο μιας βδομάδας στους αρμόδιους για να απαντήσουν επί των αιτημάτων τους. «Να πούμε ότι θα είναι ανεπιθύμητοι στη Θράκη όσοι θέλουν να υπηρετήσουν μια τέτοια κυβερνητική απόφαση», επισήμανε ο δήμαρχος Ορεστιάδας. Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Σουφλίου Βαγγέλης Πουλιλιός σημείωσε πως θα πρέπει να υπάρξει άμεση συνάντηση των φορέων με Σπίρτζη και ΤΑΙΠΕΔ και να γίνει και συλλαλητήριο με μαζική συμμετοχή.
«Οι δανειστές διαφώνησαν στην αναλογικότητα »
Ο δημοτικός σύμβουλος Αλεξανδρούπολης Γιώργος Κουκουράβας σημείωσε πως προβλέπονται 7 διόδια ως τη Θεσσαλονίκη, με το εκτιμώμενο νέο αντίτιμο, από 2,40 που είναι σήμερα να προβλέπεται στα 3,5-4 ευρώ. Όπως είπε, ο κ. Σπίρτζης προσπάθησε να καταργήσει την ΚΥΑ του 2014 και να επαναφέρει την αναλογικότητα, ωστόσο λόγω της επιχειρούμενης πώλησης της Εγνατίας Οδού, οι δανειστές διαφώνησαν, λέγοντας πως χωρίς διόδια ο δρόμος δεν θα είναι ελκυστικός για τους επενδυτές. Επισήμανε πως θα πρέπει να στοχεύσουμε στη μη παραχώρηση της οδού σε ιδιώτη και στην επιβολή ορθολογικών, αναλογικών διοδίων, με τα έσοδα να πηγαίνουν σε έργα για την ασφάλεια της οδού.
Προβληματισμό και ανησυχία εξέφρασε και ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΑ Βαγγέλης Μυτιληνιός, κάνοντας λόγο για τα τεράστια κόστη των επιχειρήσεων για τις μετακινήσεις τους, λόγω καυσίμων αλλά και διοδίων.
Στο πλευρό των φορέων και ο εμπορικός κόσμος της Αλεξανδρούπολης, με τον εκπρόσωπο του εμπορικού συλλόγου Βασίλη Κασαπίδη να σημειώνει πως με τέτοιες αποφάσεις αποθαρρύνεται ο καταναλωτής για να ενισχύσει τις τοπικές, αλλά και τις γειτονικές αγοράς. Στήριξη παρείχαν και οι εκπρόσωποι των μητροπολιτών Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής.