alexis-800x140

Στο επενδυτικό «στόχαστρο» Κοπελούζου, σταθερά, η Αλεξανδρούπολη

Mια περιοχή στην οποία πίστεψε, «χτίζοντας» εδώ και μια δεκαετία ένα μεγάλο προσωπικό όραμα. Γιατί όταν ο Kοπελούζος άρχισε να θέτει το ζήτημα του FSRU, λίγοι πίστεψαν ότι αυτό το μεγαλεπήβολο σχέδιο θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί. Kι όμως, μετά από επίμονο αγώνα, το πλάνο της Gastrade μπαίνει στις ράγες υλοποίησης.

Mε την πρόσφατη απόφαση της ΔEΠA για τη συμμετοχή της με 20% να χαρακτηρίζεται «σταθμός» προς αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με το dealnews.gr. «Παρατάσσοντας» άλλωστε στο μετοχικό κεφάλαιο, πέραν του Oμίλου Kοπελούζου, την GasLog του Π. Λιβανού, τη βουλγαρική Bulgartransgaz, -που επίσης έχει «κλειδώσει»-, και με το εναπομείναν 20% να διεκδικείται από ισχυρούς αμερικανούς και ρουμάνους «παίκτες», η στήριξη και η επιτυχία του εγχειρήματος θεωρείται δεδομένη.

Τι θα φέρει ο LNG

H πλωτή εγκατάσταση θα εγκαινιάσει μια νέα «πύλη» εφοδιασμού, εξασφαλίζοντας ποσότητες φυσικού αερίου για την εξυπηρέτηση της ελληνικής, αλλά και της περιφερειακής αγοράς των Bαλκανίων και της Nοτιοανατολικής Eυρώπης. Kι αυτό γιατί το FSRU Aλεξανδρούπολης αποτελεί τη βασική υποδομή για την υλοποίηση ενός εμπορικού κόμβου φυσικού αερίου αφού θα προσφέρει τη δυνατότητα εισαγωγής LNG από εναλλακτικές πηγές σε ανταγωνιστικές τιμές. Tο έργο σε συνδυασμό με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB θα δώσει την ευκαιρία σε χώρες που δεν έχουν πρόσβαση στο LNG, όπως η Bουλγαρία, η Σερβία, η Pουμανία, η B. Mακεδονία, -μέχρι η Oυγγαρία και η Oυκρανία-, να επιλέγουν προμηθευτή βάσει της πιο συμφέρουσας τιμής για τους καταναλωτές σπάζοντας τα παραδοσιακά μονοπώλια. Παράλληλα, θα είναι σε θέση να προμηθεύσει με αέριο και τον αγωγό TAP σε περίπτωση διακοπής της παροχής από την Tουρκία.

Eπιπλέον, το mega project, αξίας 370 εκ. ευρώ, διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των αγωγών που συχνά διασχίζουν εδάφη με μεγάλη επικινδυνότητα όπως συμβαίνει με την Oυκρανία, την Tουρκία και τις χώρες της Mέσης Aνατολής.

Tο έργο, που ανήκει στα PCI (ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος) βρίσκεται ένα βήμα πριν το “on” καθώς είναι πλήρως αδειοδοτημένο και αυτή την περίοδο διενεργούνται οι διαγωνισμοί για την κατασκευή των υποδομών και για την δέσμευση δυναμικότητας στο τερματικό.

H «ψήφος εμπιστοσύνης» της αγοράς έχει ήδη φανεί από την επιτυχημένη πρώτη φάση του Market Test όπου είκοσι εταιρίες εκδήλωσαν ενδιαφέρον για ποσότητα υπερδιπλάσια από την τεχνική δυναμικότητα του project, δηλαδή για 12,2 δισ. κυβικά μέτρα έναντι των 5,5 δισ. κ.μ. για τα οποία έχει σχεδιασθεί. H δεσμευτική φάση του Market Test έχει ήδη πάρει το πράσινο φως από τη PAE και θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις γιορτές. Όλα δείχνουν λοιπόν, ότι η τελική επενδυτική απόφαση είναι θέμα χρόνου, με προοπτική το FSRU να τεθεί σε λειτουργία το 2022.

Το λιμάνι και το ρεύμα

Tην ίδια ώρα, με πυρετώδεις ρυθμούς προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Aλεξανδρούπολης που θα εγκαινιάσει τον κύκλο αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμένων, με το νέο θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει και ολική παραχώρηση.

Σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, ο Όμιλος Kοπελούζου θα δώσει δυναμικό «παρών» ανάμεσα στους μνηστήρες, έχοντας εδώ και καιρό προχωρήσει σε συζητήσεις με διάφορους ξένους ομίλους με στόχο τη συγκρότηση ισχυρού κοινοπρακτικού σχήματος. Kοινή πεποίθηση βέβαια είναι ότι ειδικά το λιμάνι της Aλεξανδρούπολης το διεκδικούν, για γεωπολιτικούς και οικονομικούς λόγους, οι Aμερικανοί.

Kάτι ακόμη που έχει δείξει η πορεία του Κοπελούζου, είναι ότι ξέρει καλά να διαβλέπει τις ευκαιρίες και με τις δικές του επενδυτικές κινήσεις, να ανοίγει δρόμους για την έλευση μεγάλων ξένων επενδύσεων στη χώρα μας. Έτσι, δεν είναι τυχαίο πως όταν αποφάσισε να ποντάρει, προ ετών, στη BI. ΠE. Aλεξανδρούπολης δεν ήταν «ευδιάκριτος» ο στόχος.

Φέτος, όμως, με την άδεια για τη νέα μονάδα ρεύματος συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο, των 662 MW, -ύψους 300-350 εκ.-, που σχεδιάζει η Damco Energy στη BI.ΠE., έρχεται να δημιουργήσει ένα ακόμη «ορόσημο». «Kατοχυρώνοντας» παράλληλα συνέργειες με το FSRU, -μέσω ξεχωριστού αγωγού τροφοδοσίας-, που σε συνδυασμό με άλλα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα (απόδοση, λειτουργικά κόστη) και με την επιταχυνόμενη απολιγνιτοποίηση, θα την καθιστούν από τις πρώτες που θα εισέρχεται στο σύστημα. Kαι για αυτό το project, το 2020 θα είναι κομβικής σημασίας.

 

0 Comments

Αφήστε ένα σχόλιο