«Μέσα από τις σχολικές δραστηριότητες οι μαθητές προσεγγίζουν βιωματικά την παράδοση, την πολιτιστική κληρονομιά και την τοπική ιστορία»

Οι Σχολικές Δραστηριότητες είναι ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό εργαλείο για να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε ένα ευρύ φάσμα προβληματισμών με κοινωνικό, πολιτιστικό και περιβαλλοντικό χαρακτήρα, ξεδιπλώνοντας τους έναν κόσμο δυνατοτήτων. Κάθε χρόνο υλοποιούνται  με μεγάλη επιτυχία στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Έβρου 100 πολύμηνα προγράμματα, προσεκτικά σχεδιασμένα,  ,  που καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα ενδιαφερόντων, με συμμετοχή περίπου 1700 μαθητών και τους παρέχουν τη δυνατότητα να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν με βιωματικό και δημιουργικό τρόπο.

Η Υπεύθυνη των Σχολικών Δραστηριοτήτων του Έβρου, βιολόγος, Σοφία Τσιροπούλου, μίλησε για τη σημασία των δραστηριοτήτων στην εκπαιδευτική κοινότητα και για τα καινοτόμα προγράμματα που πραγματοποιούνται σε εθελοντική βάση από εκπαιδευτικούς και μαθητές.

 Κυρία Τσιροπούλου, υπηρετείτε στο γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων αρκετά χρόνια.   Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για την δράση και τους στόχους του;

Το γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου είναι υπεύθυνο για προγράμματα και δράσεις που αφορούν σε θέματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων. Στόχος του είναι η συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων εκπαιδευτικών και μαθητών των σχολικών μονάδων για την υλοποίηση δράσεων, πολύμηνων προγραμμάτων και συνεργασιών με εγκεκριμένους  φορείς και με φυσικά πρόσωπα.

-Πως σχεδιάζετε και υλοποιείτε τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων;

Κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς μαθητές των σχολικών μονάδων συγκροτούν ομάδες με την επίβλεψη 1-3 εκπαιδευτικών και αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν ένα πρόγραμμα (project) ανά ομάδα. Οι ομάδες εργάζονται εθελοντικά εκτός ωρών διδασκαλίας. Η θεματολογία εστιάζεται στην ποιότητα του περιβάλλοντος, στη φροντίδα της υγείας, στην προώθηση του πολιτισμού, στα ανθρώπινα δικαιώματα στην προσέγγιση της παράδοσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς, σύμφωνα πάντα με τους στόχους της Ατζέντας για την Αειφόρο Ανάπτυξη της προσεχούς δεκαπενταετίας (2030 AgendaforSustainableDevelopment). Παράλληλα πραγματοποιούνται δράσεις μικρής διάρκειας και συνεργασίες με φορείς για ενημερώσεις μαθητών με ποικιλία θεμάτων.

– Ποια είναι η συμμετοχή των μαθητών  του Έβρου στις σχολικές δραστηριότητες; Πως τις  υποδέχονται και τις αγκαλιάζουν;

Τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων είναι το πεδίο όπου δοκιμάζονται από τους εκπαιδευτικούς καινοτόμες πρακτικές (βιωματική μάθηση), αναπτύσσεται η μαθητική πρωτοβουλία, η κριτική σκέψη και εκφράζονται τα ενδιαφέροντα και οι δεξιότητες των μαθητών, υιοθετούνται  υγιείς στάσεις και συμπεριφορές όπως ο σεβασμός στην προσωπικότητα του ατόμου , στην διαφορετικότητα, κλπ . Γνωρίζετε ότι, οι σύγχρονες κατευθύνσεις της εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της UNESCOαναφέρονται στην διευρυμένη έννοια του περιβάλλοντος που περιλαμβάνει και το κοινωνικό, το οικονομικό και πολιτιστικό απόθεμα. Είναι δεδομένο ότι οι κοινωνικές, περιβαλλοντικές, πολιτικές επιλογές μας έχουν επίδραση στην ανθρώπινη υγεία ψυχική  και σωματική, που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην ποιότητα ζωής και στην ευημερία ενός τόπου. Κάθε χρόνο υλοποιούνται στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού μας περίπου 100 πολύμηνα προγράμματα με συμμετοχή περίπου 1700 μαθητών. Η φυσική παρουσία μου σε όλα τα σχολεία του νομού συμβάλλει στο να συνεργάζομαι άψογα με τους εκπαιδευτικούς, να υποστηρίζω το έργο τους με εκπαιδευτικό υλικό, σεμινάρια, καλές πρακτικές και με  προτάσεις συνεργασιών.

-Τι είδους δράσεις υλοποιήθηκαν την προηγούμενη χρονιά;

Πολλές δράσεις με πλούσια θεματολογία, οι περισσότερες τοπικού χαρακτήρα που έδωσαν την ευκαιρία  στους μαθητές μας να γνωρίσουν το τοπικό περιβάλλον(φυσικό και ανθρωπογενές) σε διάφορες χρονικές διαδρομές, να  προσεγγίσουν βιωματικά την παράδοση, την πολιτιστική κληρονομιά και να μελετήσουν την τοπική ιστορία. Στόχος ήταν η κατάθεση των δικών τους προβληματισμών, σκέψεων και προτάσεων. Πιο συγκεκριμένα σας αναφέρω ενδεικτικά κάποια  από τα θέματα που απασχόλησαν τους μαθητές:

  • -Τα ενδημικά φυτά(όπως η ρίγανη) και η αξιοποίηση τους στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
  • -Για 4η συνεχή χρονιά η συλλογή τηγανέλαιων προς ανακύκλωση από σχολεία της Αλεξ/πολης αλλά και όλου του νομού
  • -Η διαχείριση απορριμμάτων γενικότερα
  • -Το Λιμάνι της Αλεξ/πολης με την ιστορική του αναδρομή, με τις προοπτικές ανάπτυξης καθώς και με τις νέες  επαγγελματικές αναζητήσεις  που υπόσχεται
  • -Ανάδειξη της τεχνολογίας με εκπληκτικά έργα στην ρομποτική, στην φυσική κλπ–Ανάδειξη της ιστορίας σχολείων από εθνικούς ευεργέτες,
  • -Ανάδειξη των οικοσυστημάτων του νομού
  • – Πολλές και πολύ αξιόλογες θεατρικές παραστάσεις

Το γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων συνδέει το σχολείο με την τοπική κοινωνία και ενισχύει τις συνεργασίες με φορείς, συλλόγους , τοπική αυτοδιοίκηση κλπ. Ενδεικτικά αναφέρω ότι υλοποιήθηκαν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε μαθητές

  • από τον Σύλλογο εθελοντών αιμοδοτών Αλεξανδρούπολης, τους φοιτητές εξ αίματος και την Δ/νση Αιμοδοσίας του Νοσοκομείου για την εθελοντική αιμοδοσία,
  • από την Διεύθυνση Υγείας κατά την εβδομάδα Δημόσια Υγείας για ατομική υγιεινή, κάπνισμα, προστασία από κουνούπια κλπ
  • από τη Διεύθυνση Λοιμώξεων του  Νοσοκομείου, το  Κοινωνικό Ιατρείο για την πρόληψη για το AIDS
  • από το Κέντρο Πρόληψης, την  Εταιρεία Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας και την 1η ΤΟΜΥ Αλεξανδρούπολης για την προαγωγή της ψυχικής υγείας εφήβου, αυτογνωσία, διαχείριση άγχους κλπ
  • από το GROWOBSERVATORY  για  την ρύπανση του εδάφους.

Συνεργαστήκαμε με την ΔΕΥΑΑ και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Αλεξ/πολης για το πρόγραμμα «Το Δώρο της Βροχής – Νερό στην Πόλη» με εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε μαθητές για την ευαισθητοποίηση τους ως προς  την σημαντικότητα του νερού, τους τρόπους εξοικονόμησης του, και γενικότερα την ορθή χρήση του για την εξοικονόμηση φυσικών πόρων.

Με το ΠΕΛΙΤΙ και τον Δήμο Αλεξ/πολης για την σπορά και την δωρεάν διανομή κηπευτικών στους πολίτες

Με το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης για Μουσειακό θέατρο και πολιτιστική ερμηνεία με τελική εκδήλωση «τα Διαχρονικά» μια  πολιτιστική ερμηνεία της τοπικής ιστορίας της Αλεξανδρούπολης μέσα από 9  ιστορικούς σταθμούς της πόλης με στόχο την  ανάδειξη της διαχρονικότητας ιστορικών και μη μνημείων της πόλης, μέσα από την οπτική γωνία και ερμηνεία  μαθητών.

Ένα μέρος αυτών που προανέφερα δημοσιοποιήθηκαν στην τελική  εκδήλωση που έγινε στα τέλη Μαΐου στο χώρο του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας με την αρωγή του Μουσείου.

-Για τη νέα σχολική χρονιά ποιες δράσεις προγραμματίζετε;

ΑΠ. Βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο όπου το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να αλλάξει τις υποστηρικτικές δομές εκπαίδευσης. Αυτό που μπορώ να πω είναι πως θα βοηθήσουμε  στον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση  της Αλεξ/πολης.

Σοφία Τσιροπούλου, Βιολόγος

Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Δ.Ε. Εβρου

0 Comments

Αφήστε ένα σχόλιο