Σύνδρομο SAD

Γράφει η Δρ Αγγελική Δεληγιάννη-Γεωργάκα

H αγγλική λέξη SAD που προκύπτει από το αρκτικόλεξο του συνδρόμου Seasonal Affective Disorder = Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή, σημαίνει λυπημένος, στενοχωρημένος. Και προφανώς σχετίζεται με τα συμπτώματα του συνδρόμου SAD που αναγνωρίζεται πλέον διεθνώς. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του εθνικού συστήματος υγείας  (NHS) της Μεγάλης Βρετανίας τα συμπτώματα ξεκινούν το φθινόπωρο και συνεχίζονται πιο έντονα τον χειμώνα.

Ευρήματα από πρόσφατες  έρευνες στις ΗΠΑ δείχνουν ότι η Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή πλήττει περισσότερο τις νεαρές γυναίκες  που φαίνεται να είναι πιο ευάλωτες συναισθηματικά.  Η  επιστημονική εξήγηση για την εμφάνιση του συνδρόμου της Εποχικής Συναισθηματικής Διαταραχής  έχει να κάνει με την σταδιακή μείωση της ηλιοφάνειας που επηρεάζει το μέρος εκείνο του εγκεφάλου που παράγει περισσότερη μελατονίνη  μια ορμόνη που σου φέρνει υπνηλία και την σεροτονίνη  μια άλλη ορμόνη τα χαμηλά επίπεδα της οποίας συνδέονται με την κατάθλιψη. Επίσης  διαταράσσει τον «κιρκάδιο ρυθμό» μας, δηλαδή το εσωτερικό βιολογικό μας ρολόϊ που επιτρέπει σε όλες τις μορφές ζωής  να γνωρίζουν τις εναλλαγές ημέρας-νύχτας και να δρουν αναλόγως. Το αποτέλεσμα  είναι τα πρώτα συμπτώματα κατάθλιψης :

Μόνιμα μουντή διάθεση, έντονη κούραση, απώλεια ευχαρίστησης και ενδιαφέροντος για καθημερινές δραστηριότητες, ευερεθιστότητα κοινώς τεντωμένα νεύρα,  υπνηλία που καταλήγει σε λήθαργο, μεγάλη όρεξη για υδατάνθρακες και αύξηση βάρους.

Τα καλά νέα είναι ότι αυτή  η κατάθλιψη μπορεί να αντιμετωπιστεί με  φωτοθεραπεία από  ειδικές  λάμπες  που εκπέμπουν τεχνητό φως με μια ελαφρά μπλε απόχρωση.

Ωστόσο  πέρα από την ολοένα και λιγότερη έκθεση μας στο ηλιακό φώς, το σύνδρομο SAD είναι βέβαιο ότι ενεργοποιείται και από το γεγονός ότι τελειώνει η ανέμελη περίοδος των καλοκαιρινών διακοπών, οι μέρες της θάλασσας του ήλιου της παρέας, και έρχεται σιγά-σιγά ο χειμώνας με την ρουτίνα, το καλούπι της καθημερινότητας στο οποίο πρέπει να ξαναχωρέσουμε και το άγχος των αυξημένων υποχρεώσεων.  Τέλος υπάρχει και ο γονιδιακός παράγοντας  του συνδρόμου που φαίνεται να ταλαιπωρεί περισσότερο ορισμένες οικογένειες.

Σε κάθε περίπτωση οι ειδικοί συνιστούν τακτική φυσική δραστηριότητα,  τήρηση τακτικού προγράμματος με κανονικό κύκλο ύπνου τόσο τις καθημερινές όσο και το σαββατοκύριακο  και προσοχή στην διατροφή! Υγιεινή όσο γίνεται και μεγάλη προσοχή  στην παγίδα των υδατανθράκων.

About Author

0 Comments

Αφήστε ένα σχόλιο