alexis-800x140

Πρόταση για αξιοποίηση των εγκαταλελειμμένων βαγονιών στο τέρμα της Εθν.Αντίστασης

Μία πολύ ενδιαφέρουσα οπτική στο θέμα από την Δημοτική Κοινότητα Αλεξανδρούπολης

Στην πολιτιστική, οικονομική και κοινωνική αναγέννηση μίας υποβαθμισμένης περιοχής της Αλεξανδρούπολης μπορεί να οδηγήσει η πρόταση της Δημοτικής Κοινότητας Αλεξανδρούπολης, για την αξιοποίηση των -εδώ και χρόνια- εγκαταλελειμμένων βαγονιών του ΟΣΕ, στο τέρμα της οδού Εθνικής Αντίστασης, στην ανατολική πλευρά της πόλης.

Όλα ξεκίνησαν πριν από λίγες εβδομάδες, μετά από επιστολή διαμαρτυρίας που κατέθεσε στο συμβούλιο της Κοινότητας  η Ένωση Πολιτιστικών Φορέων Έβρου, με θέμα την αξιοποίηση των βαγονιών που βρίσκονται σε αχρηστία. Το Συμβούλιο αποφάσισε τότε τη σύσταση επιτροπής για τη διερεύνηση εναλλακτικών τρόπων αξιοποίησης της συγκεκριμένης περιοχής. Η επιτροπή αποτελείται από τους εξής αιρετούς Συμβούλους της Κοινότητας Αλεξανδρούπολης και εκπροσώπους φορέων: Γεωργιάδη Παύλο, εκπρόσωπο της παράταξης “Ανεξάρτητη Κοινότητα Φάρος Αλεξανδρούπολης”, Κελεμίδη Δημήτρη, Πρόεδρο της Ένωσης Πολιτιστικών Φορέων Νομού Έβρου, Παζαρλιώτη Κλεονίκη, εκπρόσωπο της παράταξης “Πόλη & Πολίτες”, Τάκα Ιωάννη, εκπρόσωπο της παράταξης “Πόλη & Πολίτες” και Χατζησάββα Κυριακή, εκπρόσωπο της παράταξης “Ανεξάρτητη Κοινότητα Φάρος Αλεξανδρούπολης”.

Μετά από επιτόπια επίσκεψη των μελών της επιτροπής,  στον χώρο που βρίσκονται τα βαγόνια, προέκυψε με σαφήνεια ότι ο χώρος επί και πέριξ των βαγονιών δεν αποτελεί εστία υγειονομικού κινδύνου, ούτε φιλοξενεί αστέγους. Επιπλέον, σε ερωτήσεις που έγιναν σε περισσότερους από 5 κατοίκους της γειτονιάς έγινε σαφές ότι ο χώρος και τα βαγόνια επ’ ουδενί δεν απειλούν την ασφάλεια των πολιτών. Παράλληλα, εξακριβώθηκε ότι ο χώρος είναι ενταγμένος στο Σχέδιο Πόλης του Δήμου Αλεξανδρούπολης (εγκεκριμένη απόφαση Ι-4548/89, που δημοσιεύθηκε στο 674/Δ’ ΦΕΚ της 30.10.1989) και είναι χαρακτηρισμένος ως παιδική χαρά και ως χώρος πρασίνου. Από μόνος του αυτός ο χαρακτηρισμός σημαίνει πως δε μπορεί να γίνει κάποια άλλη χρήση εκ μέρους της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ, στην οποία ανήκει το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό. Ο μόνος περιορισμός που υφίσταται στον εν λόγω χώρο είναι πως δε μπορεί να φιλοξενήσει βαριές κτιριακές κατασκευές.

Εγκεκριμένο Σχέδιο Ανάπλασης Σιδηροδρομικού Σταθμού Κοζάνης, έπειτα από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.

Με αυτά τα δεδομένα, όπως και με το γεγονός ότι εδώ και 30 χρόνια, κανείς δεν έχει ασχοληθεί με την αναγέννηση της εν λόγω περιοχής, προτάθηκε από τον κ. Γεωργιάδη να υπάρξει από την Κοινότητα γνωμοδότηση για την  αναγέννηση της εν λόγω περιοχής, σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αλεξανδρούπολης για την κατασκευή ενός ανοιχτού δημόσιου χώρου που θα λειτουργήσει ως “κοινωνικός κόμβος” για τους πολίτες της περιοχής, αξιοποιώντας κάποιες από τις διαθέσιμες χρηματοδοτήσεις που αφορούν σχετικές αναπλάσεις δημόσιων χώρων. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας ανάπλασης, δίνεται η ευκαιρία να ανακαινιστεί και να συντηρηθεί ο ιστορικός Στρατιωτικός Σταθμός (GareMilitaire), ο επικείμενος χώρος άθλησης, καθώς και οι αποθήκες της ΚΥΔΕΠ οι οποίες έχουν στο παρελθόν φιλοξενήσει θεατρικές παραστάσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα από το Ερευνητικό Θέατρο Θράκης, και όπου εξακολουθεί να υφίσταται αναξιοποίητος χρήσιμος εξοπλισμός για πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Όπως σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης, η ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ, ως ιδιοκτήτης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού, θα βγει πολλαπλά κερδισμένη από μία τέτοια αξιοποίηση της περιουσίας της, αντί να την εκποιήσει για παλιοσίδερα. Παράλληλα, επισήμανε πως η εν λόγω παρέμβαση ανοίγει ακόμη μία εξαιρετική ευκαιρία: αυτή της εμπλοκής των ίδιων των πολιτιστικών φορέων αλλά και των πολιτών μέσα από συνελεύσεις γειτονιάς και την εφαρμογή μεθόδων συμμετοχικού αστικού σχεδιασμού, όπως αυτές υλοποιούνται σε πολλές αστικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας, όπως το έργο ΠΕΔΙΟ_ΑΓΟΡΑ (www.pedio-agora.gr) για την αναβίωση της Πλατείας Βαρβακείου και η επανάχρηση της Αγοράς της Κυψέλης (www.agorakypselis.gr) στο Δήμο Αθηναίων.

Το Τρένο στο Ρουφ, Αθήνα (www.totrenostorouf.gr) Σιδηροδρομικός Πολιτιστικός Πολυχώρος που φιλοξενεί βραβευμένο εστιατόριο, bar, σκηνή θεάτρου και χώρο συναυλιών, όλα σε διαμορφωμένα άδεια βαγόνια.

Εγκεκριμένο Σχέδιο Ανάπλασης Σιδηροδρομικού Σταθμού Κοζάνης, έπειτα από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.Σχετικά με την αξιοποίηση του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού, τονίσθηκε πως αυτό μπορεί να λάβει μία νέα ζωή, μέσα από έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που θα αφορά την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται από το Σχέδιο Πόλης. Σύμφωνα με τις αρχές της Κυκλικής Οικονομίας, τα ίδια τα βαγόνια μπορούν να ανακαινισθούν και να αξιοποιηθούν από πολιτιστικούς συλλόγους και επιχειρηματικούς φορείς της πόλης για τη φιλοξενία εκθέσεων, ομιλιών, εκπαιδευτικών προγραμμάτων, προβολών ή μικρής κλίμακας μουσικών, θεατρικών και λοιπών καλλιτεχνικών δρώμενων, συνδέοντας το ιστορικό απόθεμα της πόλης με τη σύγχρονη δημιουργία. Επιπροσθέτως, ορισμένα βαγόνια θα μπορούσαν να παραχωρηθούν μέσω ανοιχτού διαγωνισμού σε τοπικές ιδιωτικές ή κοινωνικές επιχειρήσεις όπως pop-up εστιατόρια, καφέ, γκαλερί τα οποία θα δώσουν μία νέα ζωή στην περιοχή η οποία φιλοξενεί και μία σειρά από άλλα δημόσια κτίρια και δραστηριότητες του Δήμου Αλεξανδρούπολης όπως το Κολυμβητήριο “Δημοσθένης Μιχαλεντζάκης” και το Πολυκοινωνικό Κέντρο του Δήμου.

Τέλος,  η Κοινότητα προτείνει στον Δήμο τη  λήψη των εξής άμεσων μέτρων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αλεξανδρούπολης:

  • Άμεσος καθαρισμός του εσωτερικού των βαγονιών με μέριμνα της Αντιδημαρχίας Καθαριότητας, Περιβάλλοντος, Πρασίνου και Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
  • Αξιολόγηση από κλιμάκιο των Τεχνικών Υπηρεσιών σχετικά με τις δυνατότητες ανάπλασης της περιοχής στόχευσης, καθώς και με το ποιές σιδηροδρομικές ράγες είναι ακόμη ενεργές.
  • Σύγκλιση της συσταθείσας επιτροπής του Συμβουλίου της Κοινότητας για τον από κοινού σχεδιασμό ενός πλάνου προσέγγισης της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ με σαφείς στόχους, χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τρόπους διερεύνησης χρηματοδοτήσεων του έργου.

Κ.Η.

Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας.
Τοπογραφικό Διάγραμμα της περιοχής στόχευσης

0 Comments

Αφήστε ένα σχόλιο