Έβρος

Σημαντικές εξελίξεις στα λιμενικά έργα της Σαμοθράκης

Βίτσας: «Η πολιτική μας προσέγγιση καθώς και η δουλειά μας οδηγεί σταδιακά στη λύση πολλών άλυτων προβλημάτων της Σαμοθράκης που παραλάβαμε ως δημοτική αρχή»
Σύμφωνα με τον Δήμαρχο του νησιού, έχει πλέον διασφαλιστεί η κατασκευή των αναγκαίων υποδομών βάσης που είναι απαραίτητες

Επιμέλεια Κική Ηπειρώτου

Ένα μικρό χρονικό όλων των πρωτοβουλιών που ανελήφθησαν από το 2014, οπότε και ανέλαβε τη διοίκηση του Δήμου Σαμοθράκης η νυν δημοτική αρχή, καθώς και όλα όσα έχουν δρομολογηθεί για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, στον πολύ κρίσιμο τομέα των λιμενικών έργων, παρουσιάζει με σημερινό του άρθρο στη «ΓΝΩΜΜΗ» ο δήμαρχος του νησιού Θανάσης Βίτσας.

Ο κ. Βίτσας, αρχικά, κάνει λόγο για ένα «άνευ προηγουμένου αντιπολιτευτικό μένος»από κάποιους που ισχυρίζονται ότι οι μελέτες των μεγάλων λιμενικών έργων που εξελίσσονται είναι υπόθεση κληρονομημένη από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου.

Στη συνέχεια παραθέτει το ιστορικό των βασικών ενεργειών και των αποφάσεων, από το 2014 μέχρι σήμερα, που οδήγησαν στην υλοποίηση των απαραίτητων μελετών, στην εξασφάλιση των χρηματοδοτήσεων και στην εκπόνηση των έργων.

«Η πολιτική μας προσέγγιση καθώς και η δουλειά μας οδηγεί σταδιακά στη λύση πολλών άλυτων προβλημάτων της Σαμοθράκης που παραλάβαμε ως δημοτική αρχή.

Οι εξελίξεις  στα λιμενικά έργα (συμπεριλαμβανομένου του αλιευτικού καταφυγίου των Θέρμων για το οποίο από τις 5.09.2018 έχουν ξεκινήσει οι μελέτες οριστικής επίλυσης των προβλημάτων που υπάρχουν) διασφαλίζουν την κατασκευή των αναγκαίων υποδομών βάσης που είναι απαραίτητες» και καταλήγει: «Σε κανέναν απ’ τους παραπάνω ζωτικούς τομείς το 2014 δεν υπήρχε καμία πρόοδος. Αντίθετα υπήρχαν χρέη, δεκάδες δικαστικές αποφάσεις για παλιές οφειλές του δήμου, κατασχέσεις λογαριασμών, σπατάλες, παρανομίες και περιπλοκή, λόγοι που κάνουν το αυτονόητα αναγκαίο  για το νησί μας δυστυχώς σήμερα να είναι ζητούμενο».

Πλαίσιο έργων λιμανιού Καμαριώτισσας

*Του Δημάρχου Σαμοθράκης Θανάση Βίτσα

Μέσα στην ένταση ενός άνευ προηγουμένου αντιπολιτευτικού μένους αντί του θεμιτού ορθού λόγου, ειδικά στο τελευταίο δεκάμηνο με κύριο χαρακτηριστικό την προσπάθεια μηδενισμού του έργου της παρούσας δημοτικής αρχής, διαδίδονται από συγκεκριμένη ενιαία «ομάδα κρούσης» διάφορες ανυπόστατες πληροφορίες.  Ένας από τους αβάσιμους ισχυρισμούς είναι ότι οι μελέτες των μεγάλων λιμενικών έργων που εξελίσσονται είναιυπόθεση κληρονομημένη από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου.

Ποια είναι όμως η αλήθεια;

Από τις πρώτες επαφές μας το 2014 με τον τότε Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κο Χρυσοχοΐδη συνεργαστήκαμε και αναδείξαμε ως πρώτη προτεραιότητα τη νομιμοποίηση –  επέκταση του λιμανιού της Σαμοθράκης στην Καμαριώτισσα. Ο κος Χρυσοχοΐδης στο χρονικό διάστημα της κοινής θητείας εκείνης της κυβέρνησης με τη νέα τότε διοίκηση του δήμου υπήρξε θετικός απέναντι στα προβλήματα του νησιού, συμφώνησε ότι το αναπτυξιακό έργο προτεραιότητας είναι το λιμάνι, ενώ το αεροδρόμιο είναι τουλάχιστον μεσοπρόθεσμος στόχος. Πριν από τη λήξη της θητείας του, απολύτως συνεπής, δέσμευσε το αρχικό ποσό από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ( Π.Δ.Ε) του Υπουργείου για την εκπόνηση του Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης του Λιμένα (Π..Ε.Α.Λ) της Καμαριώτισσας.

Δηλώνουμε με απόλυτη σαφήνεια ότι η θέση μας ως δημοτική αρχή στην προοπτική κατασκευής αεροδρομίου δεν ήταν ποτέ αρνητική- όπως μας κατηγορεί ο τέως Δήμαρχος- ωστόσο ο συγκεκριμένος στόχος ρεαλιστικά προσδιορίζεται μετά την κατασκευή μιας σύγχρονης λιμενικής υποδομής που θα δημιουργήσει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2015, με τις τότε συνθήκες πιθανής πτώχευσης στην οικονομία της χώρας,  με την περικοπή του 55% – 60% του Π.Δ.Ε  απειλήθηκε και η χρηματοδότηση των μελετών του  Π.Ε.Α.Λ της Σαμοθράκης. Η συνεργασία μας με τη νέα ηγεσία του Υπουργείου και ειδικότερα με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κο Γ. Δέδε ήταν αποτελεσματική και κατέληξε στη διατήρηση της  χρηματοδότησης και στη συνέχιση των διαδικασιών προκήρυξης του έργου. Θεωρούμε δίκαιο να επισημάνουμε ότι η συνεργασία του δήμου μας με το Υπουργείο  ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ , τον Υπουργό κοΣπίρτζη  και τον Γ.Γ κοΔέδε, είναι άριστη και συνεχίζεται με πολύ θετικά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Πολύ σημαντικό είναι επίσης ότι το έργο της προκήρυξης των μελετών του ΠΕΑΛ ανατέθηκε στη Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών (Δ20) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών. Η στενή συνεργασία μας με τον Ο.Λ.Α και τον διευθυντή της Δ20 κο Τσουκαλά οδήγησε στις 29/03/2016 στην προκήρυξή τους.   Στις 23/10/2016 υπογράφτηκε η σύμβαση με την σύμπραξη των γραφείων:  «ΡΟΓΚΑΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε. – ΒΕΤΑΠΛΑΝ ΑΕΜ – ΜΕΥΠ Ε.Ε. – HYDROMENT ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΑΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε. – ΕΛΤΕΜΕ Ε.Π.Ε. – HRC PASECCO ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε. – Α. Β. ΜΑΤΡΑΚΙΔΟΥ – Ι. Α. ΡΟΓKAN- Γ. Η. ΤΑΠΕΙΝΟΣ» που ανέλαβαν την εκπόνηση των παρακάτω:

  1. Λιμενικές Μελέτες
  2. Πολεοδομικές – Ρυμοτομικές Μελέτες
  3. Μελέτες Συγκοινωνιακών Έργων
  4. Μελέτες Η/Μ Έργων
  5. Ειδικές Αρχιτεκτονικές Μελέτες
  6. Αρχιτεκτονικές Μελέτες
  7. Οικονομοτεχνικές Μελέτες
  8. Περιβαλλοντικές Μελέτες
  9. Τοπογραφικές Μελέτες
  10. Υδραυλικές Μελέτες

Οι μελέτες αυτές έχουν ολοκληρωθεί  και έχουν υποβληθεί ήδη στην υπηρεσία Περιβάλλοντος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης για έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο) και στην Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.) για εγκρίσεις. Μετά τις εγκρίσεις αυτές θα υπάρχει προχωρημένη ωριμότητα για την αναζήτηση χρηματοδότησης. Σχεδιάστηκαν δύο φάσεις υλοποίησης σύμφωνα και με τη σχετική εισήγηση του Ο.Λ.Α. Ο σχεδιασμός προβλέπει:

α) Ελλιμενισμό πλοίου 140 περίπου μέτρων (τύπου BlueStar) και ταυτόχρονο ελλιμενισμό δεύτερου πλοίου (τύπου ΣΑΟΣ II)

β) Πλαγιοδέτηση κρουαζιερόπλοιων 140 περίπου μέτρων

γ) Αλιευτική  και τουριστική ζώνη

δ) Μελλοντικά υδατοδρόμιο και δυνατότητα εξωτερικής προσέγγισης οποιουδήποτε διερχόμενου πλοίου, καιρού επιτρέποντος

ε) Πρόβλεψη των  απαραίτητων  λιμενικών υποδομών (κτιριακές, χώρους φορτοεκφόρτωσης αυτοκινήτων και εμπορευμάτων κτλ)

στ) Νέα χάραξη χερσαίας ζώνης και μια σειρά άλλων διευκολύνσεων που προσφέρει ένα σύγχρονο νησιωτικό λιμάνι. Και άλλες εγκαταστάσεις.

Σημαντικό επίσης είναι ότι εισηγηθήκαμε και έχει ενσωματωθεί η αναγκαιότητα ταυτόχρονης κατασκευής του περιφερειακού δρόμου του οικισμού της Καμαριώτισσας (κομμάτι ήδη ώριμο από το 2014) που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του λιμανιού.

Η πολιτική μας προσέγγιση καθώς και η δουλειά μας οδηγεί σταδιακά στη λύση πολλών άλυτων προβλημάτων της Σαμοθράκης που παραλάβαμε ως δημοτική αρχή. Οι εξελίξεις  στα λιμενικά έργα (συμπεριλαμβανομένου του αλιευτικού καταφυγίου των Θέρμων για το οποίο από τις 5.09.2018 έχουν ξεκινήσει οι μελέτες οριστικής επίλυσης των προβλημάτων που υπάρχουν) διασφαλίζουν την κατασκευή των αναγκαίων υποδομών βάσης που είναι απαραίτητες.

Εργαζόμαστε εκτός από τα λιμάνια με τους τομείς: υγεία, διαχείριση απορριμμάτων, λυμάτων, ύδρευσης, καθώς και για τα δίκτυα, τις υποδομές του πρωτογενούς τομέα, και τις απαραίτητες μελέτες για την περιβαλλοντική διαχείριση.

Σε κανέναν απ’ τους παραπάνω ζωτικούς τομείς το 2014 δεν υπήρχε καμία πρόοδος. Αντίθετα υπήρχαν χρέη, δεκάδες δικαστικές αποφάσεις για παλιές οφειλές του δήμου, κατασχέσεις λογαριασμών, σπατάλες, παρανομίες και περιπλοκή, λόγοι που κάνουν το αυτονόητα αναγκαίο  για το νησί μας δυστυχώς σήμερα να είναι ζητούμενο.

Το λιμάνι όπως είναι σήμερα

Το σχέδιο για το λιμάνι Καμαριώτισσας όπως προβλέπεται από τη μελέτη

 

 

 

Σχετικά με τον συντάκτη

Η Γνωμη

Η Γνωμη

Γράψτε ένα σχόλιο

error: