Περιφέρεια Πολιτική

Ψήφισμα των δήμων της ΑΜΘ κατά της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού

Στο πλευρό των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού Α.Ε. στέκονται οι δήμαρχοι της Περιφέρειας ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αντιδρώντας στα σχέδια ιδιωτικοποίησής της.

Στην τελευταία συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων ΑΜΘ, παραβρέθηκαν δύο εκπρόσωποι των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού, προκειμένου να ενημερώσουν το σώμα για τις θέσεις τους στο θέμα της παραχώρησης της εταιρείας σε ιδιώτες. Όπως σημείωσε ο πρόεδρος των εργαζομένων Πασχάλης Τσουκαλάς «ο σύλλογος βρίσκεται σε απεργία και στο πλαίσιο αυτό ενημερώνει φορείς και κοινωνία γενικότερα για τους λόγους των κινητοποιήσεών τους καθώς και τις θέσεις τους, για την παραχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες». Ο κ. Τσουκαλάς αναφέρθηκε αναλυτικά στους λόγους που η Εγνατία Οδός θα πρέπει να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο και στη συνέχεια οι δήμαρχοι της ΑΜΘ κατέληξαν σε ομόφωνο ψήφισμα.

Το ψήφισμα

«1.Το οδικό δίκτυο της Εγνατίας Οδού (Κύριος Άξονας και Κάθετοι Άξονες ~900χλμ.) είναι ήδη πλήρως κατασκευασμένο, με δαπάνες του Ελληνικού λαού και των ευρωπαίων πολιτών και δεν έχει καμιά ανάγκη πρόσθετων επενδύσεων.

  1. Με τη Δημόσια διαχείριση του δικτύου από την εταιρεία “Εγνατία Οδός Α.Ε.” διασφαλίζεται η διαφάνεια στις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης, καθώς τα έργα δημοπρατούνται με δημόσιους διαγωνισμούς και ανατίθενται στο μειοδότη, σε αντίθεση με τις Παραχωρήσεις όπου “ανατίθενται” σε “συγγενείς” εταιρείες και οι δαπάνες παρουσιάζονται υπερδιπλάσιες.
  2. Τυχόν πρόσθετο κατασκευαστικό αντικείμενο, με τη Δημόσια διαχείριση του αυτοκινητόδρομου, θα προκηρυχθεί και πάλι ως Δημόσιο Έργο, ενώ στην περίπτωση της παραχώρησης οι διαδικασίες είναι αδιαφανείς και ανεξέλεγκτες.

4.Η χρέωση διοδίων στο δίκτυο της Εγνατίας Οδού είναι τώρα 3 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Στις Παραχωρήσεις υπερβαίνει τα 6,6 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Η ενδεχόμενη Παραχώρηση είναι βέβαιο ότι θα επιφέρει υπερδιπλασιασμό του κόστους των διοδίων.

  1. Το σύνολο των εξόδων Λειτουργίας & Συντήρησης του Δικτύου της Εγνατίας Οδού, με τις λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας αγγίζει τα 50 εκ.€ ετησίως. Τα έσοδά της υπερβαίνουν τα 100εκ.€. Το πλεόνασμα αυτό των εσόδων, ~50εκ.€ ετησίως, μπορεί να επιστρέψει στην κοινωνία με άλλα έργα που έχει τόσο πολύ ανάγκη και όχι να καταλήξει στις τσέπες των ιδιωτών».

Σημειώνεται πως με παρέμβαση του ο Δήμαρχος Δράμας κ. Χριστόδουλος Μαμσάκος, ανέφερε ότι δεν συμμετέχει στη διαδικασία έκδοσης ψηφίσματος, ως μορφή αντίδρασης, διότι η Δράμα είναι η μόνη πόλη που δεν έχει σύνδεση με την Εγνατία οδό. Επίσης ο Δήμαρχος Ορεστιάδας κ. Βασίλης Μαυρίδης ζήτησε να καταγραφεί ως παρατήρηση, ότι τα κέρδη από τη διαχείριση της Εγνατίας οδού, με την πρόβλεψη των διοδίων, δεν έχουν «τοποθετηθεί» στην τοπική κοινωνία, αλλά έχουν καλύψει τα δάνεια της εταιρείας.

Δύσκολο στοίχημα η παραχώρηση μέσα στο 2018

Παράταση μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου, πήρε και τυπικά η ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού, η μακροχρόνια παραχώρηση της οποίας φαίνεται ότι δύσκολα θα οριστικοποιηθεί μέσα στο 2018 μετά και τη σειρά όρων και προϋποθέσεων που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Πρόκειται για ακόμα μία αναβολή στις διαδικασίες παραχώρησης της Εγνατίας, την πολλοστή εδώ και 4,5 χρόνια που ο αυτοκινητόδρομος «βγήκε» προς πώληση στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων της χώρας, δίνοντας συνέχεια σε ένα σίριαλ που φαίνεται ότι για να ολοκληρωθεί θα πρέπει να κλείσει και η δέσμη συγκεκριμένων προαπαιτούμενων στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης.

Το σημαντικότερο, ίσως, εξ αυτών αφορά την εκκρεμότητα της Εγνατία Οδός ΑΕ με την Τράπεζα Πειραιώς,  σε σχέση με την αναδιάρθρωση του ομολογιακού δανείου, ύψους 250 εκατ. ευρώ, και συγκεκριμένα τη διαφορά των δύο μερών για ένα ποσό ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ, επί της οποίας θα αποφανθεί η Δικαιοσύνη.

Επίσης, τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών καλούνται να προσδιορίσουν, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, ένα προσχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης το οποίο θα καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική για όλους τους σταθμούς διοδίων του αυτοκινητοδρόμου και τους κάθετους άξονες. Πηγές με γνώση των δεδομένων στην Εγνατία αναφέρουν ότι, υπό το φως των νέων εξελίξεων, δύσκολα ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2018 και, πλέον, μένει να φανεί εάν η κυβέρνηση θα ενεργοποιήσει το plan b, επιχειρώντας να πείσει τους θεσμούς για την ανάγκη αξιοποίησης της Εγνατίας μέσω ΣΔΙΤ.

 

Σχετικά με τον συντάκτη

Η Γνωμη

Η Γνωμη

Γράψτε ένα σχόλιο

error: