Ελλάδα

Τους πρώτους μήνες του 2020 η έναρξη του TAP

Εντός χρονοδιαγράμματος βρίσκεται ο αγωγός TAP ( TransAdriaticPipeline), με την έναρξη λειτουργίας του να προσδιορίζεται τους πρώτους μήνες του 2020, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρός του κ. WalterPeeraer, σε συνέντευξη με το NaturalGasWorld.

Ο κ. Peeraer μίλησε για την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας και το λειτουργικό καθεστώς του αγωγού. » Είμαστε σίγουροι ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε τα τεχνικά ζητήματα κατά μήκος του αγωγού. Έχουμε την υποστήριξη των κεντρικών κυβερνήσεων της Ελλάδας και της Ιταλίας«, σημείωσε.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζει ο αγωγός στην Ιταλία, όπου, όπως τόνισε ο ίδιος, ο δήμαρχος μιας σχετικά φτωχής περιοχής, κατάφερε να μετατρέψει τις κατασκευαστικές εργασίες γύρω από τον αγωγό σε περιβαλλοντική διαμάχη, αψηφώντας τη Ρώμη που ενέκρινε τη χάραξη για οικονομικούς λόγους. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Peeraer έχει οδηγήσει σε καθυστερήσεις.

Σε κάθε περίπτωση το 65% του έργου έχει προχωρήσει. Έως σήμερα έχουν δαπανηθεί περίπου τρία δισεκ. ευρώ από τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου των 4,5 δισεκ. ευρώ.

Μεταξύ των δανειστών της εταιρείας του TAP είναι και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε ο κ. Peeraer στο NaturalGasWorld, το δάνειο (χθες Τρίτη η Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα ενέκρινε δάνειο 1,5 δισεκ. ευρώ για την κατασκευή του TAP) είναι σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τα δάνεια που χορηγούνται σε έργα που αφορούν μεταφορά αερίου.

Ο TAP και οι εκπομπές άνθρακα

Όπως υπογράμμισε ο κ. Peeraer, το έργο θα βοηθήσει στον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα στη Γηραιά Ήπειρο. Άλλωστε, όπως δήλωσε πρόσφατα από το βήμα της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης για το Αέριο που πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη στα τέλη Ιανουαρίου, ο διευθυντής για την εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. KlausDieterBorchert, το αέριο είναι ο ευκολότερος τρόπος για την απανθρακοποίηση της Ευρώπης. Μάλιστα, υποστήριξε ότι, σε σύγκριση με άλλα καύσιμα είναι φθηνότερο, και είναι ευκολότερο να κατασκευαστούν δίκτυα αερίου από ό,τι ηλεκτρικά δίκτυα. « Το φυσικό αέριο θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα αποτελέσει μέρος του ενεργειακού μίγματος για το μέλλον », ανέφερε ο ευρωπαίος αξιωματούχος.

Το TAP πρόκειται να μεταφέρει έως και 10 δισεκ. κυβικά μέτρα αερίου ανά έτος στην πρώτη φάση και η ποσότητα μπορεί να διπλασιαστεί εάν βρεθούν περισσότερα αποθέματα φυσικού αερίου, τα οποία θα συμφέρει οικονομικά να εισαχθούν στην αγορά. Θα μπορούσε να μεταφέρει και ρωσικό φυσικό αέριο, καθώς και περισσότερο αέριο από την Κασπία.

Η πρώτη φάση, σύμφωνα με τον κ. Peeraer, δεν ακούγεται πολύ φιλόδοξη εκτός εάν κάποιος τη δει με την οπτική της περιφερειακής αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, ο ίδιος επεσήμανε ότι, η ασφάλεια εφοδιασμού είναι σημαντική, όπως έδειξε η περυσινή έκρηξη στον κεντρικό αγωγό φυσικού αερίου στο Baumgarten , ανατολικά της Βιέννης.

Το μονοήμερο κλείσιμο των ροών από τη Ρωσία στο Baumgarten είχε προκαλέσει βραχυπρόθεσμες αυξήσεις των τιμών από 20 ευρώ / MWh σε 80 ευρώ/ MWh, καθώς η Νότια Ευρώπη έχει μικρή ανθεκτικότητα σε σχέση με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Η δεύτερη φάση, οι άλλοι αγωγοί και οι δεσμευτικές προσφορές

Η δεύτερη φάση του TAP θα σημάνει μια δοκιμή της αγοράς στα τέλη του 2019, ώστε να διπλασιαστεί η παραγωγική ικανότητα. Εάν υπάρχουν αρκετές δεσμευτικές προσφορές για να δικαιολογήσουν τα οικονομικά « είμαστε αποφασισμένοι να επεκτείνουμε τον αγωγό κατασκευάζοντας συμπιεστές, με μια ανοιχτή διαδικασία, με την επιφύλαξη της κοινής έγκρισης των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας των τριών χωρών», σημείωσε ο πρόεδρος του TAP.

Επίσης, όπως ανέφερε ο ίδιος, ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας ( IGB) είναι πολύ αναγκαίος, όπως και ο Αγωγός Ιονίου-Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline – IAP), ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο στην ανατολική ακτή της Αδριατικής, η οποία τώρα εξυπηρετείται με φυσικό αέριο από τη Ρωσία. Και οι δύο θα εξυπηρετούνται από τον TAP, με τη Βουλγαρία να παίρνει ένα δισεκ. κυβικά μέτρα και να παζαρεύει και για περισσότερα με την κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν, τη Socar.

Οι εταίροι του IGB έχουν συμμετάσχει σε συνομιλίες με τη Gazprom για τη μεταφορά φυσικού αερίου στη Νότια Ευρώπη, μόλις κατασκευαστεί ο TurkishStream 2. H ιταλική Edison περιγράφει τον IGB ως βασικό τμήμα του Νότιου Διαδρόμου αερίου που χρηματοδοτείται εν μέρει από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα, ο PierreVergerio από την Edison αναμένει ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο στην Ευρώπη θα παραμείνει σταθερή ή ενδεχομένως θα αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες. Από την πλευρά τους, ανώτατα στελέχη της Gazprom έχουν δηλώσει σε όλους τους τόνους ότι ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός ενδιαφέρεται να κάνει χρήση του TAP για την παράδοση φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

της Μάχης Τράτσα

Σχετικά με τον συντάκτη

Η Γνωμη

Η Γνωμη

Γράψτε ένα σχόλιο

error: