Βαταμιδης

Σοβαρή «υποψηφιότητα» για πλήρη ιδιωτικοποίηση βάζει το λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Τι αποφασίστηκε σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας υπό τον υπουργό Γιάννη Πλακιωτάκη και στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ
Οι κίνδυνοι της πώλησης του 100% των μετοχών του λιμένα, κατά τον ΣΥΡΙΖΑ

Της Κικής Ηπειρώτου

Σοβαρή «υποψηφιότητα» για πλήρη ιδιωτικοποίηση και όχι για εφαρμογή του μοντέλου των υποπαραχωρήσεων, βάζει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μετά τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Πλέον, τα σενάρια για πλήρη αλλαγή πλεύσης από τη νέα πολιτική ηγεσία, φαίνεται πως επιβεβαιώνονται, όπως αναφέρουν δημοσιεύματα του αθηναϊκού τύπου.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ρεπορτάζ της «Καθημερινής», η κυβέρνηση προσανατολίζεται «στην πλήρη αποκρατικοποίηση ορισμένων εκ των δέκα περιφερειακών λιμένων διεθνούς ενδιαφέροντος». Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε αργά το μεσημέρι της Πέμπτης στο υπουργείο Ναυτιλίας υπό τον υπουργό Γιάννη Πλακιωτάκη και στην οποία συμμετείχαν οι δύο γενικοί γραμματείς του υπουργείου, ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενώφος και Ριχάρδος Λαμπίρης αντίστοιχα, όπως και ο επικεφαλής της ομάδας του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων για την αξιοποίηση των Λιμανιών και των Μαρίνων, Αθανάσιος Λιάγκος, δόθηκαν οι σχετικές εντολές.

Ειδικότερα, αποφασίστηκε το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει από τους συμβούλους του, για την αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών, (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου) και συγκεκριμένα την Ernst & Young, να επαναξιολογήσει το βέλτιστο μοντέλο αξιοποίησης για το κάθε λιμάνι χωριστά με βάση τόσο τις ανάγκες του δημοσίου συμφέροντος όσο και το υπάρχον ή μη, επενδυτικό ενδιαφέρον. Έτσι αναμένεται για κάποια λιμάνια να προκριθεί η πώληση μετοχών, σε άλλα η παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων και σε κάποια άλλα η παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων.

Σημειώνεται ότι η E&Y, είναι επιφορτισμένη και με το premarketing των ιδιωτικοποιήσεων, δηλαδή τη βολιδοσκόπηση της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας αναφορικά με τις ιδιωτικοποιήσεις αυτές.

Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε απορρίψει το μοντέλο της πώλησης του 100% των μετοχών των Οργανισμών Λιμένων, παρά την τεκμηριωμένη ύπαρξη σημαντικού επενδυτικού ενδιαφέροντος γι’ αυτό και είχε προχωρήσει στην επιλογή μοντέλου παραχώρησης επιμέρους δραστηριοτήτων σε κάθε λιμάνι (πχ. Κρουαζιέρα, εμπορική δραστηριότητα, μαρίνες), με διατήρηση των δομών του δημοσίου ως ιδιοκτησία προσθέτοντας μάλιστα ως υποχρέωση των τυχών επενδυτών, την απόδοση σημαντικού ποσοστού του τζίρου τους στους οργανισμούς. Γεγονός που σύμφωνα με πληροφορίες είχε αποθαρρύνει πολλούς εκ των δυνητικών επενδυτών.

Για τα λιμάνια εκείνα που εκτιμάται ότι υπάρχει ενδιαφέρον για συνολική αποκρατικοποίηση, όπως πχ, αυτό της Αλεξανδρούπολης και εφ’ όσων η Enrst & Young γνωμοδοτήσει θετικά, θα προχωρήσει άμεσα η προκήρυξη διαγωνισμών για την πώληση του 100% των μετοχών, δηλαδή αποκρατικοποιήσεις ευρύτερες ακόμα και από εκείνες του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.

Το ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα η ομάδα Ποσειδών που είναι επιφορτισμένη με την διαχείριση των λιμανιών έχει ανατάξει πλήρως τα οικονομικά των λιμένων τα οποία παραμένουν υγιή, παρά την τοποθέτηση κομματικά επιλεγμένων διοικήσεων από την προηγούμενη κυβέρνηση, γεγονός που πιστώνεται στην τεχνογνωσία την οποία έχει αναπτύξει η αρμόδια διεύθυνση του ΤΑΙΠΕΔ. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι τα δέκα περιφερειακά λιμάνια είναι ώριμα για να ξεκινήσει μία «νέα γενιά» αποκρατικοποιήσεων.

 

Οι κίνδυνοι της πώλησης, σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ

Τον περασμένο Φεβρουάριο, σε συνέντευξη τύπου, βουλευτές Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ και ο πρόεδρος του ΟΛΑ, παρουσίασαν τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που αφορούσε στην εφαρμογή του μοντέλου των  υποπαραχωρήσεων του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, εστιάζοντας στις διαφορές του συγκεκριμένου μοντέλου με αυτό της πλήρους ιδιωτικοποίησης.

«Ιδιωτικοποίηση θα σήμαινε αυτόματα ότι θα έκλεινε ο οργανισμός και θα απολύονταν οι εργαζόμενοι και ό,τι δουλεύει εδώ μέσα με το σύστημα που δουλεύει. Θα γινόταν ο σχεδιασμός του λιμανιού με βάση το κέρδος του ιδιώτη, η τιμολόγηση με βάση τις ανάγκες του ιδιώτη, κοινωνικός χαρακτήρας μηδέν, κοίταγμα στην πόλη καθόλου, ΟΦΘΑ, ΝΟΑ, ερασιτέχνες αλιείς θα έπρεπε να πληρώνουν. Και κυρίως, αν θέλει ένα πολεμικό πλοίο της Ελλάδας, σε ένα λιμάνι που απέχει 30 χλμ από την Τουρκία, να έρθει εδώ, θα πρέπει να ζητήσει άδεια από τον ιδιώτη. Είναι ανατριχιαστικό το μοντέλο αυτό, δεν υπάρχει πια στον κόσμο», είχε πει ο Χρήστος Δούκας.

Από την πλευρά της, η Νατάσα Γκαρά, επισήμανε πως η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ είχε δρομολογήσει την πλήρη ιδιωτικοποίηση και για τα 10 περιφερειακά λιμάνια.

«Αντιλαμβάνεστε τι θα σήμαινε αυτό για το δικό μας λιμάνι, για κοινωνικούς, οικονομικούς και εθνικούς λόγους. Επί 3,5 χρόνια προσπαθήσαμε να ανατρέψουμε αυτό το σχέδιο, με πιεστική διαβούλευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το ΤΑΙΠΕΔ, τα υπουργεία και τους Οργανισμούς λιμένα… Στο 85% των ευρωπαϊκών λιμένων εφαρμόζεται το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων σήμερα, καθώς, έχει αποδειχθεί στην πράξη πως αυτό το μοντέλο, είναι το πιο συμφέρον και βιώσιμο».

0 Comments

Αφήστε ένα σχόλιο