Περιφέρεια

Πρόταση 6 σημείων από περιφερειάρχες για «αναλογικό» σύστημα διοδίων

Συνάντηση των τεσσάρων Περιφερειαρχών Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης Χρήστου Μέτιου, Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη, Δυτικής Μακεδονίας Θεόδωρου Καρυπίδη, Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα  πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στο μεσημέρι, στην έδρα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη για το θέμα των νέων διοδίων που κατασκευάζονται και σχεδιάζονται σε όλο το μήκος της οδού.

Μετά από ενημέρωση που είχαν οι περιφερειάρχες από τον Πρόεδρο της Εγνατία Οδού Απόστολο Αντωνούδη και τους εργαζόμενους της εταιρείας, κατέληξαν σε μια πρόταση έξι σημείων προς την κυβέρνηση για το σχεδιασμό των διοδίων, ώστε να διασφαλίζεται «αναλογικό και δίκαιο τίμημα και αποφυγή αντιαναπτυξιακών συνεπειών για τις τοπικές κοινωνίες».

Έτσι, οι περιφερειάρχες της ΑΜΘ, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας,  και Ηπείρου προτείνουν:

α) να εφαρμοστεί αναλογικό σύστημα χρέωσης διοδίων επί της Εγνατίας οδού «με μέγιστο αντίτιμο τρία λεπτά του ευρώ (0,03) και στο μέλλον»

β) να μη λειτουργήσει ούτε και να κατασκευαστεί νέος σταθμός διοδίων, μετωπικός ή πλευρικός, μέχρι την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος χρέωσης

γ) για τις εντός Περιφερειακών Ενοτήτων εσωτερικές μετακινήσεις να μην υπάρχει χρέωση

δ) σε Περιφερειακές Ενότητες, όπου λειτουργούν ήδη περισσότερα του ενός διόδια, οι τιμές να διαμορφωθούν στη βάση της αναλογικότητας, με αντίτιμο τρία λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο

ε) να θεσπιστεί ειδική τιμολογιακή πολιτική για τους συχνούς χρήστες της Εγνατίας οδού και

στ) να μη λειτουργήσουν διόδια σε δρόμους που δεν έχουν χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου.

Μέτιος: «Πρόχειρος σχεδιασμός από την Εγνατία-Στην κυβέρνηση η κυριότερη ευθύνη»

Σε δηλώσεις του, ο περιφερειάρχης ΑΜΘ Χρήστος Μέτιος τόνισε πως σημαντικές αποφάσεις για τους πολίτες θα ληφθούν υπό την πίεση των καταστάσεων και όχι ως αποτέλεσμα συνολικού, ορθολογικού σχεδιασμού. Όπως επισήμανε, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα, να αυξάνεται δραματικά το κόστος μεταφοράς και μετακίνησης στην Εγνατία Οδό και να απαξιώνεται ένα έργο τόσο σημαντικό για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας.

«Υπεύθυνη είναι βέβαια η διοίκηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε. με τον πρόχειρο σχεδιασμό της. Την κυριότερη όμως ευθύνη έχει η κυβέρνηση γιατί είναι αυτή που διορίζει τη διοίκηση της εταιρείας και χαράσσει τους άξονες του σχεδιασμού της. Η Εγνατία Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με σκοπό να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας, να μειώσει τις αποστάσεις και το κόστος μεταφοράς. Για ένα τέτοιο αυτοκινητόδρομο, είναι λογικό να υπάρχουν τέλη χρήσης.

Σήμερα όμως, χωρίς καμία μελέτη, οι 13 προβλεπόμενοι σταθμοί διοδίων αυξάνονται σε 38. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται προβλήματα τα οποία προστίθενται σε αυτά που συσσωρεύτηκαν διαχρονικά και από προηγούμενες διοικήσεις. Διότι η επιλογή των σημείων στα οποία κατασκευάστηκαν οι σταθμοί διοδίων και ο τρόπος που αυτά λειτουργούν ενθαρρύνουν ουσιαστικά την παράκαμψή τους, δεν υπάρχουν εκπτώσεις για τους τακτικούς χρήστες ούτε λειτουργούν Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών. Το αποτέλεσμα είναι να χάνονται έσοδα και να φθείρεται το επαρχιακό οδικό δίκτυο λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων».

Από αριστερά ο κ. Μέτιος, ο κ. Τζιτζικώστας, ο κ. Καρυπίδης και ο κ. Καχριμάνης

Πρόεδρος Εγνατίας Οδού: Δεν είναι δικαιολογημένη η ανησυχία

«Είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία με τους περιφερειάρχες, ενημέρωσα για αυτά τα οποία πρόκειται να γίνουν στην Εγνατία, νομίζω ότι πολλές θέσεις από τις θέσεις που εξέφρασαν οι περιφερειάρχες βρίσκουν σύμφωνη και την Εγνατία Οδό» δήλωσε ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε., Απόστολος Αντωνούδης. Ο κ. Αντωνούδης πρόσθεσε ότι στη συνάντηση που θα έχει την Πέμπτη στο ΤΑΙΠΕΔ, θα θέσει όλα όσα συζητήθηκαν με τους περιφερειάρχες, αλλά και τις αντιδράσεις που υπήρξαν από δημάρχους.

Παράλληλα παρείχε τη διαβεβαίωση ότι μέχρι να ισχύσουν τα αναλογικά διόδια το 2018, η χρέωση σε αυτά θα παραμείνει ίδια δηλαδή 0,03 λεπτά ανά χιλιόμετρο.

«Δεν θεωρώ ότι είναι δικαιολογημένη η ανησυχία από την στιγμή που έχουμε διαμηνύσει ότι η χρέωση ανά χιλιόμετρο θα παραμείνει μέχρι την παραχώρηση στα ίδια επίπεδα. Είτε είναι 8 οι σταθμοί που λειτουργούν σήμερα είτε είναι 14 στον κύριο άξονα αυτό σημαίνει ότι η χρέωση των διοδίων θα είναι τρία λεπτά. Μετά την λειτουργία των τεσσάρων καινούργιων σταθμών οι οποίοι κατασκευάζονται και ολοκληρώνονται σε δύο μήνες θα στείλουμε μια πρόταση ΚΥΑ με τις χρεώσεις οι οποίες προβλέπονται. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποιους σταθμούς θα γίνει ανακατανομή. Εκεί όπου παρεμβάλλεται ένας σταθμός διοδίων ανάμεσα σε δύο που ήδη υπάρχουν προφανώς θα γίνει μείωση της τιμής στους δύο όμορους σταθμούς. Εντός του 2018 θα λειτουργήσουν με το εθνικό αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων», υπογράμμισε ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού.

Ο κ. Αντωνούδης επεσήμανε πως «πριν γίνει το αναλογικό σύστημα θα υπάρχουν οι χρεώσεις που υπάρχουν, δεν πρόκειται να γίνει καμία αύξηση στην τιμολογιακή πολιτική».

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων της Εγνατίας Οδού, Τάσος Παπαδόπουλος, τόνισε ότι με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού η χρέωση θα αυξηθεί στα 0,07 λεπτά του ευρώ.

«Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αποφασίστηκε το 2010, με ΚΥΑ του κ. Χρυσοχοΐδη, αλλά και στη συνέχεια, χωρίς να γίνεται κάτι, αφού το ΤΑΙΠΕΔ ήταν πολύ πίσω. Τώρα πλέον το ΤΑΙΠΕΔ βγήκε μπροστά και θέλει να σχεδιάσει την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, δεχόμενο τις παραινέσεις των ενδιαφερόμενων. Η Εγνατία Οδός σήμερα όπως λειτουργεί μπορεί να καλύψει τα έξοδά της, τη συντήρηση και τη λειτουργία της. Με τα 32 διόδια και τα άλλα 8 μετωπικά, αλλάζουν όλα. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τώρα από τη μία άκρη της Εγνατίας Οδού μέχρι την άλλη, πηγαίνετε με 15 ευρώ και κάτι, ενώ μετά θα πηγαίνετε με 42, μπορεί και 47, έως ακόμα και 52 ευρώ! Αυτό συμβαίνει για το Ι.Χ., για το φορτηγό δεν το συζητάμε, εκεί είναι απαγορευτικό. Ο σχεδιασμός αυτός δεν έχει γίνει από την Εγνατία Οδό, αλλά από κάποιους τρίτους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, που δεν είναι καν οικονομικές υπηρεσίες. Εμείς κάνουμε απεργία κάθε στιγμή, το ΤΑΙΠΕΔ έχει την ασυλία του και η Εγνατία Οδός κάνει τις παραχωρήσεις της, κάτι που είναι παράλογο, αφού είναι υπηρεσιακοί και δεν μπορούν να βάλουν υπογραφές σε τέτοιου είδους πράγματα. Ο Σύλλογος Εργαζομένων αποφασίζει απεργίες, κάθε φορά που γίνονται διαγωνισμοί. Την προηγούμενη φορά που ήταν και το Ωραιόκαστρο, εκβιαστήκαμε, γιατί την άλλη μέρα ήταν η αξιολόγηση», σημείωσε ο κ. Παπαδόπουλος.

Σχετικά με τον συντάκτη

Η Γνωμη

Η Γνωμη

Γράψτε ένα σχόλιο