Έβρος Ελλάδα Περιφέρεια Πολιτική

Οι αναφορές του πρωθυπουργού στα έργα της Αλεξανδρούπολης από το βήμα της ΔΕΘ

Της Κικής Ηπειρώτου

Με αναφορές στη σημασία του έργου του τερματικού σταθμού LNGγια την πόλη, αλλά και τη χώρα, και στην αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, ολοκληρώθηκε η παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην 83η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Ο πρωθυπουργός εκτίμησε ότι η επένδυση του υγροποιημένου φυσικού αερίου θα προχωρήσει εντός του 2019, ενώ σύνδεσε την αναπτυξιακή προοπτική του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, τόσο με τη διαδικασία της υποπαραχώρησης, όσο και με τη συμμετοχή του στο μεγάλο project της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, το βράδυ του Σαββάτου, ο κ. Τσίπραςσυμπερίλαβε το έργο του LNG στα εμβληματικά έργα που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται στο πεδίο της ενέργειας, μαζί με τους αγωγούς ΤAP και ΙGB.  Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια, σημείωσε πως «σε συνδυασμό με τις μεγάλες επενδύσεις που ήδη εκκινούν στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, η Βόρεια Ελλάδα γίνεται το κέντρο του βαλκανικού δακτυλίου Μεταφορών. Από την Θεσσαλονίκη, στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, το Ρουσε, την Κοστάντζα. Από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία στη Σερβία με επαναξιοποίηση και του ποταμού Δούναβη».

LNG και λιμάνι

Στη συνέντευξη τύπου την Κυριακή, ο πρωθυπουργός ρωτήθηκε από τη ΔΕΛΤΑ Τηλεόραση Θράκης και τον Αντώνη Τελόπουλο για το έργο του LNG και αν αυτό εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει εντός του 2019, όπως και για την αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

Η απάντηση του πρωθυπουργού:

«Πιστεύω ότι μέσα στο 2019 θα προχωρήσει το FSRU, η πλωτή δεξαμενή επαναεριοποίησης  και βεβαίως είναι ένα έργο το οποίο θα δώσει μια ιδιαίτερη δυναμική τόσο στην  πόλη της Αλεξανδρούπολης, όσο και στη χώρα συνολικά. Διότι, έχει μια ιδιαίτερη γεωπολιτική αξία. Αντιλαμβάνεστε ότι ο κάθετος διασυνδετήριος αγωγός IGB-ο οποίος θα ξεκινάει από την Αλεξανδρούπολη, θα διασταυρώνεται με τον αγωγό TAP, το 80% του οποίου έχει ήδη ολοκληρωθεί και διασχίζει σχεδόν όλη τη Βόρεια Ελλάδα και θα πηγαίνει προς τη Βουλγαρία, προς τα βόρεια- θα ενισχυθεί πολύ περαιτέρω αν υπάρχει η δυνατότητα του πλωτού σταθμού LNG, όπου θα έρχονται πλοία που θα φέρνουν υγροποιημένο αέριο, το οποίο θα επαναεριοποιείται και θα μπαίνει μέσα στον κάθετο αγωγό προκειμένου να ενισχύει τις χώρες της Βαλκανικής. Είναι ένα έργο το οποίο έχει ιδιαίτερη σημασία, το παλεύουμε εδώ και καιρό και είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που δημιουργούνται οι προϋποθέσεις προκειμένου να προχωρήσει και να υλοποιηθεί.

Σε ό,τι αφορά, τώρα, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, η διαδικασία αξιοποίησης δεν θα είναι η ίδια με αυτή που ήταν για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Θα ακολουθηθεί ένα διαφορετικό μοντέλο, δεν θα πουληθούν δηλαδή μετοχές, αλλά θα υπάρξουν υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων. Θα είναι δραστηριότητες που δεν θα αναιρούν τον βασικό στρατηγικό σχεδιασμό που έχει η ελληνική κυβέρνηση σε σχέση με τους γεωστρατηγικής σημασίας κόμβους που είναι τα λιμάνια της χώρας μας ιδιαίτερα τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.

Η διαδικασία αυτή της υποπαραχώρησης θα είναι μια διαδικασία που θα διεκπεραιωθεί μέσα από το ΤΑΙΠΕΔ και μπορώ να σας πω, ότι μέχρι τα τέλη του 2018, θα έλεγα, μέχρι τις αρχές του ερχόμενου Νοέμβρη θα είμαστε στην φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για να προχωρήσει η διαδικασία από το ΤΑΙΠΕΔ. Και, εξ όσων γνωρίζω, έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στην εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία τόσο επιχειρήσεις από τις ΗΠΑ, αλλά και επιχειρήσεις από άλλες γειτονικές χώρες. Διότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει μια ιδιαίτερη στρατηγική σημασία. Βρίσκεται σε μια τοποθεσία κρίσιμη από την άποψη της επικοινωνίας και δίνει τη δυνατότητα μετά από τη δημιουργία και της σιδηροδρομικής διασύνδεσης Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς να παρακάμπτεται ο Βόσπορος και να επιταχύνεται η δυνατότητα διακίνησης του εμπορίου αλλά και των επιβατών. Άρα το λιμάνι αυτό αποκτά μια ιδιαίτερη σημασία».

Σιδηροδρομική Εγνατία

Από το ΕΝΑCHANNEL, ο Τάσος Παλαιστίδης έθεσε το ερώτημα αναφορικά με τη σιδηροδρομική Εγνατία και τη σημασία της για όλη τη βόρεια Ελλάδα, καθώς και τον πιθανό χρόνο έναρξης υλοποίησης του μεγάλου αυτού έργου.

Η απάντηση του κ. Τσίπρα:

«Πρέπει να σας πω, λοιπόν, ότι μετά τις υπογραφές του μνημονίου συνεργασίας, έχουμε προχωρήσει μέσα από τις διαρκείς συναντήσεις που έχουμε σε διμερές και πολυμερές, τετραμερές επίπεδο, με τον ομόλογό μου, στην υπογραφή αντίστοιχου πρωτοκόλλου με τον κύριο Γιούνκερ, τον Πρόεδρο της Κομισιόν, η οποία προτίθεται να χρηματοδοτήσει το έργο αυτό, έχει αγκαλιάσει δηλαδή αυτή την προοπτική. Είμαστε στη φάση όπου έχουν προχωρήσει οι τεχνοοικονομικές μελέτες. Και, βεβαίως, μετά την τελευταία συνάντηση που είχαμε εδώ στη Θεσσαλονίκη, της τετραμερούς αυτής συνεργασίας, στη φάση όπου προχωράμε στη συγκρότηση διακρατικής εταιρείας, η οποία θα αναλάβει τη διαχείριση και των εσόδων και του κόστους κατασκευής, βεβαίως, μέσα από τη σύμπραξη και τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και των εσόδων τα οποία θα έχουμε μετά την ολοκλήρωση του έργου. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά. Αποφασίσαμε, δηλαδή, αυτή η διακρατική εταιρεία να συσταθεί και να έχει τη διαχείριση σε έσοδα και στη μία χώρα και στην άλλη χώρα, σε διακρατικό, δηλαδή, επίπεδο.

Όμως, επιτρέψτε μου να πω το εξής: αυτό που πρέπει να καταλάβουμε και στην Καβάλα και εδώ στη Θεσσαλονίκη, σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, είναι ότι το έργο αυτό δίνει μια άλλη διάσταση και αναβαθμίζει και τη γεωπολιτική σημασία της χώρας. Δηλαδή, αυτό το οποίο οραματιζόμαστε και σχεδιάζουμε είναι τη δημιουργία ενός δακτυλίου διασυνδεσιμότητας, όπου η κάτω μεριά του δακτυλίου περνά από τη Βόρεια Ελλάδα, τα λιμάνια μας, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη. Με τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τη Βάρνα, το Μπουργκάς και από εκεί, το Δούναβη, την πόλη Ρούσε, και τη δυνατότητα, βεβαίως, μετακίνησης εμπορευμάτων στο Δούναβη. Και από την άλλη πλευρά, από τη Θεσσαλονίκη με τη σιδηροδρομική γραμμή προς το Βελιγράδι διαμορφώνεται αυτός ο δακτύλιος. Αυτός ο δακτύλιος δημιουργεί μια ιδιαίτερη, αν θέλετε, προστιθέμενη αξία στη χώρα, ακριβώς διότι παρακάμπτει τη μετακίνηση πολιτών και εμπορευμάτων, που σήμερα γίνεται από τα στενά του Βοσπόρου. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο, που εξυπηρετεί τα εθνικά μας συμφέροντα, εξυπηρετεί τη χώρα και εξυπηρετεί την προοπτική η χώρα μας να είναι μια χώρα – ηγέτιδα δύναμη στην περιοχή των Βαλκανίων.

Συνεπώς, στο ερώτημά σας, ότι η προεργασία, η τεχνική προετοιμασία προχωρά, να πω ότι είναι από τα έργα που έχει αγκαλιάσει ο Πρόεδρος Γιούνκερ και η Κομισιόν, ακριβώς διότι βρίσκεται μέσα στο πλαίσιο της στρατηγικής της Κομισιόν για διακρατικές συνεργασίες εντός της Ε.Ε.. Και βεβαίως, να πω ότι για τα μεγάλα αυτά project της διασυνδεσιμότητας, οδικής ή σιδηροδρομικής, δείχνουν πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και επενδυτές από τρίτες χώρες έξω από την Ε.Ε., όπως, για παράδειγμα, η Κίνα. Άρα, λοιπόν, να μεταφέρετε εκεί, στην αγαπημένη μου αυτή πόλη, την Καβάλα, ότι τα πράγματα πάνε καλά και ότι η Καβάλα θα αναβαθμιστεί ιδιαίτερα το επόμενο διάστημα».

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Πανταζίδης

Γιώργος Πανταζίδης

Γράψτε ένα σχόλιο

error: