“Κοινό έδαφος”: Πρόγραμμα καινοτόμων δράσεων με τους πολίτες στον Έβρο

Στόχος να αναδείξει τη σημασία του εδάφους για την αγροτική παραγωγή, την προσαρμογή και τη μετρίαση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, αλλά και την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού.

Με το σύνθημα «Καλλιεργούμε Κοινό Έδαφος για την Αειφορία, αναλαμβάνουμε τοπική δράση για Παγκόσμιους Στόχους» αναπτύσσεται το πλούσιο πρόγραμμα περιβαλλοντικών δράσεων ΚΟΙΝΟ ΕΔΑΦΟΣ που υλοποιείται στο νομό Έβρου στο πλαίσιο του Μέτρου «Καινοτόμες Δράσεις με τους Πολίτες», με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. Αυτές τις ημέρες αναπτύσσεται ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης για μικρούς και μεγάλους στην Αλεξανδρούπολη αλλά και σε χωριά του Έβρου.

Στόχος του προγράμματος είναι να αναδείξει τη σημασία του εδάφους για την αγροτική παραγωγή, την προσαρμογή και τη μετρίαση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, αλλά και την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού. Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν εντός του επόμενου μήνα, ενόψει του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Εδάφους στις 5 Δεκεμβρίου.

Κεντρικό άξονα του προγράμματος αποτελούν οι Συζητήσεις Υπαίθρου σε 5 χωριά του νομού Έβρου, οι οποίες εισάγουν έναν νέο, δημιουργικό τρόπο διαβούλευσης για μεγάλα περιβαλλοντικά ζητήματα, στη μικρή κλίμακα μιας τοπικής κοινωνίας. Πρόκειται για συναντήσεις ενημέρωσης, συζήτησης και συμμετοχής με θέμα την προστασία και αναγέννηση των εδαφών, που απευθύνονται σε επαγγελματίες αγρότες, ερασιτέχνες καλλιεργητές αλλά και όλους όσοι ενδιαφέρονται για τη βιώσιμη αγροτική ανάπτυξη του τόπου μας.

Μέσα από μία δημιουργική διαδικασία που θυμίζει επιτραπέζιο παιχνίδι, οι συμμετέχοντες ανταλλάσσουν γνώση και εμπειρίες, καταγράφουν προκλήσεις και συνδιαμορφώνουν προτάσεις για δράσεις και πολιτικές προστασίας των εδαφών. Σε συνέχεια της πρώτης, άκρως επιτυχημένης δράσης στη Μάκρη, την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου ώρα 5-7μμ θα πραγματοποιηθεί η 2η Συζήτηση Υπαίθρου στον ‘Αβαντα, στο Καφενείο “ο Βράχος”. Θα ακολουθήσουν Συζητήσεις Υπαίθρου στη Λευκίμμη, το Νεοχώρι και τη Σαμοθράκη, οι οποίες ανακοινώνονται σταδιακά στην ιστοσελίδα του προγράμματος www.koinoedafos.org.

Αναγνωρίζοντας παράλληλα, την ανάγκη καλλιέργειας περιβαλλοντικής συνείδησης από μικρή ηλικία, πάνω από 200 μαθητές συμμετέχουν αυτή την εβδομάδα, στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για το Κοινό Έδαφος,  που υλοποιείται στο φιλόξενο χώρο του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης (ΕΜΘ). Στόχος του προγράμματος είναι η επανασύνδεση των παιδιών με τη γη και η κατανόηση της σημασίας του εδάφους στον κύκλο του νερού, στη διατροφική μας αλυσίδα και την πολιτιστική ταυτότητα της Θράκης.

Μέσα από πειράματα, ασκήσεις χαρτογράφησης και παιχνίδια ρόλων, οι μαθητές ανακαλύπτουν νέα δεδομένα, θέτουν ερωτήματα και αναζητούν λύσεις για την προστασία και την αναγέννηση του εδάφους, αναπτύσσοντας μία ολοκληρωμένη αντίληψη για το έδαφος ως ένα ζωντανό οικοσύστημα και πολύτιμο φυσικό πόρο.

Στην εφαρμογή του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος θα εξασκηθούν 30 εκπαιδευτικοί της ευρύτερης περιοχής του Έβρου κατά το  Επιμορφωτικό Σεμινάριο για το Κοινό Έδαφος που θα παρουσιάσουν η κα. Κατερίνα Ρουμελιώτη, βιολόγος και η κα. Γεωργία Λιαράκου, καθηγήτρια Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Σάββατο 23 Νοεμβρίου στο ΕΜΘ. Προκειμένου να επωφεληθούν επιπλέον εκπαιδευτικοί ανά την Ελλάδα από το περιεχόμενο του σεμιναρίου, προγραμματίζεται ανάρτηση Εκπαιδευτικού Εγχειριδίου για το Κοινό Έδαφος στην ιστοσελίδα του έργου, για αξιοποίηση από κάθε ενδιαφερόμενο, σε πλαίσιο τυπικής ή άτυπης εκπαίδευσης.

Η επιστημονική ομάδα του έργου, με επικεφαλής τον Αλεξανδρουπολίτη εθνοβιολόγο κ. Παύλο Γεωργιάδη και με την υποστήριξη του φορέα υλοποίησης Place Identity, συνεχίζει να συσπειρώνει τοπικούς φορείς και ενεργούς πολίτες γύρω από ζητήματα προστασίας και αναγέννησης των φυσικών πόρων ως κοινά αγαθά. Για τακτική ενημέρωση σχετικά με τις δράσεις του έργου αλλά και πρόσβαση σε πλούσιο ενημερωτικό υλικό, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.koinoedafos.org και ακολουθήστε την σελίδα “Κοινό  Έδαφος” στο facebook.

Facebook page: @koinoedafos

Website: www.koinoedafos.org

0 Comments

Αφήστε ένα σχόλιο