Η σχέση εραστού και ερωμένου κατά την αρχαιότητα

Κατά την κλασική αρχαιότητα ο εραστής και ο ερώμενος, σε μία αντιστοιχία θεωρούνται, για όσους τουλάχιστον έχουν μελετήσει τον Πλατωνικό Φαίδρο, ως ο δάσκαλος και ο μαθητής. Ο Πλάτων στο παραπάνω έργο παρουσιάζει τη σχέση αυτή ως μία ερωτική σχέση ανάμεσα σε αυτόν που αναζητεί την γνώση και σ’ εκείνον που την παρέχει.

Με τον όρο «έρως» εννοείται η σχέση που βασιζόταν σε αισθήματα βαθύτατης φιλίας και σεβασμού. Στα μάτια του εφήβου ο δάσκαλος-εραστής ήταν η ενσάρκωση του ιδανικού, το ιδεώδες πρόσωπο προς το οποίο απέβλεπε προκειμένου να διαπλάσσει την προσωπικότητά του. Άλλωστε, αυτή ήταν και η έννοια της Παιδείας στην αρχαιότητα!

Ο εραστής δεν νοείται ως ο εραστής του σώματος, αλλά της αληθείας, της ορθής συμπεριφοράς, αυτής που συμφωνεί με τις αιώνιες ηθικές αξίες. Πλάι σε αυτόν, ο μαθητής θα γίνει και αυτός με τη σειρά του ερωμένος της αλήθειας.

Ας μην ξεχνάμε ότι η ουσία της σωκρατικής μαιευτικής μεθόδου είναι το να μπορέσει ο εταίρος, ο εραστής, μέσω των κατάλληλων ερωτήσεων να εκμαιεύσει από την ψυχή του μαθητή, του ερώμενου, αυτά που ήδη η ψυχή γνωρίζει, δηλαδή τους συμπαντικούς νόμους και όχι να της παράσχει απλές πληροφορίες.

Με άλλα λόγια για τον Σωκράτη ο δάσκαλος δεν διδάσκει, αλλά ο μαθητής είναι εκείνος ο οποίος ενθυμείται ανασύροντας από τον βαθύτερο εαυτό του αυτές τις γνώσεις.

Στο έργο του Πλάτωνος «Φαίδρος» ο Σωκράτης, μεταξύ άλλων, στον διάλογό του με τον νεαρό Φαίδρο μας λέει πως: Τούτο είναι η ανάμνηση που έχουμε για κείνα που είδε κάποτε η ψυχή μας, όταν πορεύτηκε μαζί με το θεό κι όταν εσήκωσε τα μάτια της πάνω απ’ αυτά που λέμε τώρα πως υπάρχουνε και ανυψώθηκε εκεί όπου είναι η αληθινή ουσία. Μάλιστα πιο κάτω θα μας πει πως αυτός που αγαπάει την ομορφιά λέγεται εραστής. Γιατί όπως είπαμε κάθε δα ανθρώπινη ψυχή, ταγμένη από τη φύση έχει θωρήσει τα όντα.

Οι σοφιστές σε μία αναντιστοιχία με την σωκρατική μαιευτική μέθοδο πίστευαν ότι εφόσον παρείχαν συνεχώς γνώσεις στους μαθητές θα έπρεπε να πληρώνονται και μάλιστα με αρκετά μεγάλα ποσά. Γι’ αυτό και ο Σωκράτης αντιδιαστέλλοντας και διακωμωδώντας την μέθοδο των σοφιστών θα πει πως δεν είναι δυνατόν να εμφυτεύσεις φως σε ένα τυφλό.

Εφόσον λοιπόν για τον Σωκράτη η γνώση είναι ανάμνηση η οποία ανασύρεται από το βάθος του ασυνείδητου, όπως θα έλεγε ο Φρόιντ, ο δάσκαλος, όντας ανώτερος εξελικτικά, γίνεται ο εραστής, ο οποίος μέσω πλεονάσματος του ψυχικού του κόσμου καθιστά των μαθητή ερώμενο, ο οποίος αναγνωρίζει τον αληθινό του εαυτό μέσα από τον δάσκαλο, όπως το παιδί αναγνωρίζει αρχικά την ολότητά του μέσα από τα μάτια της μάνας.

Έτσι βλέπουμε ο Πλάτων να παρουσιάζει ως εραστές τον Σωκράτη και τον Αλκιβιάδη, παρουσιάζοντας συμβολικά την ανώτερη ψυχή με τον Σωκράτη και τον Αλκιβιάδη με την κατώτερη, όπου η ανώτερη ψυχή (Σωκράτης) προσπαθεί να βοηθήσει (με έρωτα ψυχικό πάντα) την κατώτερη ψυχή (Αλκιβιάδη) να διορθώσει τα λάθη της.

Το ίδιο κάνει ο Πλάτων και στον Παρμενίδη, όπου αναφέρει τον Παρμενίδη και τον Ζήνωνα ως εραστές.

Άλλωστε ο νεοπλατονικός Πρόκλος μας διευκρινίζει στα Σχόλια του στον Παρμενίδη πως: «αφού πει κανείς τον Παρμενίδη και τον Ζήνωνα εραστή και ερωμένο ή τον ένα δάσκαλο και τον άλλο μαθητή μυημένο από εκείνον, να κάνει τον εραστή και τον δάσκαλο να διασχίζει ένα τόσο μεγάλο πέλαγος λόγων προς τον ερωμένο και τον μαθητή που μυήθηκε από αυτόν».

«ἐραστὴν καὶ ἐρώμενον εἰπόντα τὸν Παρμενίδην καὶ τὸν Ζήνωνα,καὶ τὸν μὲν καθηγεμόνα, τὸν δὲ ὑπ’ ἐκείνου τελεωθέντα, ποιεῖν τὸν ἐραστὴν καὶ τὸν καθηγεμόνα, πρὸς τὸν ἐρώμενον καὶ τὸν ὑπ’ αὐτοῦτελεωθέντα , τοσοῦτον πέλαγος διανέοντα λόγων·».

Θα πρέπει να επισημάνουμε πως και στην Σπάρτη ο ψυχικός δεσμός μεταξύ των νέων δεν είχε σχέση με σωματική επαφή και αυτός που κατηγορούνταν για προσπάθεια ασέλγειας στερούνταν τα πολιτικά του δικαιώματα για όλη του τη ζωή.

Ο Ρωμαίος συγγραφέας και διδάσκαλος της ρητορικής Κλαύδιος Αιλιανός (175 – 235 μ.Χ.) στην ποικίλη ιστορία μας πληροφορεί πως:

«Ο Σπαρτιάτικος έρωτας δεν είχε κάτι αισχρό, εάν ποτέ κάποιος έφηβος τόλμησε να ασελγήσει σε άλλον, δε συνέφερε σε κανέναν από τους δύο να ντροπιάσουν τη Σπάρτη και είτε εξορίστηκαν από την πατρίδα είτε το ακόμη χειρότερο, έχασαν τη ζωή τους».

«Σπαρτιάτης δε έρως αισχρόν ουκ είδεν είτε γαρ μειράκιον ετόλμησεν ύβριν υπομείναι είτε εραστής υβρίσαι, αλλ’ ουδετέροις ελυσιτέλησε την Σπάρτην ir/καταμείναι ή γαρ της παρτίδος απηλλάγησαν ή και το έτι θερμότερον και του
βίου αυτού».

Αξίζει όμως, τελειώνοντας, να αναφερθούμε και στο έργο του Πλουτάρχου (βίοι παράλληλοι, Σόλων 1,1) αποσαφηνίζοντας το εννοιολογικό περιεχόμενο της Παιδεραστίας που έδιδαν οι αρχαίοι από την εποχή ακόμη του 7ου και 6ου αιώνα π.Χ..

Ο Πλούταρχος μας πληροφορεί πως: και από τα ποιήματά (του Σόλωνος) είναι δυνατόν να καταλάβουμε και έγραψε νόμο που ορίζει οι δούλοι να μη αλείβουν τους παλαιστές, ούτε να έχουν σχέση αγάπης δασκάλου προς μαθητή με τα παιδιά (παιδεραστείν), αφήνοντας αυτό το θέμα στην μερίδα των καλών και σεμνών ασχολιών, και με αυτό τον τρόπο να παροτρύνει τους άξιους σε έργα αξιόλογα, από τα οποία απέβλεπε να αποκλείσει τους ανάξιους».

«Εκ τε των ποιημάτων αυτού λαβείν εστί και νόμον έγραψε διαγορεύοντα δούλον μη ξηραλοιφείν μηδέ παιδεραστείν, εις την των καλών μερίδα και σεμνών επιτηδευμάτων τιθέμενος το πράγμα, και τρόπον τινά τους αξίους προκαλούμενος ων τους αναξίους απήλαυνε».

Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως η έννοια της παιδεραστίας κατά την αρχαιότητα ήταν πολύ διαφορετική από αυτήν που αποδίδεται σήμερα στη λέξη παιδεραστία, καθώς ο Πλούταρχος μας λέει πως είναι έργο καλό, σεμνό και άξιο. Οπότε θα μπορούσαμε να πούμε πως ο «εραστής» και ο «ερώμενος» είχαν σχέση υπεύθυνη και παιδαγωγική.

Μία σχέση που υπερέβαινε την εξουσιαστική σχέση δασκάλου μαθητού –σε αντίθεση με σήμερα- όπου ο δάσκαλος (εξουσιαστής) θα πρέπει απλώς να γεμίσει με πληροφορίες τον μαθητή (εξουσιαζόμενο) που, όπως είπαμε, κατά τους Σοφιστές ο ψυχισμός του μαθητή θεωρείται άδειος πίνακας.

Η σχέση εραστού και ερώμενου είναι μία διαλεκτική σχέση αλληλεπίδρασης, όπου ο ερώμενος, μέσα από το όμμα της ψυχής του εραστού του, αναγνωρίζει τον ανώτερο εαυτό του στα μάτια της ψυχής του δασκάλου του, ενώ παράλληλα ο εραστής τίκτει τον νέο αναγεννημένο ερώμενο.

9 Σχόλια

  • Δημήτρης
    Posted 4 Μαΐου 2021 22:42 0Likes

    Γεια σας….
    Ενδιαφέρον το άρθρο σας…υπάρχει η σχετική βιβλιογραφία των πληροφοριών που αναφέρονται στο άρθρο σας…
    Σας ευχαριστώ πολύ
    και περιμένω την απάντηση σας

  • Αναγνωστόπουλος Γιώργος
    Posted 16 Μαΐου 2021 13:26 0Likes

    Εάν προσέξετε στο άρθρο αναφέρομαι σε σχόλια από τους διαλόγους του Πλάτωνα, του Πρόκλου, του Βίους Παράλληλους του Πλουτάρχου, και το έργο του Αιλιανού. Συγκεκριμένα μπορείτε, εάν θέλετε να ανατρέξετε στα έργα τους.

    ΠΡΟΚΛΟΣ: ΑΠΑΝΤΑ (ΔΕΚΑΤΟΣ ΕΒΔΟΜΟΣ ΤΟΜΟΣ)
    ΕΙΣ ΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΝ Α΄-Β΄
    Πρόκλος, εκδόσεις Κάκτος

    ΠΛΑΤΩΝΟΣ: ΦΑΙΔΡΟΣ
    εκδόσεις Ζήτρος

    Ποικίλη Ἱστορία
    Συγγραφέας: Κλαύδιος Αιλιανός
    Βιβλίον γ΄
    http://archive.is/gRfZJ

    ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ: ΒΙΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ (ΠΡΩΤΟΣ ΤΟΜΟΣ)
    ΣΟΛΩΝ – ΠΟΠΛΙΚΟΛΑΣ
    εκδόσεις Κάκτος

    ΠΛΑΤΩΝ: ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ – ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ ΙΙ – ΕΡΑΣΤΑΙ
    εκδόσεις Κάκτος

  • Δημήτρης
    Posted 28 Απριλίου 2022 13:42 0Likes

    Συγχαρητήρια! Ανακάλυψα το άρθρο σας μετά από μία επιφανειακή έρευνα που έκανα στο διαδίκτυο σχετικά με τον Ιερό Λόχο της Θήβας και τα περίφημα ζευγάρια εραστών-πολεμιστών της. Ως συμπέρασμα, θέλω να εκφράσω την απογοήτευση και τη λύπη μου για την ποιότητα των δημοσιογράφων σήμερα. Μιλάω για την ποιότητα της έρευνας που κάνουν πριν γράψουν κάτι. Δεν θέλω να μιλήσω καθόλου για την προαίρεσή τους, διότι δεν γνωρίζω τον καθένα που δημοσιογραφεί αφ’ ενός και αφ’ ετέρου με στενοχωρεί να σκέφτομαι έτσι για τους ανθρώπους. Σας ευχαριστώ και πάλι για το άρθρο σας!

  • Γιώργος Αναγνωστόπουλος
    Posted 2 Ιουνίου 2022 00:05 0Likes

    Σας ευχαριστώ πολύ! Να είστε καλά, καλή συνέχεια στην έρευνα που κάνετε. Για ό,τι άλλα άρθρα που μπορεί να σας ενδιαφέρουν πατήστε εδώ: https://www.gnomionline.gr/author/anagnostopoulos/

  • Απόστολος
    Posted 26 Φεβρουαρίου 2023 14:37 0Likes

    Υπάρχει μεγάλη παραπληροφόρηση και διαστρέβλωση των εννοιών σήμερα με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί εσφαλμένη ερμηνεία – εντύπωση του τη όντως ίσχυε και ισχύει. Νομίζω ότι λέγεται χρονική ετερότητα το σφάλμα αυτό. Αν και ήξερα τη σημαίνουν οι λέξεις παρόλα αυτά τέτοια άρθρα θα πρέπει να υπάρχουν και για άλλα παρόμοια θέματα ώστε να διορθωθεί η πραγματική έννοια των λέξεων που έχουν παραφραστη σήμερα. Καλή συνέχεια.

  • Γιώργος Αναγνωστόπουλος
    Posted 28 Φεβρουαρίου 2023 12:48 0Likes

    Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Σε ότι έχει να κάνει με την εννοιολογική σημασία των λέξεων θα σας παρέπεμπα και σε ένα άλλο άρθρο μου: https://www.gnomionline.gr/mia-synentefxi-me-ton-agogo-tou-ellinikou-politismou-ti-dimokratia-meros-41o/

  • Δημήτρης
    Posted 21 Μαΐου 2023 18:17 0Likes

    Κύριε Αναγνωστόπουλε νομίζω ότι η αλήθεια δεν είναι γνωστή και ακόμα την ψάχνουμε και αν ποτέ την βρούμε.
    Είναι δεδομένο ότι ομοφυλόφιλοι υπήρχαν πάντα και στα αρχαία χρόνια στην Ελλάδα, μπορούσαν να εκμεταλλευτούν την οποιαδήποτε ευκαιρία για να κάνουν ότι ποθούσαν. Αναφέραται τον Αλκιβιάδη όμως αυτός συνδέεται με το έργο «Συμπόσιο Πλάτωνος». Ένα έργο που μας λέει πολλά, αλλά παρά τις διευκολύνσεις που παρέχει αρχικά στους ομοφυλόφιλους γίνεται στο τέλος η σημαία της ανωτερότητας του Σωκράτη απέναντι στο σαρκικό πόθο (το αναφέρεται και εσείς εξάλλου αυτό). Εκεί όμως δείχνονται πράγματα που δεν γίνεται να αγνοηθούν και για να είμαστε σωστοί θα πρέπει να παραδεχτούμε την όποια αλήθεια, γιατί αν την κρύψουμε αυτό δεν θα μας τιμήσει.
    Πριν δοθούν κάποια στοιχεία από το Συμπόσιο να δώσω δύο link όπου εκεί ένας ξένος ιστορικός ο James Davidson παραδέχεται ότι είναι: «ένα από τα πιο περίπλοκα ζητήματα της δυτικής Ιστορίας, ένας αληθινός κόμπος». Και απ΄ ότι κατάλαβα παραμένει ένας γρίφος χωρίς απάντηση. Το link είναι αυτό:
    Ο «ελληνικός έρωτας» στην αρχαία Ελλάδα υπό νέο φως:
    https://www.lifo.gr/culture/vivlio/o-ellinikos-erotas-stin-arhaia-ellada-ypo-neo-fos

    Σε ένα άλλο άρθρο γράφει:
    «………στα χρόνια του Πλάτωνα εμφανίστηκαν άνθρωποι που «είχαν την τόλμη να πουν» ότι το ομόφυλο σεξ ήταν επαίσχυντο υπό οιεσδήποτε συνθήκες. Ο ίδιος ο Πλάτων, μάλιστα, τόλμησε στο τέλος να το πει. Ενώ στον «Φαίδρο» είχε δηλώσει ότι οι ομόφυλοι εραστές ήταν πολύ πιο ευλογημένοι από τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς, στην ιδεώδη πόλη του στους «Νόμους», που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατό του, το ομόφυλο σεξ θα έχει την ίδια αντιμετώπιση με την αιμομιξία. Εναντιώνεται στη φύση, λέει, και μολονότι δεν θα απαγορευτεί διά νόμου, με την κατάλληλη προπαγάνδα (τέχνη) θα ενθαρρυνθούν όσοι υποστηρίζουν ότι αυτά τα πράγματα δεν είναι «καθόλου όσια, αλλά θεομίσητα και αισχρά» («μηδαμώς όσια, θεομισή δε και αισχρών αίσχιστα» 8, 838)………».

    Το άρθρο είναι αυτό:
    Ο ομοφυλοφιλικός έρωτας στην αρχαία Ελλάδα είχε πολλές, διαφορετικές εκδοχές:
    https://www.lifo.gr/culture/arxaiologia/o-omofylofilikos-erotas-stin-arhaia-ellada-eihe-polles-diaforetikes-ekdohes

    Τώρα στο Συμπόσιο ο Αριστοφάνης δηλώνει τα εξής:
    https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?text_id=110&page=1

    «……….Τέλος όσοι είναι το μισό από ολόκληρον άντρα, κυνηγούν τους αρσενικούς, και στην αρχή, όσο είναι παιδιά, καθώς είναι κομμάτι από αρσενικόν, αγαπάνε τους άντρες και χαίρονται να πλαγιάζουν μαζί και [192a] να βρίσκονται στην αγκαλιά αντρών, και αυτά είναι τα πιο προκομμένα αγόρια και παλικαράκια, αφού από τη φύση τους είναι εξαιρετικά αντρειωμένα.
    Μερικοί λένε ότι τα αγόρια αυτά είναι ξετσίπωτα· αυτοί πέφτουν έξω· γιατί τα παιδιά αυτά ό,τι κάνουν δεν το κάνουν από ξετσιπωσιά, το κάνουν ίσα ίσα γιατί έχουν θάρρος και αντρειοσύνη και αρρενωπότητα, δείχνοντας τον ενθουσιασμό τους για το όμοιό τους. Θέλετε απόδειξη γι᾽ αυτό; όταν μεγαλώσουν, μόνο αυτοί δείχνονται άντρες με αξιοσύνη στα πολιτικά. Όμως, όταν πια αντρωθούν, [192b] γίνονται παιδεραστές και το φυσικό τους τούς κάνει να μη νοιάζονται για γάμο και πατρότητα, κι αν το κάνουν είναι που τους υποχρεώνει το έθιμο· αλλιώτικα θα ήταν ευχαριστημένοι ζώντας σ᾽ όλη τη ζωή τους άντρες με άντρες, γεροντοπαλίκαρα……..».

    Και ο Αλκιβιάδης σε άλλο σημείο αναφέρει:

    «……Λοιπόν, μ᾽ όλα αυτά που έκανα, ετούτος σε τέτοιο βαθμό αναδείχτηκε ανώτερος· περιφρόνησε και γελοιοποίησε τη νεανική ομορφιά μου και με ταπείνωσε —ναι, δεν πίστευα ότι ήταν του πεταμού αυτή, κύριοι δικαστές— γιατί είστε δικαστές της αλαζονείας του Σωκράτη. Γιατί, και να το ξέρετε καλά, μα τους θεούς, μα τις θεές, αφού ξάπλωσα και κοιμήθηκα μαζί με τον Σωκράτη, [219d] ξύπνησα χωρίς να μου συμβεί τίποτα περισσότερο απ᾽ ό,τι αν κοιμόμουν με τον πατέρα ή τον μεγαλύτερο αδερφό μου…….».

    «……«Φίλε Αλκιβιάδη, βρίσκεσαι πολύ κοντά, τωόντι, στο να έχεις γίνει αξιόλογος, αν συμβαίνει τα όσα λες [218e] για μένα ν᾽ ανταποκρίνονται στην αλήθεια, κι ότι έχω μέσα μου μια δύναμη, με την οποία θα μπορούσες να βελτιωθείς. Θα ᾽χεις ατενίσει κάποια ανείπωτη ωραιότητα μέσα μου, πολύ πολύ ανώτερη απ᾽ τη δική σου ομορφιά. Λοιπόν, αν με το βλέμμα σου καρφωμένο σ᾽ αυτήν επιχειρείς να με κάνεις συμμέτοχο της σκέψης σου και ν᾽ ανταλλάξεις ομορφιά με ομορφιά, τότε έχεις στο νου σου να μ᾽ εκμεταλλευτείς πάρα πολύ: βάλθηκες ν᾽ αποχτήσεις, δίνοντας φαινομενικό κάλλος, το αληθινό κάλλος, και τωόντι [219a] σχεδιάζεις “να δώσεις χάλκινα και να πάρεις χρυσά”……».

    • Γιώργος Αναγνωστόπουλος
      Posted 1 Ιουλίου 2023 23:20 0Likes

      Όλα αυτά καλά, αλλά ας μην παραμένουμε στο κάθε χωρίο ξεχωριστά. Το θέμα είναι να πάμε στην ουσία των πραγμάτων και η ουσία είναι ότι οι Έλληνες επί το πλείστον τηρούσαν τους γραπτούς και άγραφους νόμους ακολουθώντας την φυσική τάξη των πραγμάτων προς όφελος του συνόλου.
      Για τους αρχαίους Έλληνες η ηθική συμπεριφορά του ανθρώπου είναι άρρητα συνδεδεμένη με την αλήθεια, την αρμονία και την ομορφιά, ενώ συνίσταται στη μίμηση της φύσης, η οποία γεννά και συντηρεί της μορφές. Αυτό το θαύμα της αιωνιότητας που φανερώθηκε και αποτυπώθηκε από τους Έλληνες στο πλαστικό κάλλος της μορφής και στην ποιητική αλήθεια, εξέφραζε την τελειότητα σώματος και πνεύματος που αποτελούν τις δύο όψεις κάθε ανθρώπινης μοναδικότητας στην τελείωσή της.
      Για την ελληνική κοσμοαντίληψη η αιωνιότητα συντελούνταν με την επίτευξη της τελειότητας την κάθε στιγμή. Εξού και ο δωρικός Θεός Απόλλων, αλλά και η φανέρωση της τελειότητας στους κούρους, στην αρχιτεκτονική στον αθλητισμό στους ρητορικούς αγώνες κλπ. Αντίθετα ο χιλιαστικός χαρακτήρας των θρησκευτικών ή πολιτικών συστημάτων περιβάλει ένα εσχατολογικό φιλοσοφικό επίχρισμα αδυναμίας υποταγμένο στο χρόνο.
      Ο Καστοριάδης στην ανάπτυξη της συλλογιστικής σε ότι αφορά την κατανόηση της κοινωνίας – κάτι το οποίο είχαν συλλάβει οι Έλληνες – μας λέει πως οι άνθρωποι είναι ζώα τελείως ανίκανα να αφεθούν στον εαυτό τους, όχι γιατί θα επεδίδοντο στην απεριόριστη ικανοποίηση των σεξουαλικών και άλλων ορμών τους, αλλά διότι θα έμεναν εγκλωβισμένοι σε μία αυτάρκη ψυχική μονάδα, η οποία είναι περιστασιακά κλεισμένη στον εαυτό της και η οποία αφήνεται στην απεριόριστη ηδονή που της δίνουν οι παραστάσεις. Αυτή η κατάσταση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις απαιτήσεις επιβίωσης του ανθρώπινου όντος ως βιολογικού όντος. Σε παραπέμπω σε άρθρο μου: https://www.gnomionline.gr/ta-atomika-dikaiomata-kai-i-axiologiki-archi-tis-atomikis-kai-syllogikis-efthynis/
      Σε ότι αφορά την ελληνική προφορική παράδοση ο μύθος του Αισώπου/ Ζεύς και αισχύνη αναφέρεται στο πώς κατοίκισε η ντροπή στους ανθρώπους.
      Τώρα σε ότι αφορά τους νόμους και δη τη νομοθεσία αρκεί να δούμε την κατηγορία και αγωγή που άσκησε ο Αισχύνης κατά του Τιμάρχου. Πράγμα που σημαίνει πως όλες αυτές οι παρεκκλίσεις υπήρχαν και τότε και τις δέχονταν ως παρεκκλίσεις της φύσης. Ωστόσο δεν τις προέβαλλαν και κυρίως δεν νομοθετούσαν υπέρ τους.

  • Ifigenia Kastridou
    Posted 5 Δεκεμβρίου 2023 20:54 0Likes

    δηλαδη Νικο,ο Πατροκλος και ο Αχιλλεας,οπως και ο μεγαςΑλεξανδρος με τον Ηφαιστειωνα,ηταν φιλοι πνευματικοι….Ενταξει.
    Γιατι ομως δεν μπορουμε να δεχτουμε οτι και η ομοφυλοφιλια ηταν και ειναι ,ενα φυσικο φαινομενο.Αφου υπαρχει στην φυση,φυσικο ειναι.Και τα εγκληματα το ιδιο.Μονο που ενοχλουν τον κοινωνικο περιγυρο και βγαινουν απο την μεση.

Αφήστε ένα σχόλιο

Δικαιούχος ονόματος τομέα (domain name)
Ε. ΛΑΣΚΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΝΩΜΗ
ΑΦΜ: 082164919
ΔΟΥ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Ιδιοκτήτης: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Νόμιμος εκπρόσωπος: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής σύνταξης: Γιώργος Πανταζίδης
Διαχειριστής: Λασκαράκης Εμμανουήλ

Αρ. Μ.Η.Τ.: 232167

LOGO MHT RGB

              Μέλος του

media
Η ΓΝΩΜΗ - Καθημερινή Εφημερίδα της Θράκης

Τέρμα Αγίου Δημητρίου, Αλεξανδρούπολη

Τηλ 25510 24222, 29888

Fax : 25510 80606

email :  gnomi@gnomionline.gr