Συνεντεύξεις

«Η Αλεξανδρούπολη μπορεί να αποτελέσει προορισμό «City Break» και συνεδριακού τουρισμού»

Συνέντευξη με τον νέο πρόεδρο του συνδέσμου ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων  (ΣΕΤΕ) Γιάννη Α. Ρέτσο, με αφορμή την επίσκεψη του στην Θράκη
«Το ζήτημα των ελέγχων στους συνοριακούς σταθμούς, πρέπει να επιλυθεί άμεσα» τονίζει ο κ. Ρέτσος και καταθέτει τις σκέψεις του για την τουριστική ανάπτυξη του Έβρου.

Στην περιφέρεια ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θα βρίσκεται από σήμερα ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων  Γιάννης Α. Ρέτσος. Με αυτή την αφορμή, ο κ. Ρέτσος μιλά αποκλειστικά στη «ΓΝΩΜΗ» για τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού στην περιοχή μας, για τους στόχους και τις προκλήσεις που φορείς, επαγγελματίες, κάτοικοι, αλλά και κράτος καλούνται να διαχειριστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Ο κ. Ρέτσος μιλά για τις προτεραιότητες του νέου διοικητικού συμβουλίου του ΣΕΤΕ, για το αυξημένο τουριστικό ρεύμα από Τουρκία και Βουλγαρία προς τη Θράκη, για τον ξεχασμένο «εσωτερικό τουρισμό», για τη σύνδεση του αξιόλογου τουριστικού προϊόντος που προσφέρει ο Έβρος με την αγροδιατροφική παραγωγή και τον πολιτισμό, ενώ καταθέτει την πρότασή του για ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης ως προορισμού City Break. Παράλληλα, μιλά και για τα προβλήματα στα σύνορα, αλλά και για τις αντιδράσεις για το έργο του LNG.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του νέου ΔΣ του ΣΕΤΕ;

Εξελίσσοντας την επιτυχημένη στρατηγική του ΣΕΤΕ η οποία έχει αναδείξει τη σημασία του τουρισμού για τη χώρα το νέο διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου έχει θέσει τέσσερις πολύ σημαντικούς στρατηγικούς στόχους:

  1. Μακροχρόνια και σταθερή ανάπτυξη που θα μας κατατάξει σε ακόμη καλύτερη θέση στις μεγάλες τουριστικές δυνάμεις του κόσμου.
  2. Ενότητα ολόκληρου του τομέα και εργασιακή ειρήνη ως απαραίτητος όρος επιτυχίας.
  3. Διαρκής, αρμονική και επωφελής για την ελληνική οικονομία και τη χώρα σχέση με τις εκάστοτε κυβερνήσεις.
  4. Ενδυνάμωση της κοινωνικής διάστασης του τουρισμού και ενίσχυση του κοινωνικού αποτυπώματος.

Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι χρειάζεται ένα πλέγμα πολιτικών κινήσεων και παρεμβάσεων που θα λύσουν όλα τα μεγάλα ζητήματα που συσσωρεύονται και πάλι μπροστά μας. Παράλληλα, χρειάζονται πρωτοβουλίες που θα διευρύνουν τη διασύνδεση του τουρισμού με άλλους τομείς και κλάδους, κυρίως με τον πολιτισμό και την αγροδιατροφική παραγωγή. Οφείλουμε να βρισκόμαστε, ιδίως τώρα, κοντά στα κέντρα των αποφάσεων αλλά ταυτόχρονα και δίπλα στις τοπικές κοινωνίες, με προσφορά και αλληλεπίδραση, ώστε να μπορούμε να υπηρετήσουμε τον καταλυτικό ρόλο του τουρισμού στην ενίσχυση τόσο των τοπικών οικονομιών όσο και της απασχόλησης.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ έχουν αυξηθεί θεαματικά οι διανυκτερεύσεις των αλλοδαπών τουριστών στην περιοχή της Θράκης τα τελευταία χρόνια, ενώ μειώθηκαν σημαντικά αυτές των ελλήνων; Τελικά για τους έλληνες πολίτες οι διακοπές θα είναι σε λίγο ένα άπιαστο όνειρο;

Πράγματι, λόγω της μακροχρόνιας κρίσης, ο εσωτερικός τουρισμός έχει υποστεί τεράστια βλάβη, χάνοντας σχεδόν τα δύο τρίτα της δύναμής του, όταν το 2008 τα συνολικά έσοδα ήταν 3,9 δισ. Ευρώ. Πρέπει να πω βέβαια, ότι από την περσυνή χρονιά έχουμε αρχίσει να καταγράφουμε, στον εσωτερικό τουρισμό, τα πρώτα σημάδια αντιστροφής αυτής της κατάστασης.

Βεβαίως, αναλογικά μιλώντας, το μέγεθος του εσωτερικού τουρισμού δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτό του εισερχόμενου, ο οποίος πράγματι αυξάνεται σταθερά καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης. Ωστόσο υπάρχουν αρκετές περιοχές της χώρας που διαχρονικά είχαν μεγάλη εξάρτηση από την εσωτερική αγορά. Εδώ λοιπόν έχουμε διακρίνει μια μεγάλη ευκαιρία. Από τη μια πλευρά, πρέπει να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο την προβολή των τουριστικών μας πλεονεκτημάτων στις βασικές μας αγορές και από την άλλη πλευρά, να υλοποιήσουμε προγράμματα με όλους τους αρμόδιους φορείς, ούτως ώστε να τονώσουμε ξανά τον εσωτερικό τουρισμό,

Πρέπει, όμως και εμείς, ως τουρίστες να αλλάξουμε κάποιες συνήθειες, π.χ. να προγραμματίζουμε πολύ πιο νωρίς τα ταξίδια μας και όχι την τελευταία στιγμή και όλα τον Αύγουστο, να ψάχνουμε καλύτερα τις επιλογές που έχουμε για να αξιοποιούμε προσφορές και ειδικές τιμές, να αναζητούμε νέους προορισμούς.

Μπορεί να αποτελέσει ο τουρισμός και για τον Έβρο και τη Θράκη το όπλο ανάπτυξης και ευημερίας;

Σαφέστατα. Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, λόγω της ποικιλομορφίας του φυσικού της περιβάλλοντος, της πολιτιστικής της κληρονομιάς και των αξιόλογων επενδύσεων στον αγροδιατροφικό τομέα, προσφέρεται για την ανάπτυξη τουριστικών προϊόντων τα οποία θα δώσουν προστιθέμενη αξία τόσο στους τοπικούς προορισμούς όσο και στον ελληνικό τουρισμό. Έτσι θα ενισχυθούν οι τοπικές κοινωνίες και πρώτα απ’ όλα η απασχόληση, ειδικά σε κατηγορίες μειωμένης απασχόλησης όπως οι γυναίκες και οι νέοι, όπου ο τουρισμός δίνει σημαντική διέξοδο.

Για τον σκοπό αυτό, πραγματοποιούμε σήμερα συναντήσεις εργασίας τόσο με την Περιφέρεια, τις τοπικές αρχές, τους τουριστικούς φορείς, όσο και με στελέχη παραγωγικών μονάδων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Στόχος μας είναι να καταγράψουμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συνδέσουμε τον τουρισμό με την αγροδιατροφική παραγωγή και τον πολιτισμό και να συνεργαστούμε πιο αποτελεσματικά προς αυτήν την κατεύθυνση.

Τα τελευταία χρόνια η αύξηση της επισκεψιμότητας Τούρκων και Βούλγαρων στο νομό Έβρου, σε μεγάλο βαθμό έχουν συμβάλλει στην τοπική οικονομία. Είναι πλούτος η διασυνοριακότητα και πώς μπορεί να ενισχυθεί αυτό το ρεύμα;

Με βάση τα στοιχεία που αναλύουμε στο Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, μέσω της μονάδας ανάλυσης δεδομένων SETE Intelligence, πράγματι παρατηρούμε ότι τα τελευταία χρόνια διαμορφώνονται ιδιαίτερα θετικές προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης με βάση τις αυξητικές τάσεις του οδικού τουρισμού και των ροών από γειτονικές χώρες των Βαλκανίων. Είναι προφανές ότι πρέπει να επενδύσουμε σε αυτή την τάση, δημιουργώντας εξειδικευμένα τουριστικά προϊόντα, υπηρεσίες και εμπειρίες με τις οποίες θα προσελκύσουμε τμήματα των αγορών μας. Παράλληλα, οι τοπικές κοινωνίες, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων, ήδη ανεπτυγμένων, τουριστικών προορισμών, θα πρέπει να αντιληφθούν ότι ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων. Η πλήρης και συστηματική αφομοίωση της έννοιας της αυθεντικής ελληνικής φιλοξενίας, είναι ένα από τα βασικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που έχουμε ως λαός και το στοιχείο που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Όλο αυτό βέβαια που περιγράφω, προϋποθέτει και ένα άλλο πλέγμα ενεργειών από την πλευρά της Πολιτείας, όπως υποδομές, καθαριότητα, διασυνδεσιμότητα, κίνητρα, κλπ, τα οποία είναι η βάση για την τουριστική ανάπτυξη. Οι παραμεθόριες περιοχές έχουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στο πεδίο αυτό, καθώς μπορούν να προσελκύουν επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Υπό αυτό το πρίσμα, η ευκολία της πρόσβασης και της διακίνησης επισκεπτών είναι «κλειδί» για την τουριστική δραστηριότητα.

Τελευταία και μετά τα γεγονότα του περασμένου καλοκαιριού στην Τουρκία έχουν αυξηθεί οι έλεγχοι στους συνοριακούς σταθμούς στα ελληνουτουρκικά σύνορα με αποτέλεσμα να παρατηρούνται καθυστερήσεις και μεγάλες ουρές λόγω του μειωμένου προσωπικού στα τελωνεία μας και της έλλειψης μηχανολογικού εξοπλισμού. Τι μπορεί να κάνει ο ΣΕΤΕ ώστε να αντιμετωπιστεί ένα ζωτικής σημασίας για τον τουρισμό μας πρόβλημα;

Είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, στο οποίο ο ΣΕΤΕ επιμένει πολύ στις επαφές του με την Πολιτεία, αλλά και υποστηρίζει έμπρακτα, όποτε του έχει ζητηθεί. Για παράδειγμα, τα προηγούμενα χρόνια συνδράμαμε το Υπουργείο Εξωτερικών στην ενίσχυση του προσωπικού στις διευθύνσεις έκδοσης visa, ώστε να μπορούμε ταχύτερα να ικανοποιούμε την μεγάλη ζήτηση για την χώρα μας.

Το ζήτημα των ελέγχων στους συνοριακούς σταθμούς, πρέπει να επιλυθεί άμεσα! Η είσοδος και η έξοδος από την χώρα μας, είναι η πρώτη και η τελευταία εντύπωση των τουριστών. Είμαστε στη διάθεση της Πολιτείας και των αρμόδιων αρχών να συμβάλλουμε με όποιον τρόπο μπορούμε, να βρούμε λύσεις.  Φυσικά πάντα με γνώμονα ότι πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού το αίσθημα ασφάλειας που προσφέρει η χώρα μας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ένα από τα πιο σημαντικά ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα, αυτήν την περίοδο.

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, Ιατρική Σχολή, ξενοδοχειακές υποδομές, αεροδρόμιο Εγνατία Οδός. Η Αλεξανδρούπολη έχει όλα τα φόντα για να πρωταγωνιστήσει σε διάφορες μορφές τουρισμού (συνεδριακός κλπ). Τι της λείπει για το βήμα παραπάνω;

Κατά την άποψή μου, η σύνθεση όλων αυτών των χαρακτηριστικών που αναφέρετε και η εκπόνηση ενός σχεδίου προώθησης της πόλης ως προορισμού City Break, προορισμού MICE (όπως είναι ο καθιερωμένος όρος διεθνώς ή «συνεδριακός τουρισμός),  προορισμού με έντονη πολιτιστική κληρονομιά, γαστρονομία, τοπικά προϊόντα και ανεξερεύνητες πανέμορφες περιοχές που μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες όλο τον χρόνο. Η αγορά MICE δεν αφορά μόνον σε συνέδρια αλλά και σε εταιρικές συναντήσεις, πολιτιστικές και αθλητικές διοργανώσεις, ταξίδια κινήτρων κοκ.

Κατά καιρούς έχουν εκφραστεί φόβοι και αντιδράσεις, τόσο από παράγοντες του τουρισμού, όσο και του παραγωγικού ιστού της περιοχής (π.χ. αλιείς) για την επερχόμενη επένδυση του LNG την οποία, ως επί το πλείστον, στηρίζουν οι τοπικοί φορείς. Από την εμπειρία σας, θεωρείται ότι τέτοια έργα μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα στην τουριστική ανάπτυξη ενός τόπου;

Με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, στις τοπικές κοινωνίες και στην ασφάλεια, θεωρούμε ότι αναπτυξιακά έργα και επενδύσεις, όπως αυτή στην οποία αναφέρεστε, μόνο θετική επίδραση μπορεί να έχουν τόσο βραχυπρόθεσμα (πχ. θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής), όσο και μακροχρόνια (πχ. μείωση του κόστους ενέργειας και ενεργειακού αποτυπώματος).

Πόσο εφικτό και υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε το επιτυχημένο δίπολο Καβάλας-Θάσου να ισχύσει και για την περίπτωση Αλεξανδρούπολης-Σαμοθράκης;

Είναι πολύ εφικτό και ίσως να πρέπει να πούμε ότι πρέπει να είναι και το επιδιωκόμενο. Ως πρώτα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η αναβάθμιση του αεροδρομίου και του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, η πυκνότερη διασύνδεση με την Σαμοθράκη και η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών του νησιού.  Ελπίζουμε να προχωρήσει σύντομα το σχέδιο αναβάθμισης των υπόλοιπων αεροδρομίων της χώρας, στα οποία περιλαμβάνεται και της Αλεξανδρούπολης, σχέδιο το οποίο όπως πληροφορούμαστε υλοποιεί η Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών. Παράλληλα θα πρέπει να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν κοινές ενέργειες μάρκετινγκ, προώθησης και επικοινωνίας των δύο αυτών τουριστικών προορισμών.

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Πανταζίδης

Γιώργος Πανταζίδης

Γράψτε ένα σχόλιο